Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Krachujícím výrobcem elektromobilů zmítá chaos, ještě před bankrotem měl omylem prodat pod cenou sám sebe
3.7.2023 | Petr Prokopec
Až soud bude muset rozhodnout, kdo je vlastně v právu, vše ale nasvědčuje tomu, že Lordstown nedomyslel konstrukt svého potenciálního prodeje. A nyní je vydán na pospas firmě, kterou nenávidí a žaluje.
O americké automobilce Lordstown Motors jsme se letos zmiňovali již několikrát, nikdy to však nebylo v pozitivním duchu. Firma založená Stevem Burnsem v roce 2018 totiž zběsile bojovala o přežití, v této misi ale neuspěla a před pár dny vyhlásila bankrot. Zároveň přišla s žalobou, ve které odpovědnost za krach hází na bedra tchajwanské společnosti Foxconn, která prý záměrně nedostála svým smluvním závazkům. Jak se ale nyní ukazuje, právě Foxconn dnes může celou firmu ovládnout, protože Lordstown nedomyslel konstrukt potenciálního prodeje části firmy.
Kvůli horšící se ekonomické situaci a klesající hodnotě akcií totiž americké automobilce hrozilo, že bude vyřazena z burzy Nasdaq. To by nastalo v momentě, kdy by se cena jedné akcie držela delší dobu pod 1 dolarem za kus. Taková situace se nejčastěji řeší tzv. reverzním rozdělením akcií, tedy v podstatě stažením akcií z oběhu výměnou za jejich menší počet o vyšší hodnotě.
Zní to všelijak, ale i pro laiky to bude jednoduché: Pokud má firma hodnotu 100 dolarů a vydala 100 akcií, každá má hodnotu 1 dolar. Pokud je třeba ji nominálně zvýšit, firma sloučí (to je podstata „reverzního rozdělení”) třeba deset akcií do jedné, majitelé 10 akcií po 1 dolaru dostanou 1 akcii po 10 dolarech a fakticky se nic nezmění. Hodnota firmy zůstane stejná, vlastněný podíl akcionáři stejný... Je to technická operace, která jen změní hodnotu jedné akcie, víc nic.
Takto v případě Lordstownu došlo na seskupení 15 akcií do 1, díky čemuž firma zůstala na burze. Problémem pro automobilku se ale stalo, že se ještě dříve domluvila s Tchajwanci na prodeji nikoli konkrétního podílu ve firmě za určitou cenu, ale prodeji konkrétního počtu akcií za určitou cenu. A to znamená, že se za stejné peníze dostanou k 15násobně větším podílu všech akcií.
Je to opomenutí, omyl, na reverzní rozdělení v momentě uzavírání smlouvy prostě nikdo nepomyslel. Lordstown toto připustit nechce, Foxconn ale věří, že má stále právo odkoupit 26,9 milionu akcií, jak bylo odsouhlaseno v dohodě obou stran. Každá z nich ovšem má stát původních 1,76 dolaru (cca 38,50 Kč). Fxconnu by pak patřilo 62,7 procenta americké firmy jen za 47,3 milionu dolarů (1,03 mld. Kč). K dohodě na této věci nejspíše nedojde, a tak i tato pře pravděpodobně skončí u soudu. Jak rozhodne, je otázkou - technicky je v právu Foxconn, morálně Lordstown, neboť smyslem smlouvy nikdy nebyl prodej kontrolního balíku.
Vše vypadá trochu jako od začátku vykonstruovaný podfuk, Sam Abuelsamid, analytik společnosti Guidehouse Insights, ovšem nemá pocit, že by to tak bylo. Dle něj Lordstown musel od počátku vědět, že Foxconn není ten úplně nejlepší partner pod sluncem. A jako takový se nemusel rozhodnout druhou stranu potopit, jen mu postupně došlo, že nestojí za záchranu. To by dávalo smysl, neboť start-up se v dohodě zavázal k růstu, na který ovšem ve skutečnosti nedocházelo.
Je pak zajímavé, že o automobilce z Ohia se daleko více mluví v souvislosti s jejím koncem než s čímkoliv jiným. Faktem však zůstává, že dosud ani nebylo o čem hovořit. Z původně naplánovaných 50 vyrobených aut loni vznikla pouze trojice, letos se montážní linka v únoru zastavila zcela. Při pohledu na tragické parametry pick-upu Endurance pak ani nevidíme důvod, proč by se měla znovu rozjíždět. A je možné, že Foxconn nakonec nebude chtít zbytky firmy ani za oněch 47,3 milionu USD, tím by se celá pře ostatně vyřešila nejsnáze.



Elektrický pick-up Endurance je dlouholetým projektem zakladatele firmy Steva Burnse. Ten kvůli němu bude nyní řešit řadu soudních sporů, a to hlavně těch, jenž probíhají s tchajwanskou společností Foxconn. Té možná většinu Lordstownu nechtěně prodal pod cenou. Foto: Lordstown Motors
Zdroj: The Financial Times
Bleskovky
Muž skončil v poutech za to, že si „ukradl” své vlastní auto poté, co mu bylo ukradeno
10.8.2025První majitel najel s novým Volvem za 21 let přes 1 milion kilometrů. Celou dobu jezdil k jednomu dealerovi, toto ho u něj čekalo za odměnu
9.8.2025Poslední sbohem: Pět ostrých kompaktů se spalovacími motory si to rozdalo ve sprintu, dva z nich hrají svou vlastní ligu
5.8.2025
Nové na MotoForum.cz
- Debut Nagashimy v MotoGP? včera 19:20
- Manuel Gonzalez chce zůstat v paddocku MotoGP včera 16:00
- Vítězný double Marka Červeného 10.8.2025
- Druhé Superbiky vyhrál Karlsson 10.8.2025
- Vítězem Superbike v Hořicích Lukas Maurer 10.8.2025
Nejnovější články
Majitel špičkové Tesly poznal, zač je v Pardubicích elektrický perník, 24 tisíc ujetých km ho stálo ukrutné peníze
před hodinouZlý muž Donalda Trumpa dál řádí v agentuře ochrany životního prostředí, po start-stopu a regulacích CO2 odstřelil další nesmysl
před 6 hodinamiPrý nejlépe jezdící Subaru historie si někdo spletl s investičním autem, teď ho chce prodat za ohromné peníze
před 8 hodinamiKdyž měl VW ještě rozum, dokázal elektrické nesmysly zaříznout už v zárodku, dnes jako by toho litoval
před 9 hodinamiFiat dokonal dílo a z dalšího modelu udělal levné Maserati, z některých úhlů vážně dokáže zmást
před 11 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva