Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Další výrobce elektromobilů vyhlásil bankrot, z vlastních selhání nepřekvapivě viní jiné
28.6.2023 | Petr Prokopec
Když nabídnete auto, které toho za 1,4 milionu korun nabízí méně než jiné vozy prodávané za polovinu, úspěch na trhu nemůžete očekávat. U Lordstown Motors ho očekávali, ale nedočkali se. A tak končí.
Stejně jako v případě nejednoho dalšího výrobce elektrických aut se prakticky nevyhnutelné stalo skutečností. Automobilka Lordstown Motors vyhlásila bankrot a požádala o ochranu před věřiteli. Jejím cílem je řízený bankrot, tedy restrukturalizace firmy, která je dle šéfa společnosti Edwarda Hightowera „jedinou možností, jak maximalizovat hodnotu pozůstatků značky, z čehož budou profitovat naši akcionáři“. Lordstown z veškerého selhání viní tchajwanského výrobce elektroniky Foxconn, který nedostál svým smluvním závazkům. Místo toho prý „využil zdroje získané díky partnerství, aby mohl pokračovat ve svých vlastních obchodních zájmech“.
Američané hodlají Foxconn - stejně jako její čínskou pobočku vystupující pod názvem Hon Tai Technology Group - žalovat. Důvodem je skutečnost, že tchajwanská společnost měla v několika splátkách napěchovat do Lordstownu 170 milionů dolarů, tedy přibližně 3,65 miliardy korun. Za první splátku ve výši 52 mil. USD (1,11 mld. Kč) Foxconn získal továrnu v Ohiu, kterou Lordstown původně odkoupil od koncernu General Motors, a stal se jeho smluvním partnerem.
Žádný další transfer peněz ale již neproběhl, místo toho měla začít tchajwanská společnost od dohody couvat. Foxconn totiž loni vyrobil jen tři kusy svého elektrického pick-upu Endurance namísto ohlášených padesáti. Došlo tak na pád akcií na burze, přitom ovšem další splátky byly podmíněny jejich růstem. Kromě toho Lordstown za poslední loňský kvartál dosáhl mnohem vyšší ztráty, než s jakou se původně počítalo. Od letošního února pak výroba zcela stála.
Nic z toho si ale Hightower zjevně nepřipouští jako vlastní selhání. Uvádí, že „i přes naši maximální snahu a upřímnou oddanost společnému partnerství Foxconn záměrně a opakovaně selhal při realizaci dohodnuté strategie“. Mimo to šéf Lordstownu dodává, že pick-up Endurance měl značný komerční potenciál, který však byl ze strany Tchajwanců pošlapán. Firma proto nyní doufá, že se jí povede prodat projekt konkurenci, která by na jeho základech vystavěla vlastní elektromobil.
Když se nicméně zadíváme na parametry vozu, nenapadá nás, proč by si měl vůz kdokoli kupovat. Produkční Endurance totiž sice měl nabídnout zhruba 440 koní, ovšem díky třítunové hmotnosti zvládal stovku až za 6,3 sekundy a jeho rozlet zastavil omezovač při 190 km/h. Mnohem horší je však dojezd, s bateriemi o kapacitě 109 kWh má totiž vůz zvládnout pouze 280 km. Za něco takového nedá 65 030 USD (1,4 mil. Kč) ani ten nejzaslepenější klimatický aktivista.
Lordstown se tedy stává minulostí, dost možná definitivně, neboť restrukturalizaci velkou naději na realizaci nedáváme. Nejde nicméně o překvapivou záležitost, stejně jako nás nezaskočí, když bankrot po mnoha jiných oznámí i řada dalších výrobců elektroaut. Jsou to nekonkurenceschopné produkty žijící jen z politické vůle. A ani ta nedává prostor přežít úplně všem.
Elektrický pick-up Endurance toho za 1,4 milionu korun mnoho nenabízí. není tedy překvapením, že výrobce vyhlásil bankrot, nekonkurenceschopný produkt ale jako příčinu nevidí. Foto: Lordstown Motors
Zdroj: Carscoops
Bleskovky
- Unikla podoba přístrojové desky nového Bugatti. Je jako z jiného světa, tachometr má až do 550 km/h
před 2 hodinami - Přímé srovnání jasně prokázalo, že Musk lhal o tom, co Tesla Cybertruck dokáže ve srovnání s Porsche 911
včera - Landu Norrisovi „kleklo” jeho Lamborghini uprostřed města, roztlačit ho museli náhodní kolemjdoucí
16.5.2024
Nejnovější články
- Unikla podoba přístrojové desky nového Bugatti. Je jako z jiného světa, tachometr má až do 550 km/h
před 2 hodinami - Ani šéf Fordu už si nemyslí, že elektrický Mustang je vůbec Mustang, raději zapomněl, že ho firma vyrábí
před 3 hodinami - Nechcete sedan s motorem Ferrari? Jediný prodejce jich nabízí hned pět, všech pět v zemi
včera - Číňanům už Čína není dost dobrá, první tamní automobilka si nově vystačí jen s působením v Evropě
včera - Nejprodávanější Jaguar končí bez nástupce, i ten padl za oběť posedlosti značky elektromobily
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva