Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Kvalita Tesel zůstává mizerná, automobilka to „vyřešila” úpravou záručních podmínek
10.2.2020 | Petr Prokopec
Pokud by se něco podobného stalo u jakékoli jiné automobilky, velmi pravděpodobně by se chytla za nos a zjednala nápravu. Tesla však upravila záruku tak, že zákazníci nemají nárok pomalu na nic.
Finanční trhy se v posledních týdnech doslova zbláznily, tedy alespoň pokud jde o akcie Tesly. Investoři nejprve zareagovali na finanční výsledky z posledního loňského čtvrtletí, otevření čínské továrny a předčasné zahájení výroby Modelu Y, pročež poslali hodnotu firmy do hvězdných výšin. Nicméně souběžně s tím se v Číně začal šířit koronavirus, který automobilku přiměl její šanghajskou továrnu zase rychle uzavřít. To pro změnu vyvolalo u investorů menší paniku, hodnota akcií se tak během pár chvil propadla o 17,2 procenta, přesto je o hodně výše než na začátku roku.
Jakkoliv je ovšem Tesla i nadále první a zároveň jedinou americkou automobilkou, jejíž tržní kapitalizace přesahuje sumu 130 miliard dolarů (skoro 3 biliony Kč), na jejím přístupu k zákazníkům to nic nemění. Respektive bychom měli říci, že značka se přesouvá od špatného k tomu ještě horšímu. K 29. lednu letošního roku byly totiž upraveny záruční podmínky, se kterými by se nyní měli důkladně seznámit všichni potenciální zákazníci. Jejich práva se totiž oproti konkurenci výrazně zmenšila.
Tesla se tím rozhodla zareagovat na velké množství stížností, které se týkají předčasného rezavění či problematického laku. Nikoliv však tím způsobem, že by jako skoro kdokoliv jiný přiznala chybu a zapracovala na nápravě. Místo toho jsou nyní v podmínkách zakotveny nové odstavce, ve kterých je jasně specifikováno, že odřeniny od kamínků jsou v podstatě součástí běžného užívání a lidé by je měli akceptovat. Stejně jako to, že může dojít k poškození sedadel nebo čalounění. To jsou na jednu stranu akceptovatelná fakta, záleží ale, v jakých případech firmy po těchto ustanoveních sáhne, a to - jak si za chvíli povíme - už tak akceptovatelné není.
Kromě toho se Tesla v případě prorezavění odvolává na vyšší moc či třeba nesprávné skladování, na různé podnebné podmínky apod. Všechno tohle opět skutečně hraje roli, ale nesmí to být zneužíváno proti zákazníkovi. Specifikována byla také životnost baterie a kapacita, kterou má po určité době poskytovat. Jak přitom asi tušíte, na doživotní velkorysosti, se kterými byly různé modely uváděny na trh, lze nyní zapomenout. A jakkoliv zrovna tento krok chápeme, neboť předchozí výměny akumulátorů zdarma byly pro značku neúnosné, nad zbytkem nechápavě krčíme čelo.
O problémech s lakem se totiž mluví již dlouhé měsíce, a pokud by Tesla opravdu chtěla dodat váhu svým slovům o zvyšující se kvalitě, zareagovala by na kritiku zákazníků naprosto jinak než přidáním sporných odstavců do záručních podmínek. A pokud byste chtěli namítnout, že změna podmínek následovala zlepšení stavu věcí, pak ne, kvalita Tesel je nadále mizerná.
Posloužit můžeme hned několika případy, které výše zmíněné dokládají. Začneme ale u staršího vozu Benjamina Haleyho, který si svůj Model 3 koupil v listopadu 2018. Dnes tedy vlastní rok a čtvrt staré auto, které používá stejným způsobem jako veškerá auta předtím. Zatímco však s nimi nebyl žádný problém, karoserie kalifornského elektromobilu vypadá, jako kdyby prošla ve spodních částech pískováním. Něco takového však Haley popírá, stejně jako se svým vozem nevyrazil nikam do terénu.
Místo toho jednoduše došlo na konfrontaci nekvalitní výroby Tesly s reálným světem. Značka totiž míchá poněkud tenčí lak než konkurence, navíc má problém i s jeho nanášením. A to vede k výraznějšímu opotřebení, než s jakým jste konfrontováni jinde. Ostatně taková Veronika Skcih, která stejně jako Haley žije v Kalifornii, tedy v místě, kde navíc Tesla netrpí tuhými zimami, svůj vůz pouze ručně umyla. Ten však nyní vypadá jak po nájezdu vandalů.
Zatímco Skcih se zatím na záruční podmínky pouze dotazuje, Haleymu již bylo zástupci Tesly řečeno, že problematický lak jeho vozu není zárukou nikterak pokryt. Podobné odpovědi se pak dočkal i Ben Trudgill. Ten si Model 3 koupil ve Velké Británii, a to nedávno, až na konci roku 2019. Vůz mu ovšem byl předán s hromadou oděrků, které se ihned pokusil řešit. Namísto to garáže tak Tesla putovala do servisu, od kterého čekal pomoc. O pár dnů později se však ukázalo, že s vozem nikdo nic děla nehodlá. Místo nápravy od zástupců automobilky zjistil, že vůz, se kterým prakticky skoro vůbec nejezdil, nemá stovky malých oděrek nikterak pokryté zárukou.
Jakkoliv tedy Tesla soustavně mluví o navyšování kvality, reálně se nic takového neděje. Namísto lakýrnického oddělení je zjevně v pozoru spíše to právní, které se rozhodlo veškeré potíže „vyřešit” změnou záruky. Zákazník tedy momentálně vlastně nemá právo skoro na nic, nepředpokládáme však, že by to na obdivu Tesly ze strany jejích příznivců něco změnilo.
Vůz Benjamina Haleyho rozhodně nevypadá jako rok a čtvrt starý...
...přičemž taková Veronika Skcih si svou Teslu pouze ručně umyla
Oba případy však blednou vedle toho, jaké jednání zažívá Ben Trudgill, jehož vůz pochází z listopadu loňského roku a byl již od počátku pokryt stovkami drobných oděrek. Dle značky je to ale zcela v pořádku
Zdroj: Inside EVs
Bleskovky
- Cristiano Ronaldo protáhl své nové Ferrari za 47 milionů. Už ani neví, kolik jich má, i na takové si vydělá za pár dnů
včera - V Moskvě nafotili nové obrněné auto ruské policie. Ze zbraně proti „zlobivým” jde strach, i když stojí
včera - 50letý Čech musel Američanům ukázat, jak se bourá s Mustangem. Žasnou, auto nevinného řidiče trefil jako řízená střela
27.3.2024
Nové na MotoForum.cz
- Nicolò Bulega operován kvůli «arm pump» včera 23:18
- Místo Balaton Ringu se pojede v Estorilu? 27.3.2024
- Indian Riders Fest 2024: Back In Time 27.3.2024
- Vostatkovo zklamání v Barceloně 26.3.2024
- Úspěšné operace předloktí pro Ayumu Sasakiho 26.3.2024
Nejnovější články
- Světovým autem roku je 2,5tunový elektromobil za 1,95 milionu, nejlepším sporťákem 2,3tunový elektromobil za 1,8 milionu Kč
před 12 minutami - Lamborghini dalo po dekádách sbohem svému ikonickému logu, náhrada je nenápaditá a laciná
před hodinou - Němci vyzkoušeli ojetý Mercedes C s 406 tisíci najetými km, stav auta po takovém zápřahu je dostal do kolen
včera - Legendární Mercedes G dostal další facelift. Teď má průhlednou kapotu, zpod té ale začínají mizet velké motory
včera - Cristiano Ronaldo protáhl své nové Ferrari za 47 milionů. Už ani neví, kolik jich má, i na takové si vydělá za pár dnů
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva