Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Koronavirus už odstavil první automobilky mimo Čínu, Wu-chan připomíná město duchů
5.2.2020 | Petr Miler
Ačkoli mnozí nevěřili tomu, že virus ovlivňující v prvé řadě dění v Číně může mít následky na globální automobilový průmysl, už se to děje. A dokud se nepohnou ledy v Číně, bude jen hůř.
Když jsme před pár dny psali o tom, že Koronavirus může automobilový průmysl poslat do kolen, ozvali se nám někteří z vás s tím, že přeháníme. Popravdě řečeno bychom byli rádi, kdyby tomu tak bylo, ale není. Rozsah opatření přijatých v Číně k zamezení šíření viru spolu s provázaností čínské výroby prakticky s produkcí prakticky čehokoli světově významného vyráběného kdekoli jinde na Zemi a moderními logistickými postupy může takové problémy způsobit i ve velmi krátkém časovém horizontu. Vlastně už je způsobuje.
Hyundai oznámilo, že právě kvůli koronaviru zastavuje výrobu ve všech svých domácích továrnách. Jak patrně víte, Hyundai není čínská, ale korejská automobilka a omezení nezavádí kvůli nemoci samotné. Problém je, že ve větší míře využívá dílů od dodavatelů z Číny a vzhledem k tomu, že dvě třetiny čínské automobilové produkce (tedy i výroby dílčích komponentů) je soustředěno do provincií s nejpřísnějšími omezeními, Korejcům prostě došly díly, aby mohli ve výrobě nových vozů pokračovat.
Firma konstatuje, že zastavování výroby už započalo a všechny továrny postupně přeruší svou činnost během tří dnů. Omezení pak bude trvat nejméně do 11. února, tedy příštího úterý, to ale jen za předpokladu, že čínské restrikce přijaté pro změnu do neděle 9. února pozbudou platnosti. Pokud se nic nezmění, výroba v Koreji bude stát dál.
Přímo Hyundai navíc není jedinou korejskou automobilkou, která podobná opatření přijímá. Prakticky stejně se zachovala i sesterská Kia, která zavírá továrny v Hwason a Gwangju vyrábějící modely K3, K5 a Bongo primárně pro domácí trh. Ssangyong pak zastavil výrobu v Pyeongtaeku, a to nejméně do 12. února. Situace už přiměla reagovat i korejského prezidenta, který k věci řekl: „Musíme spěchat s přípravou komplexních protiopatření, abychom minimalizovali dopady na ekonomiku země i v tom nejhorším případě, tedy když nastalá situace bude pokračovat,” řekl Moon Jae In.
Situace je tedy vážná a pokud se v dohledné době nic nezmění, bude postupně dopadat na další a další výrobce. Na automobilky z Evropy má situace vzhledem k větší vzdálenosti od Číny méně bezprostřední dopady, vzhledem k realitě fungování současného světa ale nepředpokládáme, že by na starém kontinentu existoval jediný výrobce, který by nepoužíval ani jeden díl od dodavatelů z Číny či uměl tyto dodávky rychle nahradit z jiných zdrojů. Pakliže se tedy nestane zázrak a Číňané omezení nezruší, čekejme jen další a další komplikace.
Při všech zmínkách o sekundárních dopadech bychom ale neměli zapomínat na to, jak to nyní vypadá v čínském Wu-chanu, epicentru šíření samotného viru. Tam jsou přijatá opatření nejdrastičtější a v městě s více jak 10 miliony obyvatel bylo naprosté většině místních zakázáno vycházet. Z jindy přeplněné metropole, kde žije více lidí než v celé České republice, se tak rázem stalo město duchů. Nejlépe to ukazují přiložené záběry New York Times z dronu - silnice o mnoha proudech s pár aut, liduprázdné centrum, jindy ve švech praskající místní letiště bez jediného živáčka... To jsou skutečně smutné pohledy. Můžeme jen doufat, že se situace zlepší co nejdříve.



Kvůli výpadkům dodávek dílů stojí mimo jiné výroba Hyundai Santa Fe...










Pohled do ulic čínského Wu-chanu, epicentru celého problému, ukazuje drastičnost přijatých opatření. Naprostá většina z 11 milionů lidí je doma
Zdroje: Hyundai Motors, Kia Motors, Bloomberg, The New York Times
Bleskovky
Řidič Ferrari ještě s motorem V12 bez turba se v běžném provozu rozjel na 326 km/h, je to let za zvuku jako ze starých F1
26.12.2025
Ford Mustang s továrním kompresorem se postavil vrcholné Tesle Model 3 ve sprintu s jednou zatáčkou, favorit dostal na zadek
24.12.2025
Tvůrce Call of Duty zemřel při ošklivé nehodě se svým Ferrari, kolemjdoucí vše natočili na video
24.12.2025
Nejčtenější články
Číňané odhalili detaily ke svému novému, skoro 300koňovému boxeru. S takovým motorem přichází v roce 2025
27.11.2025
Také Škoda už odhalila první auto bez zadního okna, takto koncipovaných novinek bude jen přibývat
27.11.2025
Uvaří je jako žábu. Další země nechá řidiče elektromobilů platit za každý ujetý km, protože silnice se samy neopraví
27.11.2025
Nové Porsche Cayenne dál šokuje svou otylostí. Je vůbec nejtěžším Porsche historie, překonává i firemní traktory
27.11.2025
Bývalému olympionikovi zabavili vzácný Mercedes za stovky milionů a jdou po něm, je teď mezi 10 nejhledanějšími lidmi světa
27.11.2025
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva
