Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Koronavirus už odstavil první automobilky mimo Čínu, Wu-chan připomíná město duchů
5.2.2020 | Petr Miler
Ačkoli mnozí nevěřili tomu, že virus ovlivňující v prvé řadě dění v Číně může mít následky na globální automobilový průmysl, už se to děje. A dokud se nepohnou ledy v Číně, bude jen hůř.
Když jsme před pár dny psali o tom, že Koronavirus může automobilový průmysl poslat do kolen, ozvali se nám někteří z vás s tím, že přeháníme. Popravdě řečeno bychom byli rádi, kdyby tomu tak bylo, ale není. Rozsah opatření přijatých v Číně k zamezení šíření viru spolu s provázaností čínské výroby prakticky s produkcí prakticky čehokoli světově významného vyráběného kdekoli jinde na Zemi a moderními logistickými postupy může takové problémy způsobit i ve velmi krátkém časovém horizontu. Vlastně už je způsobuje.
Hyundai oznámilo, že právě kvůli koronaviru zastavuje výrobu ve všech svých domácích továrnách. Jak patrně víte, Hyundai není čínská, ale korejská automobilka a omezení nezavádí kvůli nemoci samotné. Problém je, že ve větší míře využívá dílů od dodavatelů z Číny a vzhledem k tomu, že dvě třetiny čínské automobilové produkce (tedy i výroby dílčích komponentů) je soustředěno do provincií s nejpřísnějšími omezeními, Korejcům prostě došly díly, aby mohli ve výrobě nových vozů pokračovat.
Firma konstatuje, že zastavování výroby už započalo a všechny továrny postupně přeruší svou činnost během tří dnů. Omezení pak bude trvat nejméně do 11. února, tedy příštího úterý, to ale jen za předpokladu, že čínské restrikce přijaté pro změnu do neděle 9. února pozbudou platnosti. Pokud se nic nezmění, výroba v Koreji bude stát dál.
Přímo Hyundai navíc není jedinou korejskou automobilkou, která podobná opatření přijímá. Prakticky stejně se zachovala i sesterská Kia, která zavírá továrny v Hwason a Gwangju vyrábějící modely K3, K5 a Bongo primárně pro domácí trh. Ssangyong pak zastavil výrobu v Pyeongtaeku, a to nejméně do 12. února. Situace už přiměla reagovat i korejského prezidenta, který k věci řekl: „Musíme spěchat s přípravou komplexních protiopatření, abychom minimalizovali dopady na ekonomiku země i v tom nejhorším případě, tedy když nastalá situace bude pokračovat,” řekl Moon Jae In.
Situace je tedy vážná a pokud se v dohledné době nic nezmění, bude postupně dopadat na další a další výrobce. Na automobilky z Evropy má situace vzhledem k větší vzdálenosti od Číny méně bezprostřední dopady, vzhledem k realitě fungování současného světa ale nepředpokládáme, že by na starém kontinentu existoval jediný výrobce, který by nepoužíval ani jeden díl od dodavatelů z Číny či uměl tyto dodávky rychle nahradit z jiných zdrojů. Pakliže se tedy nestane zázrak a Číňané omezení nezruší, čekejme jen další a další komplikace.
Při všech zmínkách o sekundárních dopadech bychom ale neměli zapomínat na to, jak to nyní vypadá v čínském Wu-chanu, epicentru šíření samotného viru. Tam jsou přijatá opatření nejdrastičtější a v městě s více jak 10 miliony obyvatel bylo naprosté většině místních zakázáno vycházet. Z jindy přeplněné metropole, kde žije více lidí než v celé České republice, se tak rázem stalo město duchů. Nejlépe to ukazují přiložené záběry New York Times z dronu - silnice o mnoha proudech s pár aut, liduprázdné centrum, jindy ve švech praskající místní letiště bez jediného živáčka... To jsou skutečně smutné pohledy. Můžeme jen doufat, že se situace zlepší co nejdříve.
Kvůli výpadkům dodávek dílů stojí mimo jiné výroba Hyundai Santa Fe...
Pohled do ulic čínského Wu-chanu, epicentru celého problému, ukazuje drastičnost přijatých opatření. Naprostá většina z 11 milionů lidí je doma
Zdroje: Hyundai Motors, Kia Motors, Bloomberg, The New York Times
Bleskovky
- Tesla nakonec propouští i v Evropě, 300 lidí může čekat, že je v pondělí už nepustí do práce
před 4 hodinami - Vrcholný Lucid zvládá i v reálu stovku pod 2 s. Je rychlejší než Bugatti, přitom je to pořád rodinné auto za zlomek ceny
včera - Zákazníci masivně ruší objednávky na auto od Xiaomi, které za cenu Škody nabízí vzhled i dynamiku Porsche
17.4.2024
Nejnovější články
- Někdo najel s nejkrásnějším moderním Astonem Martin 514 tisíc kilometrů, něco takového jsme v životě neviděli
před 58 minutami - Hra se otočila. Číňané léta kopírovali evropská auta, teď si VW koupil kus čínské značky, aby sám mohl opisovat
před 2 hodinami - Absurdní elektrický nástupce nejlepší Kie zamířil k ledu, už i Korejci vnímají změnu nálad na trhu
před 3 hodinami - Tesla nakonec propouští i v Evropě, 300 lidí může čekat, že je v pondělí už nepustí do práce
před 4 hodinami - Další nová Mazda dostala obří šestiválcový diesel, který prodejně válcuje všechny ostatní motory, je to soupeř Škody Kodiaq
před 5 hodinami
Živá témata na fóru
- Elektromobily a vse kolem nich 04.19. 16:19 - honziss
- Prodávám Tiguana, 2019, 176kW perfektní stav 04.19. 15:44 - petr_riha
- Peugeot 207-problém po nastartování 04.19. 15:42 - grizly
- BMW Divize 04.19. 15:12 - jerry
- Řidiči, co to mají v ruce... 04.19. 14:21 - řidičBOB
- Policejní kontroly a měření 04.19. 14:20 - řidičBOB
- Chip modul PCM zvýšení výkonu 2.0TSI GEN4 300+PS 04.19. 14:11 - venomage
- Dříve M135i, nyní ///M2 04.19. 09:13 - Eda