Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Lada dává lidem vybrat z dvou různých modelů Niva. Jeden je starý 22, druhý 43 let
14.1.2020 | Petr Prokopec
Nová Niva se hned tak do prodeje nedostane, přesto budou Rusové letos souběžně prodávat dva různé modely. Jeden je morálně starý přes 20 let, druhý přes 40.
Ruský trh s novými vozy za sebou nemá zrovna nejúspěšnější období. V předloňském roce to vypadalo na odraz ode dna, loni opět přišel pád. Výsledky za kompletních dvanáct měsíců sice ještě nebyly publikovány, nicméně od počátku ledna do konce listopadu bylo v zemi prodáno 1 580 297 aut. Tedy o 2,8 procenta méně než loni. Pokud si přitom uvědomíme, že během jedenáctého loňského měsíce byl pád 6,4procentní, pak je pravděpodobné, že propad se spíše prohloubí.
Zajímavé je, že Lada v tomto ohledu tahá za silnější konec provazu. Ruská automobilka je vůči nelichotivé ekonomické situaci zjevně imunní a v rámci oněch jedenácti měsíců dokonce své registrace navýšila, a to o 0,6 procenta na 326 654 aut. Díky tomu si udržela více než 20procentní tržní podíl, přičemž nejbližší pronásledovatelé v podobě Kie a Hyundai zvládají AvtoVAZ překonat jen za pomoci kumulovaných prodejů (207 894 a 164 128 vozů).
Je ovšem více než pravděpodobné, že Lada se konkurenci v letošním roce ještě více vzdálí. Stojí za tím rozhodnutí amerického koncernu General Motors, který se po letech rozhodl, že v Rusku ukončí výrobu svých modelů. To se týká zejména SUV, jehož příď sice zdobí logo Chevroletu, ovšem který disponuje tradičním ruským názvem. Jak přitom již tušíte, jedná se o Nivu, konkrétně pak o verzi z roku 1998, jenž původně měla sloužit jako druhá generace Lady.
Vůz však nakonec dorazil do prodeje jako zcela separátní model, o jehož vznik se ovšem AvtoVAZ postaral ve spolupráci s GM. Američanům přitom v rámci spolupráce připadlo i označení Niva. To ale nakonec Rusům vrátí, neboť loni v prosinci bylo oznámeno, že spolupráce končí a AvtoVAZ odkoupí 50procentní podíl protistrany. Kromě legendárního označení se stane i majitelem továrny v Togliatti, jež má kapacitu 100 tisíc smontovaných aut ročně.
Výkonný viceprezident AvtoVAZu Olivier Morne uvedl, že montáž Chevroletu Niva dále bude probíhat na stejném místě. Zároveň dodal, že s logem Lady bude vůz spárován až na konci roku, do té doby bude vyráběn se zlatým křížem na masce chladiče. Oproti dosud nabízenému provedení se ovšem dočká menší modernizace, která mu přinese přepracovanou příď, tedy nový nárazník a světlomety, a zcela odlišné zadní lampy.
Niva se pak o zákazníky popere s Ladou 4x4, jak zní obchodní označení klasické verze, kterou známe hlavně ze seriálu Návštěvníci. Také tento model se dočkal inovace, ta však zvenku nebyla tak rozsáhlá a spočívala pouze v přidání mlhovek do nárazníku u verze Urban. Uvnitř je však již novinek daleko více, přičemž tou stěžejní je příchod nové klimatizace, která se ovládá pomocí kruhových ovladačů.
Oba vozy pak disponují nemalými terénními schopnostmi, ty jsou však v případě Chevroletu spojené s moderněji působící kabinou a výkonnější verzí 1,7litrového benzinového motoru. S tím jsou spojené daleko vyšší ceny, Niva tak de facto začíná tam, kde 4x4 končí. To ale pro AvtoVAZ nemusí být špatná zpráva, naopak mají Rusové nově pokrytou mnohem širší část trhu.
Do budoucna tomu nejspíše bude ještě daleko lépe, od roku 2023 se totiž počítá s příchodem Lady 4x4 druhé generace. Ta již vsadí na úplnou modernu, tedy na soudobou platformu, motory i palubní systémy. Cenově se tak ovšem dostane ještě výše než Niva, jejíž délka životního cyklu zatím ještě nebyla potvrzena. Originál z roku 1977 má ovšem vydržet až do roku 2026.




Niva se vrací do ruského područí, s logem Lady ale začne být prodávána až na konci roku
AvtoVAZ tak bude mít v nabídce hned dvě SUV, které se navzájem spíše doplní, než aby si kradla zákazníky. Niva totiž po stránce cenové začíná tam, kde 4x4 víceméně končí
Zdroj: Auto.Mail.ru
Bleskovky
Řidiče Jaguaru poslal aquaplaning na dálnici do smyku a přímo pod kamion, jak to vybral, dodnes asi sám nechápe
před 5 hodinamiMožná poslední pravověrné Ferrari se v běžném provozu rozjelo až na 331 km/h, zní u toho jako Pavarotti
před 11 hodinamiCybertruck vs Hummer: 7 tun vážící elektrické pick-upy si to rozdaly ve sprintu. Legenda praví, že ještě teď zkouší zastavit
včera
Nejnovější články
Majitel sporťáku s pětilitrovým V8 najel za 4 roky přes 300 tisíc km bez závad, legendy o výdrži Japonců nelžou ani tady
před 2 hodinamiRenault už pochopil, že s novým Twingem šlápl vedle, volá po další politické podpoře takových aut
před 4 hodinamiŘidiče Jaguaru poslal aquaplaning na dálnici do smyku a přímo pod kamion, jak to vybral, dodnes asi sám nechápe
před 5 hodinamiMajitel rekordně ojeté Tesly pokořil metu 1,9 milionu km, potřeboval k tomu ale 13 motorů a 4 baterie
před 7 hodinamiNová Dacia Duster používá 15 let staré designové řešení, možná na tom nakonec Rumuni šetřili
před 8 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva - Získejte unikátní hodinky STI ve sbírce na pomoc dětským domovům
tisková zpráva