Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Lada po letech odhalila své první úplně nové auto, Iskra má být levnou spásou mobility obyčejných Rusů
6.6.2024 | Petr Miler
Uběhla už opravdu drahná řádka let od chvíle, kdy jsme mohli vidět úplně nový model značky Lada, dnes se situace mění. Novinka chce už svým jménem zažehnout jiskru vyšších prodejů ruské automobilky.
Některé může překvapit, že je Lada za současné situace vůbec schopna dát dohromady úplně nové auto, pro naše pravidelné čtenáře to ale překvapení nebude. A nepřekvapí je ani vzhled a jméno vozu. Novinka ruské automobilky jménem Iskra, což v překladu znamená přesně to, co se na první pohled zdá, byla předčasně odhalena díky úniku patentových materiálů už zkraje roku. A později jsme ji mohli vidět i v dalších chystaných verzích.
Levný model na pomezí třídy malých aut a kompaktních modelů je jakousi ruskou obdobou Dacie Logan a - jak výše zmiňované uniklé materiály víc než naznačují - dorazí také jako kombík a jakýsi allroad SW. V tuto chvíli ale před sebou máme pouze výchozí provedení sedan, které se včera poněkud netradičně odhalilo na SPIEF 2024 alias Mezinárodním ekonomickém fóru v Petrohradě. Nejen Lada tam představila víc automobilových novinek, ale o těch až později.
Nyní se soustřeďme na největší hvězdu mezi odhalenými vozy, kterou Iskra musí být už z titulu svého tržního potenciálu. Jde o nové levné auto Lady, které mělo původně nahradit stárnoucí Grantu, nakonec se ale bude vyrábět po jejím boku a v nabídce značky zapadne mezi ni a Vestu. Po vizuální stránce nemůžeme u 4,4 metru dlouhého vozu stojícího na podvozku s rozvorem 2,65 metru mluvit o překvapení, a to nejen kvůli výše odkazovaným únikům - vůz vypadá prakticky stejně jako Vesta, nových designových nápadů je naprosté minimum zvenčí i zevnitř. To ale neznamená, že by auto vypadalo špatně, naopak - vzhledem k tomu, kolik má stát, jde o velmi solidně vyhlížející vůz.
Ani technika není marná, Iskra stanula na moderní, třebaže levné platformě CMF-B-LS od Renaultu, kterou známe mj. z Dacií Logan, Sandero, Jogger a dokonce i nového Dusteru. Některé znovu může překvapit, že to tak, však sankce by využití takového řešení neměly dovolit a Renault se svého podílu v Ladě už dříve zbavil. Jenže vývoj Iskry začal ještě před tím, než se Rusové s Francouzi pod tíhou okolností rozešli. Lada tedy podle svých slov musela vzít už vyvinuté základy a přepracovat části platformy tak, aby „nebyla závislá na dodávkách z nepřátelských zemí”. Během uplynulých dvou let tak muselo být 400 dílů původně odebíraných hlavně ze zemí EU nahrazeno součástkami z Ruska, Čína, Íránu nebo Uzbekistánu.
Další klíčová technika je vesměs ruská, a tak auto bude k dispozici se dvěma motory o objemu 1,6 litru s výkony 90 a 106 koní (8ventilový VAZ-11182 a 16ventilový VAZ-21127). Základ bude dodáván s pětistupňovou manuální převodovkou, výše posazená verze dostane ručně řazený šestikvalt nebo automat typu CVT.
Iskra se začne vyrábět v Toljatti na začátku roku 2025, takže na prodej je ještě brzy, ceny ale můžeme vytušit. Pakliže se vůz má zařadit v nabídce značky mezi Grantu a Vestu, měl by startovat výrazně pod 1 milionem rublů, tedy někde mezi 230 a 250 tisíci Kč. To nezní špatně vzhledem k tomu, že před sebou máme v podstatě ruskou verzi Dacií Logan a Sandero, v případě zatím neodhaleného kombíku pak i kombíku Jogger. Tohle auto má skutečně šanci stát se levnou moderní spásou mobility obyčejných Rusů.
















Lada Iskra je oficiálně venku. Klasických oficiálních fotek je poskrovnu, a tak Lada na svém tiskovém portále zveřejnila i živé záběry ze SPIEF 2024, které nepůsobí dvakrát profesionálně. Asi umění možného... Foto: AvtoVAZ
Zdroj: AvtoVAZ
Bleskovky
„Není mezera, do které bych se nevešel.” Řidič natočil, jak se dá proplétat dopravní zácpou, klaustrofobiky z toho trefí
včeraUnikla data o skutečné spotřebě a ceně brutálního Mustangu GTD, bankovní účet vám zruinuje hned dvakrát
12.6.2025„Bugatti pro chudé” se konečně ukázalo v akci na okruhu i ve sprintu. Je to nejrychlejší auto svého druhu, poráží i špičková Ferrari a Lamba
9.6.2025
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
Elektromobily reálně generují třikrát víc emisí než hybridy, říká šéf Toyoty ve snaze upozornit na nejvíc přehlížený problém
před 3 hodinamiŠéf Renaultu náhle končí, nedokázal se vzepřít nemoci doby. A to se firmě nedávno upsal na další 4 roky
před 4 hodinamiDrahé značky musí litovat, že kdy vsadily na elektromobily, s obyčejnějšími auty prohrávají jedno srovnání za druhým
včeraPokud česká armáda opravdu potřebuje mobilní kuchyně, máme pro ni řešení. Místo 5 milionů stojí 36 tisíc
včeraFinové chtějí na elektrický pohon předělat i obří trajekty, už jejich základní parametry šokují svou absurditou
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva