Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Lada ukázala svůj nový sportovní model. Je to tak trochu sankční bída, na druhou stranu je levná
22.9.2023 | Petr Prokopec
Nedá se čekat, že by Rusové ve své současné situaci z něčeho vykřesali moderní sportovní auto, spokojit se tak musí s vlastně znovuzrozenou Grantou Sport. Ta je dokonce méně výkonná než její dávný předchůdce, za své služby ale mnoho nežádá.
V roce 2009 se Lada účastnila světového šampionátu cestovních vozů. A i když tým dosáhl menších úspěchů, následující sezónu na startovní listině chyběl. K návratu došlo až v roce 2012, a to se zcela novým modelem Granta WTCC. Ten byl založen na tehdy pár měsíců starém sedanu, oproti kterému se lišil nejen bodykitem, ale hlavně pohonným ústrojím - turbodmychadlem přeplňovaná jedna-šestka totiž produkovala 235 koní.
Rusové souběžně se soutěžním speciálem přišli také se silniční variantou Granta Sport. I její karoserie byla oproti výchozímu modelu agresivnější, 1,6litrový čtyřválec pod kapotou však již postrádal turbo. Na přední kola tak mířilo jen 120 koní, i to však byla citelně vyšší porce, než v případě běžných variant. Zrychlení tak kleslo na 9,5 sekundy, zatímco nejvyšší rychlost vzrostla na 197 km/h.
Granta Sport se tak stala vůbec nejrychlejším vozem Lady v její historii, což se nezměnilo dokonce ani o pár let později, kdy na světlo světa přišla Vesta Sport. Jakkoli v jejím případě byla použita dokonce jedna-osma se 147 koňmi, k akceleraci vůz potřeboval 9,6 sekundy. A jeho maximálka činila „jen“ 193 km/h. Původní Granta Sport je tak stále nepřekonanou laťkou, což se asi nezmění ani dnes.
Do prodeje totiž míří druhá generace přiostřeného sedanu a liftbacku. Přední kola znovu zaměstnává jedna-šestka, její výkon ale tentokrát činí jen 118 koní. O dynamice se Rusové v tiskové zprávě vůbec nerozepisují, nemá ale důvod být lepší než před deseti lety - hmotnost pohybující se okolo 1 100 kilogramů se nezměnila, bodykit pak byl znovu laděn ve větrném tunelu.
I kdyby nicméně technická data skutečně byla horší, nedá se předpokládat, že by to jakkoli ovlivnilo zájem. Po stránce vizuální totiž stávající provedení, které profituje z faceliftu, jenž přední partie přiblížil zmiňovanému modelu Vesta, zaujme víc než to původní. Lada dodává, že v důsledku oné práce ve větrném tunelu byl zredukován vztlak ve vyšších rychlostech o 45 procent.
Dolů zamířil oproti standardu rovněž podvozek, a to o 20 milimetrů. Ve všech čtyřech rozích pak najdeme kotoučové brzdy, opomenout nelze ani sportovní výfuk, který se stará o patřičný zvukový doprovod. Do interiéru se nastěhovala sportovní sedadla, stejně jako kůží obšitý volant. Obojí zdobí červené švy, které najdeme i na madlu ruční brzdy či na koberečcích. A červená barva zdobí i přístrojový štít.
Granta Sport ve verzi sedan startuje na 1 249 900 rublech (cca 298 tisíc Kč), zatímco za liftback je třeba dát 1 289 900 RUB (asi 308 tisíc Kč). Oproti základu jde sice o takřka dvojnásobnou sumu, kromě již zmíněného však zákazníci mohou dále počítat i s klimatizací, vyhřívanými sedadly, audio systémem a dalšími prvky výbavy. Nic jiného než velký zájem tedy vskutku nelze očekávat - pokud dnes Rusové nechtějí čínské auto, je to prakticky jediná zajímavější alternativa. Navíc za citelně menší peníze.



Granta Sport se dočkala poladěného bodykitu, sníženého podvozku, vyššího výkonu a bohaté standardní výbavy. Rusové si ji mohou koupit za méně než 300 tisíc korun. Foto: AvtoVAZ
Zdroj: AvtoVAZ
Bleskovky
Spalovací „dinosaurus” Koenigseggu stanovil další dynamický rekord produkčních aut, nestačí mu ani nejlepší elektromobil
včeraNové Audi RS5 Avant nachytali při testech na Ringu a v okolí, jeho obrovské výfuky působivě jen vypadají
7.5.2025Ford dodatečně ukázal celou rekordní jízdu extrémního Mustangu na nejnáročnějším okruhu světa, už ani neměl na výběr
6.5.2025
Nejčtenější články
Ferrari kompletně mění směr. Už nechce auta postavená kolem rychlosti, zákazníci ji prý nezvládají, nic jim nedává
9.4.2025Bentley si loni odpravilo prodeje i zisky hybridy, a tak letos obojí zkusí zachránit čím? No jistě, dalšími hybridy
9.4.2025VW začal odhalovat další nový Amarok, tenhle udělá bez Fordu. Ale nebojte, vám ho neprodá
9.4.2025Němci jsou vážně kouzelníci, i neskonale elegantní Porsche 911 dokázali pár tahy zprasit k nepoznání
9.4.2025Vstupenka do klubu prestižních SUV BMW ani jako ojetina nezklame, oproti novému autu stojí pakatel
9.4.2025
Živá témata na fóru
- Zimní/letní? Už máte přezuto? 05.09. 20:48 - Zajda
- Rychlodotazy 05.09. 16:22 - Stepan
- OT - zavírám krám, uklízím 05.09. 14:42 - pavproch
- OT: pavproch pomalu likviduje svou firmu 05.09. 14:38 - pavproch
- Detektory policejních radarů 05.09. 13:40 - řidičBOB
- BMW Divize 05.09. 13:18 - pavproch
- S větrem ve vlasech.... 05.09. 10:56 - pavproch
- Policejní kontroly a měření 05.08. 22:48 - Brus