Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Lada příští rok ukáže své nové SUV. Niva to nebude, přesto má jít o úplně nový a moderní vůz
30.11.2024 | Petr Prokopec
Ruská automobilka chystá už na příští léto odhalení vozu, který by měl být náhradou za zrušený projekt zcela nové Nivy. Nepůjde o Nivu a už vůbec ne o sourozence Dacie Duster, ukuchtěn by ale měl být podle podobného receptu, jen s pomocí jiných přísad.
Tento týden ruský koncern AvtoVAZ uspořádal setkání se svými 336 dealery, kterým přiblížil nejen své dosavadní úspěchy, ale odhalil také novinky chystané pro příští rok. A o ty hlavní se podělil i s širokou veřejností. Nejzásadnější se v tomto ohledu jeví být avizovaný příchod zcela nového SUV, které bude postaveno na platformě Lady Vesta. Počítat u něj tedy můžeme se zhruba 4,4metrovou délkou, což odpovídá tomu, kam narostla Dacia Duster třetí generace. Rusové tak zjevně pracují na jejím soupeři, což ve výsledku není překvapivé.
Pokud se totiž vrátíme před únor 2022, kdy došlo na ruskou invazi na Ukrajinu, lze vzpomenout na vyšší propojenost Dacie a Lady, se kterou tehdy počítal Renault, pro obě automobilky mateřský koncern. Ten chtěl na stejných základech vyvinout dva vozy, které by kráčely trochu odlišným směrem. Duster by totiž byl zaměřen spíše na silniční využití, zatímco zcela nová Niva po mnoha letech by nadále upřednostňovala náročný terén. Jenže poté přišla válka, Renault dal Rusku sbohem a AvtoVAZ mohl o platformě CMF-B pouze snít.
Následně Lada musela kvůli nedostatku některých komponentů zcela zastavit veškerou výrobu, ta však po seskládání nových dodavatelských řetězců již znovu běží. A stejně tak byl zjevně oprášen i vývoj, jakkoli i kvůli změně architektury bylo třeba v mnoha ohledech odstartovat od začátku. S ohledem na premiéru na letním ekonomickém fóru v Petrohradu pak Rusové zjevně nasadili značné tempo, jakkoli s výrobou a prodejem novinky se počítá až v přespříštím roce.
Nedostatkem novinek ale značka do té doby trpět nebude, neboť již z jara se má rozjet výroba Lady Iskra. Následně má dorazit Niva Sport, přičemž základní verze ikonického off-roadu se dočká moderního 1,8litrového motoru. Celková produkce by díky tomu měla příští rok vystoupat na 500 tisíc aut, zatímco třeba loni se jednalo o 352 572 exemplářů. Pokud pak souběžně s tím zvednou své prodeje i Číňané a do země se vrátí mnohé západní značky, stane se Rusko v Evropě číslem jedna.
Design chystaného SUV byl dle prodejního šéfa AvtoVAZu Dmitrije Kostromina již odklepnut. Vůz se má výrazně lišit od zmíněné Nivy, nemá nést její jméno a na rozdíl od této legendy bude osazen celou řadou komponentů s nálepkou Made in China. Z Říše středu má pocházet jak přeplňovaná jedna-pětka se 150 koňmi, tak převodovka CVT. A nejspíš ze stejných skladů dorazí i panoramatická střecha či zadní propojená světla. Na další detaily si musíme počkat.


V této podobě se před válkou na Ukrajině začala rodit zcela nová Niva. Vývoj byl ale přerušen, neboť Rusům dal sbohem partnerský Renault. Jak se ale nyní zdá, své snahy příští rok dotáhnou do konce, i když už toho bude jiný název a čínská technika. Foto: AvtoVAZ
Auto by se mohlo pořád podobat konceptu Vision 4x4, který původně právě novou Nivu předznamenával. I když je z roku 2018, dodnes vypadá lákavě. Foto: AvtoVAZ
Zdroj: AvtoVAZ
Bleskovky
BMW začalo s poslední novinkou potichu používat nové logo, nevšiml si toho skoro nikdo
včeraMožná bude stačit málo, aby se z designově katastrofálních nových Mercedesů stali krasavci
12.9.2025Příplatkové karbonové stěrače na Porsche 911 jsou výsměch v době, kdy auto s faceliftem nabralo 82 kilo jako nic
11.9.2025
Nejnovější články
Šéfdesignér Mercedesu znovu perlí, vysmívá se interiérům Audi a BMW pro jejich „prťavé” displeje, prý jsou jako z roku 1995
před 2 hodinamiDalší automobilka zařízla hotový elektrický model těsně před jeho uvedením na trh, někteří konečně přichází k rozumu
před 3 hodinamiZatímco majitelé nejlepších předchozích M5 prodávají svá auta se ziskem, kupec nového „parníku” BMW přišel za 320 km o 400 tisíc
včeraFord už v krizi chystá náhradu za zaříznutý Focus. Zkuste se nesmát. Anebo nebrečet
včeraŠéf Opelu si přestal brát servítky, naplno popsal absurditu umělého zdržování aut v EU
včera
Živá témata na fóru
- Policejní kontroly a měření 09.13. 19:05 - Truck Daškam
- Fiat a vše kolem nich 09.13. 14:58 - pavproch
- S větrem ve vlasech.... 09.13. 10:38 - pavproch
- Pomoc s výběrem auta na denní dojíždění 09.13. 06:22 - annawonka
- Řidiči, co to mají v ruce... 09.12. 16:01 - řidičBOB
- Audi multitronic - cvrlikání 09.12. 05:16 - AndreGlenn
- Tranzit 2.0 TDCi - potkany motor po vymene rovodu 09.12. 05:11 - JohnnyBryan
- Výběrové RZ - kdo má lepší úlovek? 09.11. 11:38 - řidičBOB