Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Lada se definitivně přenáší do 21. století, dala si patentovat novou palubní výbavu
5.12.2020 | Petr Miler
Lady po dekády neplatily za zrovna moderní auta, v posledních letech ale ztrátu rychle stahují, a to i v oblastech, které se nezdají být její doménou. Nejspíše již od příštího roku tak začne nabízet vlastní, plně integrované palubní systémy.
Ruskou Ladu má spousta lidí zafixovanou jako automobilku, která odmítá přijmout nové pořádky. Jako firmu, která stále částečně setrvává ve své komunistické minulosti a odmítá přijmout, že svět se zásadně změnil. A že díky tomu jsou odlišné i chutě ruského publika. Něco takového ovšem platí spíše o těch, kteří ji tímto způsobem vnímají. Lada zejména v posledních jednotkách let mohutně modernizuje a třebaže její auta se nejvyspělejší konkurenci stále nemohou rovnat, její náskok stahuje.
Nejde tu jen o konstrukci automobilů jako takových či jejich součástí, jedná se také o výbavu, tu elektronickou nevyjímaje. Důkazem budiž nejnovější krok Lady, která si u ruského Rospatentu nechala zaregistrovat řešení vůbec prvního vlastního palubního systému - výbavu typickou pro automobily 21. století snad více, než jakoukoli jinou.
Pokud si nyní říkáte, že podobné systémy si do Lad lze koupit z výroby už dnes, pak vám musíme přitakat, ostatně prohlédnout si je můžete níže. Jde ale bez výjimky o externí řešení, která do vozů sice fyzicky zapadnou, plně integrovaná s nimi ale nejsou. Není ostatně složité vyrobit „krabičku”, která zvládne fungovat jako navigace, autorádio, klidně internetový prohlížeč, cokoli vás napadne. Je ale poněkud složitější použít řešení, které umí spolupracovat přímo s autem a ovládat nejen dodatečné funkce, ale i části vozu samotného.
Zatím nevíme, kdy a za jakých podmínek novinku Lada nabídne, vzhledem k patentové registraci ale půjde nejspíše o příští rok. Na zveřejněné dokumentaci vidíme dvě pojetí vlastních palubních systémů s větším a menším displejem. Pod nimi jsou pak také některé ovladače, které jsou dnes jinak součástí zbytku palubní desky. I to je specifikum vlastního řešení.
Že jde o něco úplně nového a nikoli jen novější iteraci externích systémů, potvrdil viceprezident AvtoVAZu Xavier Eger. „Plánem pro nejbližší dobu je start prodejů nových multimediálních systémů. Nacházíme se v poslední fázi testování. Naším cílem už je jen odhalit poslední zbývající nedostatky, než se novinky dostanou do výroby a zákazníkům,” řekl.
Vyvíjet interně podobné věci není jen tak, pakliže má jít o řešení schopné jasně předčít alespoň ony externí systémy. Pochopitelně je zatím nelze soudit, nikdo mimo automobilku je v praxi nepoznal, ale už fakt, že Lada takovou věc vyvíjí s cílem nabídnout sama více než dosud, svědčí o jejím nikoli zpátečnickém smýšlení.




Nové palubní systémy Lady se zatím ukázaly na záběrech z patentové databáze. Foto: Rospatent



Takto vypadají dnes dostupné systémy pro různé modely. Vzhledem k jejich omezené integraci do systémů auta jako takového nefungují zdaleka ideálně. Foto: AvtoVAZ
Zdroje: Rospatent, AvtoVAZ
Bleskovky
Dražba cenných aut slavné aukční firmy se proměnila v demoliční derby poté, co jednomu z jejích řidičů „ujela noha”
včera
Nástupce tragicky zesnulého Kena Blocka se pochlubil novou brutalitou točící 9 500 otáček i s turbem, natočil s ním další Gymkhanu
5.11.2025
Srovnání hned tří moderních Porsche bez turba vám zapěje fascinující „vosí árii”, chybu neuděláte ani s jedním z nich
4.11.2025
Nové na MotoForum.cz
- Kdo bude posledním šampionem MotoE? včera 22:08
- Záchranné laso pro Filipa Salače včera 11:36
- GP Portugalska: Všechno je připraveno pro Pedra Acostu 5.11.2025
- V Moto2 je rozdíl mezi lídrem a druhým pouhých 9 bodů 5.11.2025
- Grand Prix se vrací do Evropy 4.11.2025
Nejnovější články
Ojeté hybridy trápí další dosud přehlížený problém, zajíce v pytli kupujete v podstatě s každým z nich
před 9 hodinami
VW chce rozhýbat prodeje elektrických modelů tím, že je lidem dovolí vrátit do 100 dnů od koupě. To nemusí dobře dopadnout
před 10 hodinami
Jeep žádá majitele statisíců aut z posledních let, aby je parkovali daleko od domů, mohou shořet
včera
Ještě hůř: Prodeje elektrických Subaru v USA po konci dotací zhroutily o 98 procent, nechce je najednou skoro nikdo
včera
K mání je dodnes zcela nejetá Mazda z časů sametové revoluce, dokonalý stroj času nikdo ani pořádně nevybalil
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva
