Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Lada se definitivně přenáší do 21. století, dala si patentovat novou palubní výbavu
5.12.2020 | Petr Miler
Lady po dekády neplatily za zrovna moderní auta, v posledních letech ale ztrátu rychle stahují, a to i v oblastech, které se nezdají být její doménou. Nejspíše již od příštího roku tak začne nabízet vlastní, plně integrované palubní systémy.
Ruskou Ladu má spousta lidí zafixovanou jako automobilku, která odmítá přijmout nové pořádky. Jako firmu, která stále částečně setrvává ve své komunistické minulosti a odmítá přijmout, že svět se zásadně změnil. A že díky tomu jsou odlišné i chutě ruského publika. Něco takového ovšem platí spíše o těch, kteří ji tímto způsobem vnímají. Lada zejména v posledních jednotkách let mohutně modernizuje a třebaže její auta se nejvyspělejší konkurenci stále nemohou rovnat, její náskok stahuje.
Nejde tu jen o konstrukci automobilů jako takových či jejich součástí, jedná se také o výbavu, tu elektronickou nevyjímaje. Důkazem budiž nejnovější krok Lady, která si u ruského Rospatentu nechala zaregistrovat řešení vůbec prvního vlastního palubního systému - výbavu typickou pro automobily 21. století snad více, než jakoukoli jinou.
Pokud si nyní říkáte, že podobné systémy si do Lad lze koupit z výroby už dnes, pak vám musíme přitakat, ostatně prohlédnout si je můžete níže. Jde ale bez výjimky o externí řešení, která do vozů sice fyzicky zapadnou, plně integrovaná s nimi ale nejsou. Není ostatně složité vyrobit „krabičku”, která zvládne fungovat jako navigace, autorádio, klidně internetový prohlížeč, cokoli vás napadne. Je ale poněkud složitější použít řešení, které umí spolupracovat přímo s autem a ovládat nejen dodatečné funkce, ale i části vozu samotného.
Zatím nevíme, kdy a za jakých podmínek novinku Lada nabídne, vzhledem k patentové registraci ale půjde nejspíše o příští rok. Na zveřejněné dokumentaci vidíme dvě pojetí vlastních palubních systémů s větším a menším displejem. Pod nimi jsou pak také některé ovladače, které jsou dnes jinak součástí zbytku palubní desky. I to je specifikum vlastního řešení.
Že jde o něco úplně nového a nikoli jen novější iteraci externích systémů, potvrdil viceprezident AvtoVAZu Xavier Eger. „Plánem pro nejbližší dobu je start prodejů nových multimediálních systémů. Nacházíme se v poslední fázi testování. Naším cílem už je jen odhalit poslední zbývající nedostatky, než se novinky dostanou do výroby a zákazníkům,” řekl.
Vyvíjet interně podobné věci není jen tak, pakliže má jít o řešení schopné jasně předčít alespoň ony externí systémy. Pochopitelně je zatím nelze soudit, nikdo mimo automobilku je v praxi nepoznal, ale už fakt, že Lada takovou věc vyvíjí s cílem nabídnout sama více než dosud, svědčí o jejím nikoli zpátečnickém smýšlení.




Nové palubní systémy Lady se zatím ukázaly na záběrech z patentové databáze. Foto: Rospatent



Takto vypadají dnes dostupné systémy pro různé modely. Vzhledem k jejich omezené integraci do systémů auta jako takového nefungují zdaleka ideálně. Foto: AvtoVAZ
Zdroje: Rospatent, AvtoVAZ
Bleskovky
Levné americké Ferrari poráží skutečné Ferrari takovým způsobem a o tolik levněji, že musí lákat i kupce italských skvostů
včera
Profík ukázal, jak bude vypadat nová Škoda Octavia Combi od Dacie, upřednostní hlavně praktičnost
22.12.2025
Cristiano Ronaldo míří do filmu, i se svou sbírkou superaut se objeví v té nejzprofanovanější sérii
21.12.2025
Nejnovější články
Chcete to nejlevnější auto na provoz? Máte v podstatě jedinou možnost, stejná značka ovládla všechny segmenty, ve kterých figuruje
včera
Lada začala prodávat svá auta v jedné z nejnebezpečnějších zemí světa, i to je její náhrada za zakázané evropské trhy
včera
Poté, co se naplno ukázala nesmyslnost nové hybridní 911, zkouší Porsche aspoň zmírnit rozčarování publika
včera
Jen 25 lidí si bude moci koupit tento Rolls-Royce. Je to asi o 25 víc, než by šlo bez rozpaků snést
včera
Elektrický supersport Rimacu je takový propadák, že se nedaří vyprodat ani 40kusovou edici, musí k ní nabízet podíl na řízení firmy
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva
