Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Lamborghini Centenario LP770-4 je tu. Není až tak šílené, stovku dá pod 3 s
1.3.2016 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
Nové limitované Lamborghini ukázalo karbon v bezbarvém laku. Víme, že má 770 koní atmosférické V12 a 1 520 kilogramů. A je docela velké.
Sto let od narození zakladatele automobilky se slaví jen jednou. A jak víme už nejen z nedávného úniku patentových snímků, u Lamborghini se rozhodli u této příležitosti postavit speciální auto. Dostalo jméno Centenario LP770-4 a onu stovku na něm připomíná jméno. Nikoho asi nepřekvapí, že jeho design je skoro tak šílený, jako u jiných specialit značky Lamborghini.
Oproti patentovým snímkům vidíme, že reálné auto je přece jen krapet střízlivější. Především jsou mnohem menší převisy, ale ty byly na patentovkách skutečně monstrózní a stejné zůstat snad ani nemohly. Přesto jsou celkem dlouhé; celé auto měří 4 924 mm na délku a 1 143 mm na výšku. Také je aspoň pro dva lidi, ne jako model Egoista, a oproti Venenu je pořád relativně hezké. A opravdu velmi umírněné, ačkoliv „standardní” Aventador je stále o kus elegantnější, a to jen proto, že prostě není tak divoký.
Ohromné přední lízátko a nástavce prahů totiž vypadají, že na tohle auto tak nějak nepatří. Možná původně mělo být bez nich, až pak byly přidány, ale už ne sladěny se zbytkem. Nepochybujeme, že budou funkční, jen ten design trochu pokulhává; na druhou stranu, konečné posouzení bude jistě otázkou individuálního vkusu. Základ v Aventadoru je v karoserii docela dobře vidět, i když linka zadních okének je jiná a také ohromné nasávací otvory po stranách u něj neuvidíte.
Stejně tak difuzor, který zabírá většinu zádě, u jiného silničního Lamborghini současné doby nenajdete. Podobně jsou unikátem tři centrální výfuky, i když Ferrari tohle uspořádání občas využije. Dovedeme si představit, že najít tu prostor pro registrační značku tak, aby překážela aerodynamice co nejméně, nemuselo být snadné. Na zádi je také křídlo, které se ve vyšších rychlostech pro zlepšení přítlaku vysune, a kompletně celá karoserie je vyrobená z karbonu - jak jinak. Velmi dobře to je vidět, protože dostala jen bezbarvý lak.
V kabině vidíme také základ v Aventadoru, ovšem alcantarou a odhaleným karbonem působí pracoviště řidiče skoro až nepřátelsky. Opět se opakuje kombinace černé nebo tmavošedé se žlutými prvky. Obrazovka uprostřed má 10,1 palce a nabídne internet včetně webového rádia, telematiku a Apple CarPlay; o Androidu Auto zprávy nemáme.
Jak už vyplynulo, Centenario staví na základě Aventadoru LP750-4 SV, takže tu máme 6,5litrový atmosférický dvanáctiválec, který přes sedmistupňovou převodovku ISR pohání všechna kola. Jak lze poznat z označení, je tu 770 koní a poháněna jsou všechna kola, původní uniklé informace tedy byly pravdivé. Stejně tak se můžeme těšit na zrychlení 2,8 vteřiny na stovku. Na třístovku to Centenariu má trvat 23,5 s a maximálka má být přes 350 km/h.
Hmotnsot auta je 1 520 kg a vpředu má 20" kola, vzadu 21". Jsou obuta do speciálně vyvinutých pneumatik Pirelli P Zero - a asi oním speciálním vývojem nebyl jen žlutý proužek. Kola jsou částečně karbonová, základ je ale kovaná hliníková slitina. Pod nimi najdeme samozřejmě karbon-keramické brzdy. Je tu aktivní zadní křídlo, magnetoreologické tlumiče a tři jízdní režimy - Strada, Sport a Corsa, jako u Aventadoru.
Těšit se na tuhle nádheru může pouze čtyřicet nejrychlejších zájemců. Centenario vznikne ve 20 exemplářích jako kupé a v dalších dvaceti jako roadster. Všechna měla své majitele už v první půlce letošního ledna, tedy i dřív, než se dostaly na svět ony patentové snímky, což jsou nějaké dva týdny. Kolik z nich se ovšem dostane do rukou překupníků, je otázkou.
Také nevíme, kolik za Centenario zájemci zaplatili nebo se uvolili zaplatit. Hovoří se o ceně okolo 60 milionů korun, která jistě bude závislá na některých prvcích individuální specifikace, např. si tohle auto můžou naspecifikovat i s lakem z programu Ad Personam a možnosti jsou i v kabině. Pokud jste byli 41. v pořadí a budete se muset obrátit na překupníka, bude cena jistě mnohem vyšší a moc na výběr mít nebudete. Ale to už je jiný příběh.
Tak jako tak lze odhadnout, je, že drtivá většina těchto aut bude mířit do sbírek. Nic proti sběratelství aut, ovšem je-li základem Centenaria tak schopný stroj, jako Aventador SV, byla by škoda tohle auto aspoň občas neprotáhnout po oblíbené okresce či závodní trati. Doufejme, že tato auta aspon občas budou taky jezdit, ne jen stát v klimatizovaných garážích. „Je to auto pro sběratele a milovníky značky, ale také pro ty, kteří ho chtějí řídit,” uvedl vloni v prosinci Stephan Winkelmann, šéf značky.



















Centernario při oficiálním představení na autosalonu v Ženevě









Design Centenaria je oproti např. Venenu relativně umírněný
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Nástupce tragicky zesnulého Kena Blocka se pochlubil novou brutalitou točící 9 500 otáček i s turbem, natočil s ním další Gymkhanu
před 7 hodinami
Srovnání hned tří moderních Porsche bez turba vám zapěje fascinující „vosí árii”, chybu neuděláte ani s jedním z nich
včera
Porsche si nechalo patentovat nový jízdní režim, který působí jako aprílový žert, je ale míněn smrtelně vážně
2.11.2025
Nové na MotoForum.cz
- Grand Prix se vrací do Evropy včera 09:57
- Joe Roberts mimo hru v Portimãu a Valencii, Xabi Zurutuza jako náhrada včera 08:00
- Miguel Oliveira: Poslední domácí závod v MotoGP? 3.11.2025
- Hakim Danish místo Yamanaky 3.11.2025
- Marquez je o 2 kroky vpřed před ostatními 2.11.2025
Nejnovější články
Prodeje korejských elektromobilů v USA se po konci dotací zhroutily, i když zlevnily pod úroveň dotovaných cen
před 6 hodinami
Nástupce tragicky zesnulého Kena Blocka se pochlubil novou brutalitou točící 9 500 otáček i s turbem, natočil s ním další Gymkhanu
před 7 hodinami
Dacia chystá nový kombík, který se postaví i drahým verzím Škody Octavia, stát má vedle nich pakatel
před 8 hodinami
Nový Renault Twingo kompletně odhalil únik ještě před premiérou. Vypadá skvěle, v nitru ale skrývá nepříjemné překvapení
před 10 hodinami
Vážně to není „my proti nim”? Opravdu jsou lidé vyvíjející elektrická a spalovací auta stejní nadšenci, jen pracují s „jiným materiálem”?
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva
