Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Land Rover Defender Electric: když se na stará kolena dočkáte pohonu elektřinou
28.2.2013 | Miro Mihálik | Přidat příspěvek
Britská značka seriózně zvažuje elektrický pohon. V Ženevě představí hned několik testovacích prototypů postavených na základech Defenderu.
Defender je hlučné, nepohodlné, pomalé a ne zrovna důvěru budící zastaralé auto, ale sjedete z asfaltu, kam skutečně nepatří a... A vlastně se skoro nic nezmění. Všechny ploténky vám v terénu otestuje ještě zevrubněji, raději s ním nepospíchejte a klapavý zvuk jeho dieselu se vám vybaví při každém setkání se zemědělskou technikou. Zkuste to však říct někomu ze stabilního okruhu majitelů a bude vás považovat za metrosexuální panenku s přecitlivělou páteří. Pro ně to zkrátka nezaměnitelný druh osobnosti spojený s nezničitelností a průchodností zastavitelnou pouze minovým polem a ten zbytek jsou jen nepodstatné podružnosti.
Také proto se asi mnozí z nich budou divit, co Land Rover s Defenderem provedl. Že jej chce nahradit modernějším nástupcem předznamenaným konceptem DC100, by se snad ještě dalo pochopit. Legislativa drtící i konstrukčně mnohem modernější auta ze všech stran k němu zrovna přívětivá není. Ale že Defender na stará kolena dostane elektromotor a baterky rovnou z fabriky, by zřejmě nenapadlo ani nejšílenější sadisty od nepřejícné konkurence.
Jak vidíte, stalo se. Už příští úterý se v Ženevě představí několik sto desítek v roli konceptů testujících právě tento typ pohonu. „Tento projekt je pro Land Rover pojízdnou laboratoří mající za úkol posoudit schopnosti elektrického pohonu v nejtěžších terénních podmínkách,“ vysvětluje rozhodnutí automobilky šéf vývoje JLR Antony Harper. „Dává nám šanci vyzkoušet některé z technologií, které by se mohly jednoho dne objevit i v našich budoucích produkčních modelech.“
V místě, kde obvykle sedí standardní diesel, namontovala skupina inženýrů (zastřešených jako Land Rover Advanced Engineering Team) elektromotor o výkonu 95 koní a maximálním točivém momentu 330 newtonmetrů. Spárovaný je s lithium-iontovými akumulátory o celkovém napětí 300 voltů a poměrně skromnou kapacitou 27 kWh, což je ekvivalent necelých sedmi litrů nafty. Však také Land Rover nemá přehnané nároky a tvrdí, že to stačí asi na 80 kilometrů. Naopak poněkud odvážně dodává, že při pomalé jízdě v terénu se lze loudat až osm hodin, což v náročnějším terénu vzhledem k vyšší energetické zátěži nepřipadá v úvahu ani náhodou. Leda snad cestou z Mt. Everestu...
Land Rover říká, že nabíjení výkonnější 7kilowattovou nabíječkou trvá asi čtyři hodiny, jinak je nutné počkat si s přenosnou 3kilowattovou verzí přibližně deset hodin, což by měly být skutečné hodnoty, propočítané i s ohledem na účinnost nabíjení.
Samotné baterie elektrických Defenderů váží až 410 kilogramů, nicméně automobilka tvrdí, že vymontování všech nepotřebných komponentů původního pohonu ve výsledku způsobilo, že se hmotnost výchozích aut (2 055 až 2 162 kg) zvýšila jen asi o 100 kg. V tomto asi budeme muset Land Roveru věřit, ačkoli všem vozům zůstal původní pohon všech kol, včetně uzávěrky diferenciálů a konstruktéři zde dokonce integrovali upravenou verzi systému Terrain Response.
Ačkoli si voda s elektřinou příliš nerozumí, pohon se podařilo odizolovat natolik, že by se elektrický Defender neměl zaleknout ani brodu o hloubce 800 mm. Co by se stalo po překročení této hodnoty, tisková zpráva dále nespecifikuje, víc nám o autech však jistě řekne Land Rover už za pár dní.
Tip: Projděte si všechny novinky ženevského autosalonu 2013.




















V Ženevě by se mělo představit až sedm verzí Defenderu na baterky
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Srovnání hned tří moderních Porsche bez turba vám zapěje fascinující „vosí árii”, chybu neuděláte ani s jedním z nich
včera
Porsche si nechalo patentovat nový jízdní režim, který působí jako aprílový žert, je ale míněn smrtelně vážně
2.11.2025
Nejsilnější a nejrychlejší VW Golf GTI má svou cenu, „lidová” je asi tak jako cifry na kabelkách od Diora
31.10.2025
Nové na MotoForum.cz
- Grand Prix se vrací do Evropy včera 09:57
- Joe Roberts mimo hru v Portimãu a Valencii, Xabi Zurutuza jako náhrada včera 08:00
- Miguel Oliveira: Poslední domácí závod v MotoGP? 3.11.2025
- Hakim Danish místo Yamanaky 3.11.2025
- Marquez je o 2 kroky vpřed před ostatními 2.11.2025
Nejčtenější články
Sympatické kompaktní Hyundai si jako ojetina velmi dobře drží cenu, navzdory jeho velikosti ho totiž hned tak něco nerozhází
6.10.2025
K mání je exportní Škoda Rapid 136 ve stavu nového auta, jedna z posledních vyrobených. I z jejího motoru by šlo svačit
6.10.2025
Firma začala v roce 2025 nabízet brutální motor 9,4 V8, prodává ho dokonce i ve verzi s turbem
6.10.2025
Automobilka sebrala novinářům auto půjčené na dlouhodobý test během servisu, už ho neviděli. Teď konečně zjistili, co se s ním stalo
6.10.2025
Věrnost zákazníků automobilovým značkám dál klesá, je to hlavně chyba automobilek samotných
6.10.2025
Živá témata na fóru
- Policejní kontroly a měření 11.04. 19:37 - Truck Daškam
- Zimní/letní? Už máte přezuto? 11.04. 18:24 - Stepan
- Dříve M135i, nyní ///M2 11.04. 14:02 - Snowman000
- BMW Divize 11.04. 13:56 - pavproch
- 1.0tsi 85kw 11.04. 10:51 - Carnby
- Jednostopé okénko 11.04. 06:58 - řidičBOB
- IT poradna 11.03. 10:41 - pavproch
- Rychlodotazy 11.03. 08:35 - HondaMan
