Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Land Rover Discovery Vision: nové Disco lze ovládat na dálku či gesty
15.4.2014 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
(+ videa) „Průhledná kapota“ není jedinou finesou britského SUV. Unikátní je i laserové skenování terénu, vodní sonar nebo autonomní řízení mimo asfalt.
Newyorský autosalon sice ještě nezačal, celá řada automobilek však již své novinky neváhala odhalit. Včera jsme si tak mohli prohlédnout nový Nissan Murano, dnes pro změnu přišla řada na Land Rover Discovery Vision. Jde o koncept, který je předzvěstí čtyřčlenné rodiny, jež hodlá zaujmout místo nejen klasického Disca, ale rovněž o trochu menšího Freelanderu. Jeho nástupce se přitom v prodeji objeví jako první, a to ještě letos. Přímo na něj ovšem koncept nepoukazuje, místo toho má mnohem větší souvislost s pravověrným modelem Discovery. Ten bychom však měli spatřit až v příštím roce.
To jsme ovšem trochu předběhli, proto zpátky do New Yorku. Zde se koncept Discovery Vision představil na palubě lodi USS Intrepid ve společnosti raketoplánu SpaceShipTwo, za kterým stojí společnost Virgin Galactic. Pro tu se Land Rover stal vůbec prvním oficiálním partnerem, díky čemuž můžeme začít spekulovat, zda náhodou nové Discovery nebude prvním produkčním vozem ve vesmíru - docela dobře by tak navázalo na Mars Rover, s nímž mají Britové rovněž mnoho společného.
Vraťme se ale na zem, přičemž rozvést bychom měli onu zmiňovanou rodinu. Jak již bylo řečeno, jako první se objeví nástupce Land Roveru Freelander, který bude stát na platformě Range Roveru Evoque a přijde s pěti nebo sedmi sedadly. Další novinkou se pak stane na jízdu v terénu zaměřený sedmimístný model, jehož sourozencem bude první SUV od Jaguaru. Mimo to ovšem Britové chtějí tuto verzi prodávat i pod logem Range Roveru, přičemž v hierarchii firmy se zařadí mezi Evoque a Sport.
Poslední v řadě pak bude pravověrný nástupce Discovery, ten se ale od současného pojení trochu vzdálí. Už se nebude jednat o klasického luxusního pracanta, ale spíše prémiové SUV se sportovní siluetou a mnohem kratšími převisy. Tradiční prvky v podobě kaskádovité střechy nebo „divadlové” koncepce sedadel, jež umožňuje cestujícím ve všech řadách dobrý výhled vpřed, ale zůstane zachována. Stejně tak bude převzat i C-sloupek v barvě karoserie, protentokrát se však dočkáme mnohem většího sklonu.
Novinky lze čekat i na zádi. Pryč je asymetrické provedení, přestože po stránce designové zde schod zůstal zachován. Víko je ovšem jednolité a otevírá se směrem vzhůru, přičemž následně lze ze zavazadelníku vysunout plato, které Land Roveru nazývá „sociálním sedadlem“. Zatím není jisté, zda tato finesa zůstane zachována i u produkčních verzí. Na co ovšem dáme krk, bude absence sebevražedných dveří, jež po otevření odhalují tři řady sedadel s dostatkem prostoru pro nohy i hlavy cestujících.
Samotná sedadla ve druhé a třetí řadě jsou plně nezávislá a mohou být sklopena do podlahy, posunuta či uspořádána do stylu „čtyřmístné limuzíny“. V takovém případě se krajní sedadla v druhé řadě odsunou do stran a sklopí do podlahy, zatímco z prostředního je vytvořen stolík. Pro cestující ve třetí řadě je tak vytvořen maximální možný prostor, který jen podtrhuje onen posun do vyšších sfér.
Vyjma sedadel přitom kabině dominuje rozměrný dotykový displej na středové konzoli, skrze který lze ovládat veškeré funkce vozu (příkazy lze směrovat i tlačítky z volantu). Nechybí pak metalické doplňky či speciální kůže, která odolá vodě i oleji a lze ji snadno omývat. Další finesou jsou pak světla ovládaná pohybem či panoramatická střecha, jejíž propustnost lze regulovat od zcela transparentní až po zatemněnou.
Samozřejmostí je pak i ona „průhledná kapota“, která umožňuje řidiči vidět na přední kola a terén přímo před čelní maskou. Umožněno je to promítnutím obrazu na spodní část čelního okna, stejnou technikou se však chlubí veškeré prosklení vozu. Zmínit pak musíme i laserové světlomety, které skenují cestu před autem a v případě potřeby dovedou automaticky utlumit část paprsku, aby např. neoslnily protijedoucí řidiče.
Další skenování má pak na svědomí systém Terrain Response, který dokáže prozkoumat terén a přednastavit podvozek na ideální konfiguraci. Tato technologie zároveň funguje i jako sonar, když dokáže změřit hloubku vodní překážky. Rovněž umožní autonomní jízdu v menších rychlostech, mimo to lze nový Land Rover ovládat také dálkově pomocí otočného ovladače nebo aplikace pro smartphone.
Závěrem pak jen dodáme, že pomocí laserové projekce zvládá koncepční Discovery promítat na silnici různé obrazce, třeba varovný trojúhelník. Pro pasažéry pak bude vítanou zprávou, že pro každého z nich je připraven 10palcový tablet v opěrce sedadla před nimi. Ani v tomto případě si ovšem nejsme jisti, zda tuto finesu produkční verze převezme. Je ale možné, že nás Land Rover překvapí. V nejistotě ovšem nebudeme dlouho tápat, neboť první člen rodiny Discovery by v produkčním hávu měl dorazit již do Paříže.




















Nové Discovery se proměnilo zvenčí i uvnitř. Je prémiovější, na jízdu v terénu ovšem nezapomíná. Bezpečný průjezd ale klidně ponechá autonomnímu řízení
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Čínský elektromobil prodávaný i v Evropě se při nehodě rozpůlil, jeho baterie začala hořet opodál
dnes„Není mezera, do které bych se nevešel.” Řidič natočil, jak se dá proplétat dopravní zácpou, klaustrofobiky z toho trefí
včeraUnikla data o skutečné spotřebě a ceně brutálního Mustangu GTD, bankovní účet vám zruinuje hned dvakrát
12.6.2025
Nejnovější články
Bugatti chtělo po zákazníkovi 331 tisíc Kč za opravu malého ovladače, nakonec si ho sám spravil díly za 26 korun
před 6 hodinamiTesla po 13 letech prodeje opět jen faceliftovala Model S a s ním i X, největší „inovací” je zvýšení cen
před 7 hodinamiCeny aut vzrostly za pět let o krutých 40 procent, říká studie. Nevadí to jen u těch, která začínala nízko
před 9 hodinamiNová nejlevnější Lada prošla crash testem. 84 interních zkoušek skončilo na jedničku, toto byl ten 85.
před 10 hodinamiVolkswagen na nejnáročnějším okruhu světa překonal rekord, o jehož existenci dosud nikdo nevěděl
dnes
Živá témata na fóru
- Policejní kontroly a měření 06.16. 21:07 - Truck Daškam
- Řidiči, co to mají v ruce... 06.16. 21:01 - Truck Daškam
- Jednostopé okénko 06.16. 19:48 - řidičBOB
- BMW Divize 06.16. 18:15 - jerry
- IT poradna 06.16. 17:36 - petr_riha
- OBD diag pro moje brmbrmbrm 06.16. 17:23 - pavproch
- kola e89+Tiguan+Scout 06.16. 14:30 - pavproch
- Fiat a vše kolem nich 06.16. 09:56 - pavproch