Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Legendární Ikarus vstal z mrtvých. Odhalil nečekaně moderní vůz, zvenčí i v nitru
22.12.2018 | Mirek Mazal
Otravný zvonek, bouchání dveří, hlučný motor, málo sedadel a gumový předěl kabiny byla synonyma pro kloubový autobus Ikarus v časech ČSSR. Maďarská firma stále existuje.
Firma jménem Ikarus vznikla v Maďarsku už v roce 1895. Výroba autobusů započala v 60. letech 20. století a následující dvě dekády Maďaři čile exportovali na další trhy sovětského bloku. V rámci RVHP se hlavní doménou monopolu této značky staly kloubové modely, které si dobře pamatujeme i z našich měst.
Pádem železné opony se změnily geopolitické poměry a továrna z předměstí Budapešti se dostala do problémů. Najednou nebylo komu prodávat, podnik přišel o stále zákazníky a neefektivní reorganizace trvala příliš dlouho. Na sklonku 90. let byl zdecimovaný Ikarus odkoupen konglomerátem Irisbus, ale spolupráce trvala jen do roku 2006.
Záchranné lano Ikarusu hodili podnikatelé okolo Gábora Szélese, kteří v odkoupené továrně v Székesfehérváru vytvořili hlavní sídlo oživené společnosti. Domácí akcionáři chtěli zachovat maďarské tradice autobusové výroby, proto koupili značku Ikarus a zařadili ji pod křídla konglomerátu Műszertechnika Holding.
Při vzpomínkách na jízdy starých harmonik se vším možným kromě komfortního cestování chceme popřát novým majitelům hodně štěstí. Zdá se, že se vydali správným směrem. Přísun nových investic vedl k představení nových modelů, které koupili dopravci jako Volán a BKV. Postupná modernizace byla považována za krok správným směrem, vznikl například vychvalovaný nízkopodlažní kloubový typ Ikarus-Škoda Tr 187.
První větší spolupráce Čechů a Maďarů předcházela dalšímu pokusu o návrat mezi elitu. Nejnovější produkt, elektrický autobus City Pioneer, vzešel z maďarsko-čínské kooperace Ikarusu a CRRC Urban Traffic a překvapuje moderním designovým i technickým pojetím. CRRC dodalo technologie elektrického pohonu a Ikarus zase přispěl zkušenostmi s výrobou autobusových těles, uvedl předseda Gábor Széles. Sériová produkce City Pioneeru začne v druhé polovině příštího roku, pokud půjde vše podle plánu. Protějšek z Asie sdělil, že výroba autobusu pro evropské trhy by mohla zajistit více pracovních míst a mohlo by dojít k oprášení maďarské národní značky.
Nízkopodlažní elektromobil IC 1211 U váží 18 tun a je dlouhý 12 metrů se třemi vstupními dveřmi. Pohon tDrive-MD2021 dokáže vyvinout výkon 240 kW (326 koní) prostřednictvím synchronního motoru s permanentními magnety. Jako trakční baterie slouží lithium-fosfátový akumulátor kapacity 313 kWh. Slíbený dojezd rozsah je v rozmezí 200-260 kilometrů a maximální rychlost je 80 km/h. Dobíjení baterie trvá 5-6 hodin bez možnosti jakéhokoliv zrychlení procesu. Cena za 76 míst pro městské pasažéry zatím není veřejně stanovena.


















Číňané pomáhají obnovit zašlou slávu Ikarusu. Hlavní tahákem má být elektrický autobus City Pioneer
Bleskovky
Fernando Alonso se po trati GP Monaka prohnal v tisícikoňovém silničním Astonu, zabodoval tak víc než v samotné Velké ceně
26.5.2025Jediné současné Bugatti vám naservíruje brutální projev motoru 8,0 W16 quad turbo přímo pod nos, je to neskutečný rachot
24.5.2025Rusové dokončili obojživelné monstrum jako z časů SSSR. Nezastaví ho prý nic, jeho motor může běžet nonstop měsíce v mrazu
23.5.2025
Nové na MotoForum.cz
- Misano 1. den testů Superbike včera 21:42
- Test Superbike + Supersport v Misanu: 1. den průběžně včera 15:31
- BMW Concept RR: budoucnost superbiku řady RR 26.5.2025
- Dodatečné tresty v Silverstone 26.5.2025
- Drama v Silverstone: Nečekaným vítězem Bezzecchi na Aprilii 25.5.2025
Nejnovější články
Škoda Octavia stála před 10 léty skutečně skoro půlku, RS jako dnešní základ. Podívejte se na dobové ceníky
včeraVšimli jste si barevných pruhů a také teček na nových pneumatikách? Mají svůj význam, tečky i docela významný
včeraVW unikla podoba ostré verze auta, které i s velikostí překonávající Octavii stojí 465 tisíc Kč. Takhle zkusí odvrátit svůj úpadek
včeraMezi 30 nejprodávanějších aut v Evropě se letos nedostal ani jeden elektromobil, ani jeden. A i dál se dějí zajímavé věci
včeraLevná nová auta stále existují, na tohoto sympaticky střiženého soupeře Škody Fabia stačí jen 177 tisíc Kč
včera
Živá témata na fóru
- Lampárna (stěžovatelna) 05.27. 18:11 - Stepan
- OT: pavproch pomalu likviduje svou firmu 05.27. 10:43 - pavproch
- Auto bebechy (kola a nosiče) 05.27. 10:40 - pavproch
- Politický koutek 05.27. 09:38 - HondaMan
- VZKAZY 05.26. 19:20 - jerry
- Fiat a vše kolem nich 05.26. 14:58 - pavproch
- Přestavba Peugeot 308 SW 05.26. 06:09 - villagetunic
- Onboard videa 05.25. 21:11 - brnenska.odchytova