Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Leopard Roadster 2013: další z pokusů o polský sporťák, možná i úspěšný
1.7.2013 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Z pašování historického Jaguaru přes Železnou oponu se zrodil dvoumístný roadster, který dá stovku za 4 sekundy a zvládá zaznamenat vaši telemetrii.
Do našich severních sousedů bychom asi netipovali ambice na poli sportovních automobilů. Přesto se opakovaně vracejí a po posledním, nutno dodat zatím poněkud do ztracena vyznivším pokusu jménem Arrinera Hussarya Venocara tu máme další příspěvek. Stejně jako tento vůz pak i nový Leopard Roadster našel inspiraci u stroje mnohem proslulejší značky. V jeho případě se ovšem jedná jen o čisté ovlivnění a ne až tak okaté kopírování, jaké předvedlo „polské Lamborghini“. Ostatně, za vzhledem dvoumístného roadsteru by asi jen málokdo hledal SS Jaguar 100 z osmatřicátého roku, nám spíše připomíná Morgany.
Právě starší skákající šelma ovšem zaujala mechanického inženýra Zbyslawa Szwaje natolik, že ji v momentech, kdy vypukla druhá světová válka, dokázal zachránit z berlínské výstavy. I přes zbědovaný stav pak vůz schovával po celou dobu konfliktu, než mohla přijít renovace. V 60. letech minulého století se pak o tajemném exempláři dozvěděl švédský sběratel historických vozů Alf Näslund, který s ním nakonec vypátral i Szwaje.
Oběma se podařilo SS Jaguar 100 propašovat za Železnou oponu do Švédska, přičemž krátce po úspěchu začali oba přemýšlet nad výrobou nového sportovního roadsteru s retro-designem. První prototypy se ale objevily až na sklonku 80. let, což souviselo s odchodem sovětských vojsk, do omezeného prodeje šla pak první série modelu Leopard Roadster (kdepak se asi vzala inspirace pro název?) v roce 1994.
O pár měsíců později ovšem došlo k reorganizaci firmy a tím novému začátku, který se nesl pod taktovkou Szwajova syna Maxela. Trvalo mu však dlouhých 11 let, než představil koncept novodobé inkarnace myšlenky svého otce a ani poté vůz nečekají snadné časy. Až o dalších 8 let později spatří světlo světa výsledek, který vidíte na fotografiích. Navzdory podobnému vzhledu má ale oproti originálu nový Leopard Roadster mnohem zaoblenější hliníkovou karoserii, pod kterou se nachází prostorový rám vlastní konstrukce. Do něj pak byl usazen šestilitrový osmiválec LS-2 z produkce GM, který produkuje 405 koní.
V kombinaci s hmotností 1 150 kg by nemělo překvapit zrychlení z klidu na stovku za 4 sekundy, nejvyšší rychlost 250 km/h pak limituje omezovač kvůli bezpečnosti. Přenos výkonu na zadní 16palcová kola má na starosti šestistupňový manuál, přičemž vůz by měl ve všech rozích používat dvojité lichoběžníky. Brzdy pak mělo přímo na míru tomuto roadsteru vyrobit Brembo.
Do standardní výbavy by přitom kromě kůží obšitého interiéru měl patřit i palubní počítač, který má zabudovaný GPS- a GSM-modul. První přitom slouží k záznamu telemetrie, zatímco druhý je využíván pro sledování - tedy jako ochrana proti zlodějům. Cena 3 800 mm dlouhého, 1 713 mm širokého a 1 240 mm vysokého vozu by pak měla startovat někde okolo 120 000 Eur (cca 3,12 milionu korun) a zdá se, že tohle auto by se na rozdíl od předchozích pokusů podobného ražení mohlo i skutečně vyrábět a prodávat.
U polských sporťáků (a vlastně i aut obecně) ale není radno říkat hop, dokud skok definitivně neskončil dopadem. Ostatně už doba, po kterou Leopard přicházel na svět, leccos naznačuje. Na druhou stranu nelze očekávat, že by se konečně úspěšný pokus rodil jinak než v podobných bolestech, a můžeme tak alespoň doufat, že Szwaj a spol. dotáhnou celý projekt do úspěšného konce.
















Polský sportovní Leopard Roadster používá americký osmiválec s výkonem 405 koní. Jeho inspirací je přitom klasický britský SS Jaguar 100
Zdroj: Leopard Automobile
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Slovinská basketbalová superstar si lebedí nad svým novým autem. Aby ne, jde o 1000koňovou raketu pro 25 vyvolených
včeraGeorge Russell ukázal své nové služební auto, čekal na něj dlouhých 8 let
včeraNové Mini má ten nejstupidnější možný volič řazení, ukazuje naprostou nesoudnost těch, kteří dnes vymýšlí auta
29.4.2025
Nové na MotoForum.cz
- Triumph TF 250-E a TF 450-E 2026: enduro z Anglie včera 08:00
- Aktuální zdravotní stav Bertelleho 29.4.2025
- WorldSBK míří do italské Cremony: Návrat Jonathana Rey 29.4.2025
- Test MotoGP v Jerezu 28.4.2025
- MS side pokračovalo v Estorilu 28.4.2025
Nejnovější články
Němci srovnali Škody Elroq a Karoq. Elektromobilu nadržují, přesto neumí zastřít, že je skoro ve všem horší než dožívající spalovák
včeraJeden z největších dodavatelů automobilek potvrdil návrat ke spalovacím motorům, své nové řešení brzy nabídne všem
včeraSlovinská basketbalová superstar si lebedí nad svým novým autem. Aby ne, jde o 1000koňovou raketu pro 25 vyvolených
včeraFerrari za cenu Škody od čínského výrobce mobilů odhalilo interiér a další detaily, tohle budou soupeři rozdýchávat těžko
včeraLidé na elektromobily přejdou sami, říkali. A rádi, říkali. Dnešní realita v Belgii a Nizozemsku ukazuje něco úplně jiného
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva