Leopard Roadster 2013: další z pokusů o polský sporťák, možná i úspěšný

Z pašování historického Jaguaru přes Železnou oponu se zrodil dvoumístný roadster, který dá stovku za 4 sekundy a zvládá zaznamenat vaši telemetrii.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Představení

Leopard Roadster 2013: další z pokusů o polský sporťák, možná i úspěšný

1.7.2013 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek

Leopard Roadster 2013: další z pokusů o polský sporťák, možná i úspěšný

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Z pašování historického Jaguaru přes Železnou oponu se zrodil dvoumístný roadster, který dá stovku za 4 sekundy a zvládá zaznamenat vaši telemetrii.

Do našich severních sousedů bychom asi netipovali ambice na poli sportovních automobilů. Přesto se opakovaně vracejí a po posledním, nutno dodat zatím poněkud do ztracena vyznivším pokusu jménem Arrinera Hussarya Venocara tu máme další příspěvek. Stejně jako tento vůz pak i nový Leopard Roadster našel inspiraci u stroje mnohem proslulejší značky. V jeho případě se ovšem jedná jen o čisté ovlivnění a ne až tak okaté kopírování, jaké předvedlo „polské Lamborghini“. Ostatně, za vzhledem dvoumístného roadsteru by asi jen málokdo hledal SS Jaguar 100 z osmatřicátého roku, nám spíše připomíná Morgany.

Právě starší skákající šelma ovšem zaujala mechanického inženýra Zbyslawa Szwaje natolik, že ji v momentech, kdy vypukla druhá světová válka, dokázal zachránit z berlínské výstavy. I přes zbědovaný stav pak vůz schovával po celou dobu konfliktu, než mohla přijít renovace. V 60. letech minulého století se pak o tajemném exempláři dozvěděl švédský sběratel historických vozů Alf Näslund, který s ním nakonec vypátral i Szwaje.

Oběma se podařilo SS Jaguar 100 propašovat za Železnou oponu do Švédska, přičemž krátce po úspěchu začali oba přemýšlet nad výrobou nového sportovního roadsteru s retro-designem. První prototypy se ale objevily až na sklonku 80. let, což souviselo s odchodem sovětských vojsk, do omezeného prodeje šla pak první série modelu Leopard Roadster (kdepak se asi vzala inspirace pro název?) v roce 1994.

O pár měsíců později ovšem došlo k reorganizaci firmy a tím novému začátku, který se nesl pod taktovkou Szwajova syna Maxela. Trvalo mu však dlouhých 11 let, než představil koncept novodobé inkarnace myšlenky svého otce a ani poté vůz nečekají snadné časy. Až o dalších 8 let později spatří světlo světa výsledek, který vidíte na fotografiích. Navzdory podobnému vzhledu má ale oproti originálu nový Leopard Roadster mnohem zaoblenější hliníkovou karoserii, pod kterou se nachází prostorový rám vlastní konstrukce. Do něj pak byl usazen šestilitrový osmiválec LS-2 z produkce GM, který produkuje 405 koní.

V kombinaci s hmotností 1 150 kg by nemělo překvapit zrychlení z klidu na stovku za 4 sekundy, nejvyšší rychlost 250 km/h pak limituje omezovač kvůli bezpečnosti. Přenos výkonu na zadní 16palcová kola má na starosti šestistupňový manuál, přičemž vůz by měl ve všech rozích používat dvojité lichoběžníky. Brzdy pak mělo přímo na míru tomuto roadsteru vyrobit Brembo.

Do standardní výbavy by přitom kromě kůží obšitého interiéru měl patřit i palubní počítač, který má zabudovaný GPS- a GSM-modul. První přitom slouží k záznamu telemetrie, zatímco druhý je využíván pro sledování - tedy jako ochrana proti zlodějům. Cena 3 800 mm dlouhého, 1 713 mm širokého a 1 240 mm vysokého vozu by pak měla startovat někde okolo 120 000 Eur (cca 3,12 milionu korun) a zdá se, že tohle auto by se na rozdíl od předchozích pokusů podobného ražení mohlo i skutečně vyrábět a prodávat.

U polských sporťáků (a vlastně i aut obecně) ale není radno říkat hop, dokud skok definitivně neskončil dopadem. Ostatně už doba, po kterou Leopard přicházel na svět, leccos naznačuje. Na druhou stranu nelze očekávat, že by se konečně úspěšný pokus rodil jinak než v podobných bolestech, a můžeme tak alespoň doufat, že Szwaj a spol. dotáhnou celý projekt do úspěšného konce.


Leopard Roadster 2013: další z pokusů o polský sporťák, možná i úspěšný - 1 - Leopard Roadster 2013 01Leopard Roadster 2013: další z pokusů o polský sporťák, možná i úspěšný - 2 - Leopard Roadster 2013 02Leopard Roadster 2013: další z pokusů o polský sporťák, možná i úspěšný - 3 - Leopard Roadster 2013 03Leopard Roadster 2013: další z pokusů o polský sporťák, možná i úspěšný - 4 - Leopard Roadster 2013 04Leopard Roadster 2013: další z pokusů o polský sporťák, možná i úspěšný - 5 - Leopard Roadster 2013 05Leopard Roadster 2013: další z pokusů o polský sporťák, možná i úspěšný - 6 - Leopard Roadster 2013 06Leopard Roadster 2013: další z pokusů o polský sporťák, možná i úspěšný - 7 - Leopard Roadster 2013 07Leopard Roadster 2013: další z pokusů o polský sporťák, možná i úspěšný - 8 - Leopard Roadster 2013 08Leopard Roadster 2013: další z pokusů o polský sporťák, možná i úspěšný - 9 - Leopard Roadster 2013 09Leopard Roadster 2013: další z pokusů o polský sporťák, možná i úspěšný - 10 - Leopard Roadster 2013 10Leopard Roadster 2013: další z pokusů o polský sporťák, možná i úspěšný - 11 - Leopard Roadster 2013 11Leopard Roadster 2013: další z pokusů o polský sporťák, možná i úspěšný - 12 - Leopard Roadster 2013 12Leopard Roadster 2013: další z pokusů o polský sporťák, možná i úspěšný - 13 - Leopard Roadster 2013 13Leopard Roadster 2013: další z pokusů o polský sporťák, možná i úspěšný - 14 - Leopard Roadster 2013 14Leopard Roadster 2013: další z pokusů o polský sporťák, možná i úspěšný - 15 - Leopard Roadster 2013 15Leopard Roadster 2013: další z pokusů o polský sporťák, možná i úspěšný - 16 - Leopard Roadster 2013 16
Polský sportovní Leopard Roadster používá americký osmiválec s výkonem 405 koní. Jeho inspirací je přitom klasický britský SS Jaguar 100

Zdroj: Leopard Automobile

Petr Prokopec

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.