Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Letošní prodeje nových aut v Evropě mají na závěr velmi nepravděpodobné hvězdy
31.12.2020 | Petr Prokopec
Rok 2020 je rokem plným překvapení, a tak snad ani nezaskočí, že čelo žebříčku nejprodávanějších aut nabralo v listopadu neobvyklou podobu. Golf sice dál vládne, hvězdami nejlepší desítky jsou ale Toyota a Peugeot.
Listopadové prodeje aut v Evropě jsme již jednou probírali, ale jen povšechně skrze data asociace výrobců. Nyní tu máme údaje společnosti JATO Dynamics, které jdou více do hloubky a ukazují i odbyt jednotlivých typů aut. Právě ten je nejzajímavější, neboť v žebříčku nejúspěšnějších modelů starého kontinentu došlo na dramatické změny. VW Golf sice zůstal v čele, jeho 24 784 zaregistrovaných exemplářů však představuje meziroční pokles o 27 % a uhájení první pozice s odřenýma ušima. Dotahují se na něj jiní, jen to tentokrát není tradiční pronásledovatel v podobě Renaultu Clio.
Malý Francouz byl v listopadu odsunut na třetí příčku malým Japoncem. Tedy Toyotou Yaris, která si připsala zlepšení o 29 %, zatímco Clio má na kontě ústup o 16%. A jakkoliv je kvůli tomu mezi oběma vozy jen nepatrný rozdíl, historie jej již zkoumat nebude. Místo toho si bude pamatovat pouze onu stříbrnou pozici japonského mini, což je na starém kontinentu nevídaná věc. Pozornost si pak zaslouží i neskutečný vzestup Peugeotu 2008, který má na kontě dokonce 46procentní růst. Díky tomu tak rázem v nejlepší desítce okupuje šesté místo.
Díky vzestupu malého SUV tak mezi nejprodávanějšími vozy Evropy dochází k nadmíru zajímavému stavu. Zatímco vládnoucí koncern VW Group má v žebříčku pouze dva vozy, a to Golf a Škodu Octavia, která se propadla až na desáté místo, PSA eviduje hned tři zástupce - kromě 2008 je to i Peugeot 208 a Opel Astra. Po třech pak má i Renault (Clio, Captur, Dacia Duster). Ovšem ani to nestačilo jak francouzsko-německému koncernu, tak francouzsko-japonské alianci, na zisk trůnu.
Velmi zajímavý je rovněž vývoj mezi jednotlivými automobilkami. Volkswagen sice nadále vede, ovšem asi jen málokdo by na druhé příčce tipoval Mercedes. Tedy prémiovou automobilku, která je spojena s mnohem vyššími cenami, než jaké žádá Renault či Peugeot. Přesto však Francouzi museli udělat třícípé hvězdě místo. Její náskok před BMW je tak nezpochybnitelný, byť obě značky bojují s klesajícími prodeji. Audi pak sice rostlo o 1 procento, za Mercedesem však zaostalo o parník.
Stejně tak si pozornost zaslouží segment SUV. Tržní podíl aut se zvýšeným podvozkem na celkových registracích sice vzrostl na 40,4 procenta, ovšem v listopadu došlo na 13procentní pokles vůči stejnému období loňského roku. A pokud vezmeme v potaz celý letošní rok, pak je pád dokonce 21procentní. Znamená to, že už ani SUV nejsou neochvějnou jistotou. A jelikož ekonomická nejistota zákazníků stále narůstá, můžeme se v roce 2021 dočkat lecčeho.




Listopadové registrace meziročně poklesly o 13 procent. Grafika: JATO Dynamics
Peugeot 2008 si nicméně polepšil o nemalých 46 procent... Foto: Peugeot
...a Toyota Yaris se díky 29procentnímu zlepšení posunula dokonce na celkovou druhou příčku. Foto: Toyota
Zdroj: JATO Dynamics
Bleskovky
Při veřejných jízdách na Nürburgringu se Porsche 911 při stíhání ve vysoké rychlosti srazilo s BMW M2, brutální nehoda změnila obě auta v ohnivou kouli
dnesStačí skutečně velmi, velmi málo, aby nejnovější Ferrari vypadalo dokonale věrohodně jako nová Toyota
5.7.2025BMW se hlásí o rekord z nejnáročnějšího okruhu světa. Pomalé jeho auto není, vše ostatní je ale diskutabilní
4.7.2025
Nové na MotoForum.cz
Nejčtenější články
K mání je dokonalý symbol německé automobilové nestřídmosti 80. a 90. let, bizár v každém směru je dnes vzácností skoro za milion
8.6.2025Honda chystá nové nejefektivnější motory světa. Mají reálně jezdit za 4 litry na sto a ještě zlevnit
8.6.2025Jinak nepříliš ceněné Ferrari postavené na míru prezidentovi firmy se prodalo za pořádný ranec, interiér má jako žádné jiné
8.6.2025Data z technických kontrol ukazují, jaké ojeté Hyundai i30 se nejvíc vyplatí. Ideální volba se už pár let nevyrábí
8.6.2025Itálie od čtvrtka znovu mění pravidla pro provoz radarů, za vším stojí pokuty za 693 tisíc Kč pro jediného řidiče
8.6.2025
Živá témata na fóru
- Rychlodotazy 07.07. 18:31 - Brus
- Video a Nordschleife, the best of 07.07. 16:21 - HondaMan
- Cyklistické vlákno 07.07. 12:41 - Vrooom
- Onboard videa 07.07. 00:46 - brnenska.odchytova
- Policejni Passaty, Superby a neoznacena merici vozidla #2 07.05. 22:25 - Truck Daškam
- Řidiči, co to mají v ruce... 07.05. 20:36 - Truck Daškam
- Porsche - vse o sportovnich modelech 07.05. 18:05 - pavproch
- Fiat a vše kolem nich 07.05. 13:46 - Stepan