Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Prodeje aut napříč Evropou dál výrazně klesají, Škoda může mluvit o štěstí v neštěstí
18.12.2020 | Petr Prokopec
Ačkoli se na jaře mluvilo o tom, že zbytek roku alespoň část nerealizovaných prodejů aut dožene, dnes už si můžeme říci, že se to nestane. Přišel od té doby jediný plusový měsíc a listopad to opravdu nebyl.
Jakkoliv bychom byli rádi, kdybychom o koronaviru již nemuseli napsat jediné slovo, stávající situace nám nedává zrovna na výběr. Navzdory letnímu optimismu pandemie nikam nezmizela, ani nebyla poražena. Proto zde máme druhou vlnu a dle expertů třetí nejspíše bude následovat. Právě ta by navíc měla přinést nejvíce obětí, neboť má naplno propuknout v únoru a březnu, kdy dosud v předchozích letech eskalovaly chřipkové epidemie.
Doufat ale vždy musíme to lepší, a to i v případě aut. Ty byly letos na jaře kvůli plošným uzavírkám tak mizerné, že i kdyby byl rok 2021 velmi špatný, mělo by konečně dojít na pozitivní trend. Ten je letos vzácností - jediným plusovým měsícem bylo září, jinak jsme mohli jen přepočítávat ztráty.
To platí i o listopadu, kdy došlo k dalšímu výraznému meziročnímu poklesu odbytu, tentokrát o 12 procent. Prodáno tak bylo 897 692 nových aut, přičemž pád byl nejvíce patrný na čtyřech největších evropských trzích. Francouzi jsou dole o 27 procent, Španělé o 18,7 procenta, Italové o 8,3 procenta. Jen Němci si pohoršili o relativné přijatelná 3 procenta.
Ostrůvky růstu jsou bezvýznamné, v případě Kypru (+10,9 %), Dánska (+0,3 %), Řecka (+2,4 %) či Rumunska (+1,2) jde maximálně o stovkové záležitosti, stejně jako je tomu v Irsku. Za tamním dvacetiprocentním růstem totiž stojí pouhých 152 extra aut. V případě Norska (+24,9 %) tu pak sice máme několikatisícový posun, skandinávská země ale není součástí Evropské unie.
Ani pohled na celkový letošní vývoj není radostný. 8 911 131 prodaných aut znamená oproti loňsku 25,5procentní neboli více než třímilionový pád. Španělsko jím přitom z největších trhů bylo zasaženo nejvíce, registrace jsou totiž dole o 35,3 procenta. Nicméně ani Itálie (-29 %), Francie (-26,9 %) a Německo (-21 %) nemají mnoho důvodů k optimismu. Zvláště když dolů se zjevně půjde i v prosinci.
Závěr letošního roku tak bude pro automobilky smutný, slavit totiž nebude žádná. V rámci celkového vývoje totiž žádný výrobce do plusu nezamířil, jakkoliv během samotného listopadu se pár jiskřiček naděje našlo. Nahoru šlo totiž Audi (+2,7 %) a nezařazené koncernové značky jako Bentley či Bugatti (+27,6 %), stejně jako DS (+0,8 %), Jeep (+19,9 %) a Toyota (+0,2 %). Nicméně pouze v případě americké automobilky stojí za to otevřít šampaňské, jinak jsme znovu jen u stovkových posunů.
Jakkoliv tu nicméně máme všeobecný pád, některé značky strádají více a jiné méně. To mění rovnováhu sil na trhu, pročež kupříkladu podíl Škody vzrostl po 9,7% pádu na 5,4 % za listopad a 5,7 za celý rok. Škoda tak může může hovořit o štěstí v neštěstí, neboť v Evropě ještě jakž takž funguje. Na celém světě se její listopadový odbyt propadl o 17 %, což bude jistě opět dáno ztrátou pozic v Číně. Takové Hyundai se pak sice v listopadu propadlo na 3,2 procenta, celkově však hlásí nárůst na 3,6 procenta. U Volkswagenu však došlo na pád v obou případech, a to konkrétně na 12 procent a 11,4 procenta.





Pokles prodejů napříč Evropou zapříčiněný koronavirem dále pokračuje, v listopadu byly registrace meziročně dole o 12 procent. Je však pravděpodobné, že již blížící se jaro budeme vnímat docela jinak. Grafika: ACEA
Zdroj: ACEA
Bleskovky
Stačí skutečně velmi, velmi málo, aby nejnovější Ferrari vypadalo dokonale věrohodně jako nová Toyota
5.7.2025BMW se hlásí o rekord z nejnáročnějšího okruhu světa. Pomalé jeho auto není, vše ostatní je ale diskutabilní
4.7.2025Čínskému SUV Ferrari za cenu Škody začaly při ostré jízdě hořet brzdy, výrobce říká, že je to úplně normální
2.7.2025
Nejnovější články
Populární japonské mini muselo kvůli EU v prodeji jako nové skončit. V bazarech dokazuje, že je čeho litovat
před 10 hodinamiFord upravil své levné velké SUV pro Čínu, aby ho nabídl po celém světě. Jeho skutečný původ skrývá
včeraProdeje elektrických Fordů se dál mohutně propadají, sportovní spalovací Mustang už v USA dokonce překonává rodinný Mach-E
včeraNová specialita Porsche vypadá jako stvořená pro Česko, dvouocasý lev ho nezdobí zdaleka jen tady
včeraDnes neuvěřitelný VW z dob, kdy jste si u Němců mohli poručit skoro cokoli, je k mání stále nejetý. Nikdo ani nezašpinil jeho spodek
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva