Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Levné čínské auto za 272 tisíc Němce láká, ADAC ale důrazně radí se mu vyhnout
10.3.2021 | Petr Prokopec
Tohle auto stojí v Německu skutečně jen 272 tisíc Kč, za což nabízí docela dost muziky. Současně s tím ale také mizernou kvalitu a prakticky jistotu, že z těžší havárie po svých neodejdete.
Existuje řada důvodů, proč elektromobily stále nejsou masovým zbožím, nýbrž spíše alternativou. Jedním z nich je cena, která je v porovnání s benzinovými a dieselovými vozy neospravedlnitelně vysoká. Mnoho států to řeší dotacemi, díky nimž je možné třeba v Německu pořídit takový Renault Zoe i zdarma. Sice jde v té chvíli jen o pronájem prostřednictvím operativního leasingu, ovšem po dva roky vás s malým nájezdem auto skutečně nic nestojí.
Pokud se nicméně rozhodnete pro vlastnictví, nemusíte ani v tomto případě sahat příliš hluboko do kapsy. Od prosince loňského roku je totiž na německém trhu k mání čínský elektromobil Suda SA01, který po uplatnění dotací vychází na pouhých 10 390 Eur (cca 272 tisíc Kč). To je o fous vyšší částka, než za jakou u našich sousedů pořídíte Dacii Sandero, pročež by se dal očekávat i nemalý zájem, a to navzdory veškerým předsudkům, ať již vůči Číně, nebo vůči elektromobilům. Německý autoklub ADAC však před pořízením vozu varuje.
Automobilka Suda totiž využila pravidel Evropské unie, jež umožňují prodej aut v malém množství i za předpokladu, že ty nejsou vybavené jinak předepsanými prvky. Sedan SA01 proto není osazen airbagy či ESP, stejně jako nedisponuje autonomními brzdami či monitoringem jízdních pruhů. Pokud by šlo pouze o absenci těchto prvků, nejspíše by se celá záležitost dala přejít nadzdvihnutím obočí. Problémem nicméně je, že Suda zaostává jak v pasivní, tak v aktivní bezpečnosti.
ADAC podrobil vůz nárazovým zkouškám, stejně jako otestoval jeho jízdní vlastnosti. A jak nejspíše tušíte, potlesk na konci nezazněl. Při simulaci čelního nárazu částí přídě při rychlosti 64 km/h došlo na tvrdý kontakt hlavy a hrudníku řidiče s volantem. Se zraněním by nicméně kvůli designu palubní desky musel počítat také spolujezdec, a to hlavně v oblasti kolen a hýždí.
Výčet nedostatků tím ani zdaleka nekončí. Po nárazu nebylo možné otevřít dveře řidiče, což se v tomto případě jeví jako stěžejní problém. Nesmíme totiž zapomínat, že Suda je elektromobilem. Měl by, ale nedisponuje zařízením, které by záchranáři použili k odpojení vysokonapěťového okruhu. Kombinace těchto dvou nedostatků znamená, že pokud byste čirou náhodou náraz přežili, neutečete případnému požáru nebo budete vystaveni elektrošokům a hasiči vám nebudou umět pomoci.
Situaci navíc ještě zhoršuje skutečnost, že Suda není osazena předpínači bezpečnostních pásů. I to může míru zranění jen umocnit, navíc riziko havárie je v tomto případě vyšší než u kteréhokoliv jiného vozu. V důsledku absence ESP totiž vůz po vozovce létá jako namydlený i při rychlosti 70 km/h, jakkoliv moderní auta běžně zvládají i více než 90 km/h. Brzdná dráha dlouhá 42 metrů při zastavení z rychlosti 100 km/h pak rovněž patří k vůbec nejhorším.
Ve výsledku je tedy jedno, že Suda SA01 nestojí mnoho a uvnitř nabízí dostatek prostoru pro posádku i její zavazadla. K prakticky mizivé bezpečnosti se totiž přidává i špatná kvalita, neboť v rámci laku nebo slícování je na tom lépe i taková Tesla. ADAC proto koupi opravdu nedoporučuje a zároveň apeluje na politiky, aby jednak zrušili výjimku týkající se malosériových vozů a zároveň s auty, jako je tato pojízdná čínská rakev, nespojovali dotace.


Německý autoklub otestoval čínský elektromobil Suda SA01, který se na tamním trhu začal v prosinci prodávat. Výsledky jsou ale natolik hrozivé, že ADAC apeluje na politiky, aby vůz odstřihli od dotací a zároveň zrušili výjimky spojené s malými sériemi aut. Foto: ADAC
Zdroj: ADAC
Bleskovky
Tohle video ze Severní smyčky Nürburgringu říká o novém BMW M5 vše. A hezká podívaná to není
24.10.2025
Auto vám mohou „ukrást” přímo před očima a za úsměvu na vaší tváři. Policie rozbila gang, který se takto zmocnil i Ferrari za miliony
23.10.2025
Číňané po zkopírování Bugatti a Rolls-Royce měli obšlehnout také Bentley, nedivili bychom se už ničemu
20.10.2025
Nové na MotoForum.cz
- Aldeguer potrestán - z P3 na P7! včera 12:30
- Vítězem SprintRace Pecco Bagnaia včera 10:23
- PP pro Holgada, 15. Salač včera 09:50
- David Almansa si vyjel PP v Sepangu včera 09:00
- Třetí PP v řadě získal Bagnaia včera 07:00
Nejnovější články
Číňané se spalovacími motory nekončí. Vyvinuli nové jednotky s 48procentní termální účinností, mají až 380 koní a 4litrovou spotřebu
před 10 hodinami
Smáli se mu jako jednomu z nejošklivějších aut posledních let, teď se po šestinásobném zvýšení výroby znovu vrací do prodeje
včera
Další automobilka pochopila, že si jen s elektřinou nevystačí, je už jen krůček od návratu k žádanému
včera
Lidé prý po prvních testovacích jízdách hromadně ruší objednávky na novou Hondu Prelude. Diví se při její marnosti někdo?
včera
K mání je úplně poslední vyrobené Ferrari s manuální převodovkou. Cenu jinak celkem obyčejného modelu posílá do desítek milionů
včera
Živá témata na fóru
- Policejni Passaty, Superby a neoznacena merici vozidla #2 10.25. 23:38 - Truck Daškam
- Servisní manuál a další literatura na Corvette C5 10.25. 20:46 - Jenyk
- IT poradna 10.25. 17:25 - pavproch
- Politický koutek 10.25. 16:09 - řidičBOB
- Porsche - vse o sportovnich modelech 10.25. 09:25 - Snowman000
- Policejní kontroly a měření 10.24. 09:17 - řidičBOB
- pavprochovo brečítko 10.23. 18:55 - pavproch
- Zimní/letní? Už máte přezuto? 10.23. 10:42 - řidičBOB
