Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Lockheed Martin JLTV: nový Hummer nahání strach už napohled
24.8.2015 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
Jedna z možností náhrad za Humvee je stroj, jež nabídne diesel Cummins o objemu 4,5 litru a maximálku 115 km/h. A také odolnost proti IED.
Kontrakt americké armády na nová vozidla, která nahradí legendu jménem Hummer alias Humvee, by měl být uzavřen ještě letos. Lockheed Martin, jedna ze soutěžících firem, představila svůj stroj - prototyp s jednoduchým názvem JLTV, což je zkratka pro Joint Light Tactical Vehicle. Je to stroj, který má nabídnout mobilitu Humvee a zároveň ochranu proti výbušninám na úrovni MRAP, vozidlům třídy Mine Resistant Ambush Protected.
Důvod, proč jsou Humvee nedostatečné, je totiž právě v tzv. IED, Improvised Explosive Device, což jsou improvizované nálože, umisťované blízko silnic. Trup Humvee relativně snadno prorazí a právě proto se dnes častěji používají vozidla třídy MRAP, třebaže jsou těžká a nejsou ani zdaleka tak hbitá. U Humvee byla důležitější právě pohyblivost, odtud také první písmenka v jeho názvu HMMWV, High Mobility.
Novinka Lockheed Martinu tedy má být obratná jako Humvee a odolná jako MRAP. Její vzhled je jistě dán především funkčními požadavky, těžko ale uvěříme, že vzhled vozu připomínající nasupeného římského bojovníka v plné zbroji vznikl náhodou. Tohle auto prostě má sloužit jako voják, a tak jako voják i vypadá.
O pohyb se má starat 4,5litrový dieselový čtyřválec Cummins o neznámém výkonu a automatická převodovka Allison, maximálka tohoto stroje má být 115 km/h. JLTV také může svou světlou výšku měnit v rozsahu 40 cm a může být přepravován vrtulníky Chinook.
Samozřejmostí jsou odolné terénní pneumatiky a je je i možnost odjet po jejich průstřelu, kabina je vybavena všemi potřebnými moderními technologiemi spojení s okolním světem a vozidlo je postaveno tak, aby se na šasí daly snadno namontovat různé nástavby, podobně jako u Humvee.
Lockheed Martin hovoří také hovoří o nízkých nákladech, pochopitelně, a o velkém dosahu, takže odhadujeme ohromnou palivovou nádrž. Neznáme spotřebu, ale dojezd má být přes 500 km. Není to malý vůz, pochopitelně, jeho délka je 5,4 metru, šířka 2,4 metru a hmotnost 6 350 kilogramů. Motor tedy jistě nabídne hory točivého momentu resp. výkonu v nízkých otáčkách, aby tenhle stroj dost slušně rozpohyboval.
Lockheed Martin nicméně není jediný, kdo o tenhle kontrakt soutěží. Také se účastní AM General, výrobce Humvee, pro který je získání této nové zakázky relativně důležité. Stále nicméně bude pracovat na úpravách Humvee, i když jeho JLTV nevyhraje, tahle vozidla neodejdou do důchodu jako mávnutím kouzelného proutku. Dalším soutěžícím je Oshkosh, který armádě dodává těžší typy vozidel, a který o svém stroji prohlašuje, že to je nejlepší JLTV, které kdy vzniklo.
Tento armádní kontrakt zní celkem na 54 600 automobilů za prvních osm let výroby pro armádu a námořnictvo a jeho finanční hodnota je 30 miliard dolarů, tedy asi 694 miliard korun. Má ale pokračovat až do roku 2040. Kdo zvítězí, se zatím nechme překvapit, ale Lockheed Martin k tomu má celkem dobře nakročeno.







Prototyp JLTV od Lockheed Martinu má dobře nakročeno stát se příštím Humvee
Zdroje: Lockheed Martin
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Nástupce tragicky zesnulého Kena Blocka se pochlubil novou brutalitou točící 9 500 otáček i s turbem, natočil s ním další Gymkhanu
před 6 hodinami
Srovnání hned tří moderních Porsche bez turba vám zapěje fascinující „vosí árii”, chybu neuděláte ani s jedním z nich
včera
Porsche si nechalo patentovat nový jízdní režim, který působí jako aprílový žert, je ale míněn smrtelně vážně
2.11.2025
Nové na MotoForum.cz
- Grand Prix se vrací do Evropy včera 09:57
- Joe Roberts mimo hru v Portimãu a Valencii, Xabi Zurutuza jako náhrada včera 08:00
- Miguel Oliveira: Poslední domácí závod v MotoGP? 3.11.2025
- Hakim Danish místo Yamanaky 3.11.2025
- Marquez je o 2 kroky vpřed před ostatními 2.11.2025
Nejnovější články
BMW M končí s verzemi Competition. Zdánlivě logický krok je dalším nepochopením emotivní stránky věci
před 32 minutami
Stellantis nezná meze, do nabídky vrací i motor 7,0 V8 s až 1 014 koňmi, navíc levně
před 2 hodinami
K mání je dodnes úplně nová Mazda z ledna 1990. Je to stroj času přímo do chvil hned po sametové revoluci
před 3 hodinami
Prodeje korejských elektromobilů v USA se po konci dotací zhroutily, i když zlevnily pod úroveň dotovaných cen
před 5 hodinami
Nástupce tragicky zesnulého Kena Blocka se pochlubil novou brutalitou točící 9 500 otáček i s turbem, natočil s ním další Gymkhanu
před 6 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva
