Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Majitel Tesly s 644 tisíci najetými km zveřejnil, kolik peněz stála její údržba
24.2.2020 | Petr Prokopec
S elektrickými auty jsou sice spojené vysoké náklady na pořízení, o to levnější ale slibují provoz. Jaká je realita? Tříleté zkušenosti s hodně jezděným Modelem X leccos naznačí.
Elektromobily jsou stále kontroverzním tématem a jejich vnímání záleží na úhlu pohledu. Můžeme se přít o jejich skutečném přínosu pro životní prostředí, ospravedlnitelnosti jejich aktuálních cen, dostatečnosti jejich dojezdu či únosnosti délky dobíjení. Na jednom parametru ale není těžké shodnout - používají relativně jednodušší techniku, která vyžaduje méně údržby.
Že tomu tak je, lze demonstrovat na příkladu Tesly Model X společnosti Tesloop. Tato firma se specializuje na osobní přepravu mezi Los Angeles, San Diegem, Palm Springs a Las Vegas, k čemuž používá právě elektromobily z Fremontu. Elektrické SUV ve verzi P90 zakoupila v roce 2016 a od té doby s ním najela přes 400 tisíc mil (644 tisíc km). To za tři roky opravdu není malý nájezd.
Kolik údržby za tu dobu auto vyžadovalo? Na první pohled se zdá, že seznam provedených úkonů je enormně dlouhý a on je dlouhý. Nicméně je třeba si uvědomit, že celkově vyšla údržba na 29 tisíc dolarů (cca 673 tisíc Kč). To jsou sice nezanedbatelné peníze, ovšem rozpočítat je musíte mezi oněch 643 600 km. To znamená, že jeden kilometr vyšel na údržbě na částku lehce přesahující jednu korunu. A to už zase tak špatně nezní.
Šéf společnosti Haydn Sonnad kromě toho dodává, že Tesla během uplynulých tří let řadu komponentů, na které pršela největší kritika, modernizovala. Jedním z nich je třeba tlačítko na otevírání zadních dveří Falcon, které původně bylo z laciného plastu, který se časem začal lámat. Na to si zákazníci stěžovali, pročež v závěru roku 2017 přišla kvalitnější náhrada. Kromě toho je třeba Tesle přičíst k dobru, že tyto komponenty povětšinou vyměnila v rámci záruky, takže řada servisních úkonů znamenala nulový výdaj.
Servis je nicméně dle Sonnada přesto největší slabinou značky, neboť bylo třeba „tlačit, tlačit a tlačit“, aby kalifornská automobilka uznala své chyby a opravovala je v rámci záruky. Bohužel to také zabíralo delší čas, než by tomu bylo u zavedených výrobců. Kompletní výčet všech oprav najdete níže, za pozornost zde stojí četnost výměny materiálu na brzdách. Předních desky a kotouče byly vyměněny po najetí 166 tisíc mil (267 tisíc km). Souběžně s tím dorazila také nová náprava a zadní ložiska. Vše přitom vyšlo na 2 400 USD (necelých 56 tisíc Kč). Podstatnější je však výdrž brzd, neboť u běžného vozu s takovou hmotností byste je již museli měnit několikrát, a to rovnou na obou nápravách.
U Tesly nicméně kompletní výměna všech destiček a kotoučů proběhla až po najetí 389 tisíc mil (625 900 Kč). Důvodem je fakt, že při správném používání elektromobilu se brzdy v podstatě nepoužívají a jejich roli zastane rekuperace energie. Šetří to jak peněženku majitele, tak životní prostředí, protože tím nevznikají pevné částice.
Celý příběh by se zdál být jednoznačným vítězstvím Tesly, jenže je v něm jedno velké ale. Jde o to, kde tato konkrétní Tesla jezdila a jakým způsobem byla používána - šlo o mírné prostředí a využití zaměřené na minimalizaci provozních nákladů. Když zůstaneme u brzd, pokud by šlo třeba o Kanadu, její klimatické podmínky by se dávno postaraly o devastaci brzd vyžadující nákladnou opravu. A soukromý majitel by patrně nejezdil stovky kilometrů s minimální akcelerací a decelerací. Kalifornské podnebí je k vozům obecně velmi šetrné a také auta s konvenčním pohonem tam najíždějí obrovské porce kilometrů, aniž by vyžadovala servis běžný třeba v místech s tuhou zimou. Přesto lze předpokládat, že už nutné výměny provozních náplní by náklady na servis ve srovnání s Teslou citelně zvedly.




Seznam provedených oprav...
...u Tesly Model X naznačuje, že elektromobily z Fremontu nejsou až tak nespolehlivé. Celkové náklady ale hodně závisí na průbojnosti majitele a přístupu servisu , což je asi největší slabina Tesly
Zdroj: Jalopnik
Bleskovky
Stačí skutečně velmi, velmi málo, aby nejnovější Ferrari vypadalo dokonale věrohodně jako nová Toyota
včeraBMW se hlásí o rekord z nejnáročnějšího okruhu světa. Pomalé jeho auto není, vše ostatní je ale diskutabilní
4.7.2025Čínskému SUV Ferrari za cenu Škody začaly při ostré jízdě hořet brzdy, výrobce říká, že je to úplně normální
2.7.2025
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
Fiasko kdysi převratného motoru Nissanu přichází pro firmu v nejhorší možný čas, může ji přivést až do záhuby
před 11 hodinamiVědci popsali, proč se tolika lidem dělá z elektrických aut fyzicky špatně
včeraAž komicky silný Ariel Atom je tu po 25 letech od zrodu proto, aby vám zdeformoval obličej jako Clarksonovi. Vypadá i jede jako malá F1
včeraProdeje elektrických Fordů se dál mohutně propadají, sportovní spalovací Mustang už v USA dokonce překonává rodinný Mach-E
včeraPorsche je nepoučitelné a znovu opakuje 12 let starou chybu, tentokrát v ještě větším měřítku
včera
Živá témata na fóru
- Policejni Passaty, Superby a neoznacena merici vozidla #2 07.05. 22:25 - Truck Daškam
- Řidiči, co to mají v ruce... 07.05. 20:36 - Truck Daškam
- Porsche - vse o sportovnich modelech 07.05. 18:05 - pavproch
- Fiat a vše kolem nich 07.05. 13:46 - Stepan
- Cyklistické vlákno 07.04. 13:49 - HondaMan
- Dříve M135i, nyní ///M2 07.04. 13:31 - Vrooom
- Výběr navigace do auta 07.04. 11:40 - Josef1
- Policejní kontroly a měření 07.03. 16:53 - řidičBOB