Majitel Tesly s 644 tisíci najetými km zveřejnil, kolik peněz stála její údržba

S elektrickými auty jsou sice spojené vysoké náklady na pořízení, o to levnější ale slibují provoz. Jaká je realita? Tříleté zkušenosti s hodně jezděným Modelem X leccos naznačí.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Představení

Majitel Tesly s 644 tisíci najetými km zveřejnil, kolik peněz stála její údržba

24.2.2020 | Petr Prokopec

Majitel Tesly s 644 tisíci najetými km zveřejnil, kolik peněz stála její údržba

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

S elektrickými auty jsou sice spojené vysoké náklady na pořízení, o to levnější ale slibují provoz. Jaká je realita? Tříleté zkušenosti s hodně jezděným Modelem X leccos naznačí.

Elektromobily jsou stále kontroverzním tématem a jejich vnímání záleží na úhlu pohledu. Můžeme se přít o jejich skutečném přínosu pro životní prostředí, ospravedlnitelnosti jejich aktuálních cen, dostatečnosti jejich dojezdu či únosnosti délky dobíjení. Na jednom parametru ale není těžké shodnout - používají relativně jednodušší techniku, která vyžaduje méně údržby.

Že tomu tak je, lze demonstrovat na příkladu Tesly Model X společnosti Tesloop. Tato firma se specializuje na osobní přepravu mezi Los Angeles, San Diegem, Palm Springs a Las Vegas, k čemuž používá právě elektromobily z Fremontu. Elektrické SUV ve verzi P90 zakoupila v roce 2016 a od té doby s ním najela přes 400 tisíc mil (644 tisíc km). To za tři roky opravdu není malý nájezd.

Kolik údržby za tu dobu auto vyžadovalo? Na první pohled se zdá, že seznam provedených úkonů je enormně dlouhý a on je dlouhý. Nicméně je třeba si uvědomit, že celkově vyšla údržba na 29 tisíc dolarů (cca 673 tisíc Kč). To jsou sice nezanedbatelné peníze, ovšem rozpočítat je musíte mezi oněch 643 600 km. To znamená, že jeden kilometr vyšel na údržbě na částku lehce přesahující jednu korunu. A to už zase tak špatně nezní.

Šéf společnosti Haydn Sonnad kromě toho dodává, že Tesla během uplynulých tří let řadu komponentů, na které pršela největší kritika, modernizovala. Jedním z nich je třeba tlačítko na otevírání zadních dveří Falcon, které původně bylo z laciného plastu, který se časem začal lámat. Na to si zákazníci stěžovali, pročež v závěru roku 2017 přišla kvalitnější náhrada. Kromě toho je třeba Tesle přičíst k dobru, že tyto komponenty povětšinou vyměnila v rámci záruky, takže řada servisních úkonů znamenala nulový výdaj.

Servis je nicméně dle Sonnada přesto největší slabinou značky, neboť bylo třeba „tlačit, tlačit a tlačit“, aby kalifornská automobilka uznala své chyby a opravovala je v rámci záruky. Bohužel to také zabíralo delší čas, než by tomu bylo u zavedených výrobců. Kompletní výčet všech oprav najdete níže, za pozornost zde stojí četnost výměny materiálu na brzdách. Předních desky a kotouče byly vyměněny po najetí 166 tisíc mil (267 tisíc km). Souběžně s tím dorazila také nová náprava a zadní ložiska. Vše přitom vyšlo na 2 400 USD (necelých 56 tisíc Kč). Podstatnější je však výdrž brzd, neboť u běžného vozu s takovou hmotností byste je již museli měnit několikrát, a to rovnou na obou nápravách.

U Tesly nicméně kompletní výměna všech destiček a kotoučů proběhla až po najetí 389 tisíc mil (625 900 Kč). Důvodem je fakt, že při správném používání elektromobilu se brzdy v podstatě nepoužívají a jejich roli zastane rekuperace energie. Šetří to jak peněženku majitele, tak životní prostředí, protože tím nevznikají pevné částice.

Celý příběh by se zdál být jednoznačným vítězstvím Tesly, jenže je v něm jedno velké ale. Jde o to, kde tato konkrétní Tesla jezdila a jakým způsobem byla používána - šlo o mírné prostředí a využití zaměřené na minimalizaci provozních nákladů. Když zůstaneme u brzd, pokud by šlo třeba o Kanadu, její klimatické podmínky by se dávno postaraly o devastaci brzd vyžadující nákladnou opravu. A soukromý majitel by patrně nejezdil stovky kilometrů s minimální akcelerací a decelerací. Kalifornské podnebí je k vozům obecně velmi šetrné a také auta s konvenčním pohonem tam najíždějí obrovské porce kilometrů, aniž by vyžadovala servis běžný třeba v místech s tuhou zimou. Přesto lze předpokládat, že už nutné výměny provozních náplní by náklady na servis ve srovnání s Teslou citelně zvedly.


Majitel Tesly s 644 tisíci najetými km zveřejnil, kolik peněz stála její údržba - 1 - Tesla Model X 2016-2020 udrzba 01Majitel Tesly s 644 tisíci najetými km zveřejnil, kolik peněz stála její údržba - 2 - Tesla Model X 2016-2020 udrzba 02Majitel Tesly s 644 tisíci najetými km zveřejnil, kolik peněz stála její údržba - 3 - Tesla Model X 2016-2020 udrzba 03Majitel Tesly s 644 tisíci najetými km zveřejnil, kolik peněz stála její údržba - 4 - Tesla Model X 2016-2020 udrzba 04
Seznam provedených oprav...

Majitel Tesly s 644 tisíci najetými km zveřejnil, kolik peněz stála její údržba - 5 - Tesla Model X 2016-2020 udrzba 05Majitel Tesly s 644 tisíci najetými km zveřejnil, kolik peněz stála její údržba - 6 - Tesla Model X 2016-2020 udrzba 06Majitel Tesly s 644 tisíci najetými km zveřejnil, kolik peněz stála její údržba - 7 - Tesla Model X 2016-2020 udrzba 07Majitel Tesly s 644 tisíci najetými km zveřejnil, kolik peněz stála její údržba - 8 - Tesla Model X 2016-2020 udrzba 08Majitel Tesly s 644 tisíci najetými km zveřejnil, kolik peněz stála její údržba - 9 - Tesla Model X 2016-2020 udrzba 09Majitel Tesly s 644 tisíci najetými km zveřejnil, kolik peněz stála její údržba - 10 - Tesla Model X 2016-2020 udrzba 10
...u Tesly Model X naznačuje, že elektromobily z Fremontu nejsou až tak nespolehlivé. Celkové náklady ale hodně závisí na průbojnosti majitele a přístupu servisu , což je asi největší slabina Tesly

Zdroj: Jalopnik

Petr Prokopec

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.

Živá témata na fóru

zobrazit vše