Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Maserati odhalilo své druhé, podivně střižené SUV. Po fiasku toho prvního doufá v zázrak
23.3.2022 | Petr Prokopec
Jen zřídka se stává, aby jakákoli automobilka přišla s SUV jakéhokoli ražení a ono se neprodávalo skvěle. Maserati se to už jednou „podařilo”, napodruhé přesto doufá v úspěch s modelem nazvaným prostě Severovýchod.
V roce 2016 Maserati odhalilo své první SUV. Model Levante měl tehdy italskou automobilku zachránit před pádem na dno, neboť její prodeje padly povážlivě nízko. Před deseti lety totiž značka v Evropě dodala zákazníkům jen něco málo přes tisícovku aut, což se naposledy stalo v roce 1998. Jakkoliv ovšem Levante zabodovalo a registrace nakoplo, výsledky zůstaly dalece za očekáváním a rychle zamířily opět dolů. Loni se tak v Evropě prodalo pouhých 2 561 aut, v době posedlosti lidí SUV všeho druhu nicotné číslo.
Nové naděje jsou tak spojované s docela podivně střiženou novinkou Grecale. Vůz - v překladu pojmenovaný Severovýchod - vizuálně nejvíce připomíná Ford a ještě letos zamíří do prodeje ve spalovací a hybridní verzi. Příští rok pak SUV s trojzubcem ve znaku dorazí i v elektrickém provedení, které dostane přídomek Folgore (v překladu Blesk, pro změnu). Zajímavé je, že Italové bateriovému vozu nedali platformu zasvěcenou pouze elektrickému pohonu. Místo toho bude užívat stejné architektury jako jeho benzinoví příbuzní, což sice snížilo náklady, ovšem rovněž i šanci na úspěch. Vůz totiž dostane do vínku 400voltovou architekturu, zatímco většina konkurence již přesedlala na 800voltovou.
Maserati o této verzi prozatím mnoho neřeklo, pouze tolik, že kapacita baterií činí 105 kWh a točivý moment narostl na 800 Nm. Tím jsou ale dostupné informace u konce, přesunout se tedy můžeme ke spalovací části nabídky. Jejím základem je provedení GT, které počítá s přeplňovaným dvoulitrem doplněným elektrickým kompresorem, řemenem poháněným startérem-generátorem a 48voltovou baterií. Tato verze nabídne 300 koní, které ji za 5,6 sekundy dotlačí na stovku a za 23 sekund na dvoustovku. Nejvyšší rychlost pak byla omezena na 240 km/h.
Dále je na řadě provedení Modena, které disponuje tímtéž ústrojím, ovšem naladěným na 325 koní. Točivý moment 450 Nm je nicméně pro obě verze stejný, tak jako již zmíněná maximálka. Sprint ovšem doznal vylepšení, neboť stovku zdoláte za 5,3 sekundy a dvoustovku za 21,9 sekundy. Ještě rychlejší je nicméně vrchol v podobě Grecale Trofeo, které již disponuje třílitrovým šestiválcem Nettuno. Jeho 530 koní a 620 Nm přitom stovku zvládá za 3,8 sekundy a dvoustovku za 13,8 sekundy, zatímco maximem je 285 km/h. Spotřeba má činit 11,2 l/100 km.
Pro veškeré verze je standardem osmistupňový automat ZF, pohon všech kol a systém VDCM (Vehicle Dynamic Control Module), jenž kontroluje dynamiku vozu ve vertikálním, příčném i podélném směru. Provedení Trofeo pak dostalo do vínku i vzduchové odpružení, jenž umožňuje přizvednutí podvozku o 30 milimetrů v případě jízdy v terénu, respektive ponížení o 30 mm při parkování. Pro ostatní verze je pak tento prvek rovněž k dispozici, ovšem za příplatek. Rozchod kol vzadu rozšířený o 34 mm je pak standardem jak pro Trofeo, tak pro Modenu.
Vrchol nabídky se rovněž může pochlubit vpředu šestipístkovými a vzadu čtyřpístkovými brzdami Brembo, stejně jako unikátním jízdním režimem Corsa, který umožňuje třeba větší vybočení zádi. Mimo to Trofeo disponuje také agresivnějším bodykitem. Rozměry jsou nicméně pro celé portfolio stejné, počítat lze tedy s délkou 4 859 mm, šířkou 1 979 mm, výškou 1 659 mm a rozvorem 2 901 mm. Grecale tak cílí na klitentelu Porsche Macan, jehož příští generace bude taktéž elektrická. Disponovat ovšem bude oním lepším 800voltovým okruhem.
Přesunout se můžeme ještě do interiéru, který je pro značku velkým skokem kupředu. Zmíněné Levante totiž díky velkému množství tlačítek a chaotičnosti působilo poněkud zastarale, což byl jeden z důvodů, proč se od něj klientela odvracela. Novinka proto sází více na dotykové displeje, které jsou zde hned čtyři. Pokud přitom nemůžete na fotkách najít ten poslední, pak vězte, že jím jsou myšlenky stopky na vrcholku palubky, které mohou posloužit i jako kompas nebo ukazatel přetížení.
Tím jsme se ale skutečně již dostali do finále, na ceny dojde až příště. Pro Maserati ale zrovna ty budou stěžejní, neboť z prvních reakcí na nové SUV nelze vyčíst jednoznačné nadšení. Kritikové navíc zmiňují tradičně horší italskou kvalitu. Pokud si tedy značka nedá pozor a zejména novinářům nezapůjčí exempláře, u nichž proběhla kvalitativní kontrola alespoň dvakrát, pak může splakat nad výdělkem dříve, než se auto pořádně začne prodávat.
V tomto ohledu se ještě musíme vrátit k elektrické verzi. Maserati totiž stejně jako mnoho dalších automobilek již uvedlo, že do roku 2030 chce sázet pouze na bateriový pohon. Pokud si ovšem uvědomíme, že jeho první takový model je již v době svého debutu zastaralý, pak je jisté, že tím image značky značně utrpí. Sledujeme tedy pohřeb v přímém přenosu? Zatím ještě ne, nicméně pozůstalí se již začínají šikovat do špalíru.
Nové SUV Grecale bude k dispozici ve čtyřech variantách. GT a Modena počítají s hybridním ústrojím, zatímco Trofeo nabídne čistě spalovací a Folgore ryze elektrické. S tímto provedením ovšem máme počítat až v příštím roce. Foto: Maserati
Zdroj: Maserati
Bleskovky
- 11 let staré Porsche málem vytřelo s nejnovějšími hybridními sporťáky Ferrari a Lamborghini. Není to ostuda?
25.4.2024 - Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
23.4.2024 - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024
Nejčtenější články
- Nový krok VW ukazuje, proč automobilka přichází o nejlepší techniky, její R v nové podobě nemůže fungovat
27.3.2024 - Aston Martin vrátil do kabin svých aut tlačítka. Pozoruhodnou cestou zjistil, jak moc lidem vadí je nemít
27.3.2024 - Tesla Cybertruck mohutně skóruje při dopravních nehodách, ostatní auta se od ní odráží jako kuličky v pinballu
27.3.2024 - Zbytečný a takřka neprodejný: Klon Škody Enyaq s logem Fordu neřeší vůbec nic, přesto se začíná prodávat v Česku
27.3.2024 - Číňané začali prodávat své nové luxusní monstrum. Nabušené SUV větší než Kodiaq stojí jen 413 tisíc Kč
27.3.2024