Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Mazda MX-5 2015: turbo nečekejme, podtunovou hmotnost ano
28.11.2013 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
Tokijský autosalon přinesl příznivou zprávu, že příští Mazda MX-5 nejspíš nedostane turbo. Lepší dynamiky má být dosaženo nižší hmotností.
Asi nejpříznivější zprávou z tokijského autosalonu, minimálně pro fanoušky Mazdy MX-5, bylo, že Japonci pilně pracují na jejím nástupci. Toho bychom měli spatřit někdy v roce 2015, jak naznačoval i širší plán automobilky. Oproti některým dřívějším informacím však nová generace s největší pravděpodobností nedostane přeplňovaný motor.
Cíl Mazdy je se s novou MX-5 přiblížit první generaci, která spatřila světlo světa již v roce 1989, zejména v oblasti hmotnosti. Současná MX-5 není se svými 1 100 kilogramy žádný tlouštík, ta první však vážila zhruba o 300 kg méně. Nabízelo by se použití karbonu, Mazda však chce udržet na uzdě i cenu, proto pravděpodobně zvolí vysokopevnostní ocel. Cílová hodnota na váze je maximálně 1 000 kg.
Jak to bude s výkonem, zatím není jasné. Kiyoshi Fujiwara, šéf vývoje, řekl, že nový stroj bude dynamičtější, ale ne tolik nominálním výkonem, jako lepším poměrem výkonu ke hmotnosti. Mazda v současnosti pracuje na nové generaci motorů SkyActiv. Ta současná se oproti motorům jiných značek v oblasti objemu zrovna nestydí a právě tímto směrem by se mohly ubírat pohonné jednotky MX-5, turbo pod její kapotou ale očekávat nemáme.
Japonští inženýři si kladou za cíl co nejvíce snížit vnitřní ztráty u těchto motorů. Zážehové motory SkyActiv se však svou konstrukcí dost možná dostanou blíže k vznětovým, zejména vyšším kompresním poměrem a spalovacím procesem. Spoléhat na samovznícení benzínu tyto motory nebudou, půjde o co nejpřesnější načasování vstřiku paliva. Mazda této technologii říká HCCI (Homogenous Charge Compression Ignition) a má jí pomoci uspořit 30 % paliva a výrazně snížit emixe oxidů dusíku. Je však možné, že tyto technologie na silnicích uvidíme až v roce 2018.
Použití turbodmychadel u benzínových motorů však pro Mazdu nyní není na prvním místě. Spíše než o co nejnižší papírovou spotřebu se totiž snaží o nízkou spotřebu při reálné jízdě po silnicích všeho druhu. Podobně jako Toyota, i Mazda chce spíše než na downsizing a turba vsadit na větší objemy motorů. Bude se však snažit speciálním nekeramickým povlakem snižovat tepelné ztráty ve válcích.
Hybridní pohonné ústrojí pro MX-5 v plánu není, avšak pro jiné modely ano. Například nová Mazda 2 by mohla využívat malého Wankelu o objemu 0,3 litru a výkonu cca 30 koní jako generátoru elektřiny. První jízdy prototypu s tímto pohonným ústrojím ukázaly, že tento systém je velmi tichý a start spalovacího motoru je téměř nepostřehnutelný.
Přesnější informace o nové Mazdě MX-5 budou jistě přicházet postupně. Jak to dopadne s pohonnými jednotkami, zatím také není příliš jisté, ale naftu do tohoto legendárního sporťáku muset lít nebudeme a díky pravděpodobné absenci turba nepřijdeme ani o okamžitou reakci na plyn.
Co přesně bude pod kapotou, je stále záhadou. Testovací prototypy, schované pod karoserii stávající generace s poněkud komickým maskováním, již jezdí.
Testovací prototypy nové Mazdy MX-5 již jezdí, avšak v karoserii té staré
Zdroj: Auto, Motor und Sport
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Tesla Cybertruck byla nafocena v Moskvě, její majitel se sankcím jen směje
2.5.2024 - Fisker oznámil, že koncem června zahájí masivní propouštění. Budete se divit, ale je to projev optimismu
1.5.2024 - Takhle by to dopadlo, kdyby se Škoda odvázala a pod hlavičkou RS nabídla skutečné sportovní auto
29.4.2024
Nejčtenější články
- V Rusku se znovu vyrábí úplně nové Citroëny. Mají pořád stejnou techniku, elektroniku, loga, všechno
3.4.2024 - Smutné: Tohle starší a levné falešné naftové AMG je dnes víc AMG než skutečné nové AMG
3.4.2024 - Avizované zdražení Tesel byl jen blaf. Prodeje rychle padají, skladové zásoby rostou, ceny půjdou zase dolů
3.4.2024 - Prodeje aut v Rusku meziročně vylétly na víc než dvojnásobek, překonaly i předválečnou úroveň
3.4.2024 - Nejlevnější kombík Škody skončil bez nástupce, v bazarech se o něj strhla mela
3.4.2024
Živá témata na fóru
- Politický koutek 05.04. 08:43 - jerry
- Volkswagen obecne 05.04. 00:53 - mattonecz
- Rychlodotazy 05.03. 22:01 - HondaMan
- Onboard videa 05.03. 12:52 - řidičBOB
- BMW Divize 05.03. 08:37 - pavproch
- Octavia 3, golf, passat, leon, focus - benzín, cca 2016 05.03. 07:26 - petr_riha
- Elektromobily a vse kolem nich 05.03. 06:53 - honziss
- Dříve M135i, nyní ///M2 05.02. 22:38 - Eda