Mazda MX-5 2015: turbo nečekejme, podtunovou hmotnost ano

Tokijský autosalon přinesl příznivou zprávu, že příští Mazda MX-5 nejspíš nedostane turbo. Lepší dynamiky má být dosaženo nižší hmotností.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Představení

Mazda MX-5 2015: turbo nečekejme, podtunovou hmotnost ano

28.11.2013 | Marek Bednář | Přidat příspěvek

Mazda MX-5 2015: turbo nečekejme, podtunovou hmotnost ano

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Tokijský autosalon přinesl příznivou zprávu, že příští Mazda MX-5 nejspíš nedostane turbo. Lepší dynamiky má být dosaženo nižší hmotností.

Asi nejpříznivější zprávou z tokijského autosalonu, minimálně pro fanoušky Mazdy MX-5, bylo, že Japonci pilně pracují na jejím nástupci. Toho bychom měli spatřit někdy v roce 2015, jak naznačoval i širší plán automobilky. Oproti některým dřívějším informacím však nová generace s největší pravděpodobností nedostane přeplňovaný motor.

Cíl Mazdy je se s novou MX-5 přiblížit první generaci, která spatřila světlo světa již v roce 1989, zejména v oblasti hmotnosti. Současná MX-5 není se svými 1 100 kilogramy žádný tlouštík, ta první však vážila zhruba o 300 kg méně. Nabízelo by se použití karbonu, Mazda však chce udržet na uzdě i cenu, proto pravděpodobně zvolí vysokopevnostní ocel. Cílová hodnota na váze je maximálně 1 000 kg.

Jak to bude s výkonem, zatím není jasné. Kiyoshi Fujiwara, šéf vývoje, řekl, že nový stroj bude dynamičtější, ale ne tolik nominálním výkonem, jako lepším poměrem výkonu ke hmotnosti. Mazda v současnosti pracuje na nové generaci motorů SkyActiv. Ta současná se oproti motorům jiných značek v oblasti objemu zrovna nestydí a právě tímto směrem by se mohly ubírat pohonné jednotky MX-5, turbo pod její kapotou ale očekávat nemáme.

Japonští inženýři si kladou za cíl co nejvíce snížit vnitřní ztráty u těchto motorů. Zážehové motory SkyActiv se však svou konstrukcí dost možná dostanou blíže k vznětovým, zejména vyšším kompresním poměrem a spalovacím procesem. Spoléhat na samovznícení benzínu tyto motory nebudou, půjde o co nejpřesnější načasování vstřiku paliva. Mazda této technologii říká HCCI (Homogenous Charge Compression Ignition) a má jí pomoci uspořit 30 % paliva a výrazně snížit emixe oxidů dusíku. Je však možné, že tyto technologie na silnicích uvidíme až v roce 2018.

Použití turbodmychadel u benzínových motorů však pro Mazdu nyní není na prvním místě. Spíše než o co nejnižší papírovou spotřebu se totiž snaží o nízkou spotřebu při reálné jízdě po silnicích všeho druhu. Podobně jako Toyota, i Mazda chce spíše než na downsizing a turba vsadit na větší objemy motorů. Bude se však snažit speciálním nekeramickým povlakem snižovat tepelné ztráty ve válcích.

Hybridní pohonné ústrojí pro MX-5 v plánu není, avšak pro jiné modely ano. Například nová Mazda 2 by mohla využívat malého Wankelu o objemu 0,3 litru a výkonu cca 30 koní jako generátoru elektřiny. První jízdy prototypu s tímto pohonným ústrojím ukázaly, že tento systém je velmi tichý a start spalovacího motoru je téměř nepostřehnutelný.

Přesnější informace o nové Mazdě MX-5 budou jistě přicházet postupně. Jak to dopadne s pohonnými jednotkami, zatím také není příliš jisté, ale naftu do tohoto legendárního sporťáku muset lít nebudeme a díky pravděpodobné absenci turba nepřijdeme ani o okamžitou reakci na plyn.

Co přesně bude pod kapotou, je stále záhadou. Testovací prototypy, schované pod karoserii stávající generace s poněkud komickým maskováním, již jezdí.


Mazda MX-5 2015: turbo nečekejme, podtunovou hmotnost ano - 1 - nova mazda mx-5 spy 01Mazda MX-5 2015: turbo nečekejme, podtunovou hmotnost ano - 2 - nova mazda mx-5 spy 02Mazda MX-5 2015: turbo nečekejme, podtunovou hmotnost ano - 3 - nova mazda mx-5 spy 03Mazda MX-5 2015: turbo nečekejme, podtunovou hmotnost ano - 4 - nova mazda mx-5 spy 04Mazda MX-5 2015: turbo nečekejme, podtunovou hmotnost ano - 5 - nova mazda mx-5 spy 05Mazda MX-5 2015: turbo nečekejme, podtunovou hmotnost ano - 6 - nova mazda mx-5 spy 06Mazda MX-5 2015: turbo nečekejme, podtunovou hmotnost ano - 7 - nova mazda mx-5 spy 07Mazda MX-5 2015: turbo nečekejme, podtunovou hmotnost ano - 8 - nova mazda mx-5 spy 08Mazda MX-5 2015: turbo nečekejme, podtunovou hmotnost ano - 9 - nova mazda mx-5 spy 09Mazda MX-5 2015: turbo nečekejme, podtunovou hmotnost ano - 10 - nova mazda mx-5 spy 10
Testovací prototypy nové Mazdy MX-5 již jezdí, avšak v karoserii té staré

Zdroj: Auto, Motor und Sport

Marek Bednář

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.