Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Toyota: elektromobily děláme pro regulace, downsizing obejdeme Atkinsonem
15.10.2013 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
Jeden z členů vedení Toyoty otevřeně přiznává, že elektromobily by jen pro zákazníky nikdo nevyráběl. Střízlivě přistupuje také k CVT a přeplňování.
Koei Saga, jeden z šéfů oddělení vývoje a výzkumu pohonných systémů Toyoty, se rozhovořil o budoucnosti automobilky. Zpochybnil současné trendy jak v případě elektromobilů, tak u downsizingu a přeplňování a nakonec také v případě převodovek CVT. Nastínil rovněž, jak vypadají plány Toyoty s palivovými články.
Mnohé automobilky v poslední době masivně sázejí na snižování papírové spotřeby paliva zmenšováním objemu motorů a přeplňováním, Toyota se ale zatím ve svých autech drží, pomineme-li hybridy, osvědčených řešení. Saga připouští, že Japonci se k tomuto trendu chtějí také připojit, ale nejspíš jen u některých svých modelových řad, například u nového crossoveru Lexus NX. Vývojář největší světové automobilky však věří, že větší objem motorů, pracujících v Atkinsonově cyklu, zajistí při zachování nízké spotřeby lepší akceleraci díky vyšší teplotní efektivitě motoru.
Princip Atkinsonova cyklu je v tom, že na rozdíl od tradičního Ottova cyklu, který používá většina spalovacích motorů, je sací ventil otevřen ještě asi 25 % kompresního cyklu pístu a část nasátého vzduchu se tak vrátí zpět do sání. Výsledkem je rozdílný kompresní a expanzní poměr, přičemž na konci expanzního poměru je tlak ve spalovací komoře zhruba roven atmosférickému. To znamená lepší využití energie z paliva, avšak kvůli menšímu objemu nasátého vzduchu je litrový výkon oproti motoru, pracujícímu v Ottově cyklu, nižší. Nejen Toyota tento cyklus používá ve svých hybridech.
Nemáme tedy očekávat, že by Japonci vsadili jen a pouze na přeplňování jako to udělal Volkswagen, ostatně Saga v této souvislosti řekl, že přeplňování „nedělá svět lepším” - s čímž zejména u čistokrevných sportovních vozů souhlasíme, ačkoliv příznivci Imprez STI a Lancerů Evo mohou protestovat. Saga dodal, že většina lidí si přeplňované motory kupuje kvůli výkonu, ne kvůli nižší spotřebě.
Na poli převodovek chce Toyota pokračovat ve vývoji nejen systémů CVT, ale i tradičních automatů. Převodovky s plynule proměnným převodem totiž mají své limity po stránkách výkonu motoru a hmotnosti auta. CVT v Corolle nebo Yarisu prý dává dobrý smysl, ale třeba SUV Highlander nebo sedan Camry jsou na tuto převodovku příliš velké.
Odkud brát energii pro pohon elektromotorů? Zatímco většina výrobců sází na lithium-iontové baterie, Toyota zdůrazňuje výrazně delší životnost těch nikl-metal-hydridových. U Priusu Plug-In je použití lithia dle Sagy nutností, jeho příští generace však může mít baterie kombinované.
Ve vývoji palivových článků Toyota také pokračuje, avšak jsou zatím stále dost drahé. Do roku 2015, kdy se mají současné prototypy, které se ukážou na listopadovém autosalonu v Tokiu, dostat do sériové výroby, chce Toyota hlavně snižovat náklady na výrobu palivových článků. Do roku 2020 by se měla cena takto poháněného auta dostat zhruba na úroveň plug-in hybridů a níže, než u elektromobilů.
Elektromobily však Koei Saga příliš nepodporuje - řekl, že jak Toyota, tak v podstatě většina velkých automobilek, je vyrábí jen a pouze proto, aby splnily přísné emisní limity. Hovořil o Kalifornii, my ale můžeme zmínit i celou Evropu. To znova potvrzuje poměrně zásadní věc, na kterou úřady buď záměrně zapomínají, nebo ji vůbec nechtějí vzít na vědomí - že kromě nich si nikdo elektromobily ve svém životě nepřeje. Dokládají to také jednak velmi slabé prodejní výsledky elektrických aut a nakonec i nové plány automobilek.
Toyota se tedy na vlnu přeplňování a CVT pouští s chladnou hlavou a otevřeně říká, jak to je s auty na elektřinu. Budou tato slova, pocházející z horních pater managementu jedné z největších automobilek na světě, mít nějaký vliv na úřady, které jsou čím dál více odtržené od reality? To už bohužel moc nadějně nevidíme...
U Corolly a Yarisu převodovka CVT dle Koeiho Sagy smysl dává...
... třeba u Camry ale kvůli hmotnosti a výkonu prý už moc ne
Zdroj: Autonews
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Cristiano Ronaldo protáhl své nové Ferrari za 47 milionů. Už ani neví, kolik jich má, i na takové si vydělá za pár dnů
včera - V Moskvě nafotili nové obrněné auto ruské policie. Ze zbraně proti „zlobivým” jde strach, i když stojí
včera - 50letý Čech musel Američanům ukázat, jak se bourá s Mustangem. Žasnou, auto nevinného řidiče trefil jako řízená střela
27.3.2024
Nejčtenější články
- Red Bull vyvinul nejrychlejší kamerový dron světa pro úchvatné letecké záběry F1, jen ten stačí Maxi Verstappenovi
28.2.2024 - Dacia si dál nechává od elektrifikace odstup, Sandero nebude ani trochu elektrické, dokud nebude muset
28.2.2024 - A hned je bezpečno: Nový skrytý radar „vydělal” během prvních 11 dnů provozu přes 2,5 milionu Kč
28.2.2024 - Britové vyzkoušeli inovovaný Ford Puma ST, který přišel o motor i převodovku. Selhává přesně tam, kde měl excelovat
28.2.2024 - Číňané chystají nový kombík pro Evropu, v poměru dynamiky, prostornosti a ceny by mohl být bezkonkurenční nabídkou
28.2.2024
Živá témata na fóru
- Sleva na ověření historie přes Cebia.cz 03.29. 01:42 - brnenska.odchytova
- Dříve M135i, nyní ///M2 03.28. 22:53 - Předseda
- Zapojení rádia s reversing kabelem. 03.28. 21:35 - Čičo
- Lampárna (stěžovatelna) 03.28. 19:02 - HondaMan
- Řidiči, co to mají v ruce... 03.28. 16:36 - abgx1
- BMW Divize 03.28. 16:16 - pavproch
- Onboard videa 03.28. 13:17 - GeneHawkins
- Elektromobily a vse kolem nich 03.28. 10:11 - jerry