Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Mazda začala v Česku potichu prodávat řidičský ideál, levné auto s velkým motorem bez turba a manuálem
28.9.2024 | Petr Prokopec
Až náš čtenář a zjevně příznivce Mazdy nás musel upozornit, že tu značka za cenu velmi tuctové Octavie začala prodávat velmi netuctové provedení modelu 3 - má 2,5litrový benzinový motor a manuál, to vám dnes běžně nenabídne ani Porsche.
K Mazdě mám díky Wankelu a čtyřdveřovému kupé RX-8 velmi blízko. Vedle několika čistě silničních vozů spolu s kolegyní vlastním i závodní speciály, které přímo z továrny zamířily na úpravy dle specifikací FIA. S jedním z nich jsem dokonce před pár lety ohlušoval publikum na akci Legendy, nikoli však přičiněním místního zastoupení japonské značky. To horečnatou aktivitou v případě kontaktů s médii zjevně nepřekypuje.
Patrné je to i v jiných ohledech, jak se nyní dozvídáme od našeho čtenáře. Právě on si všiml, že Mazda 3 je v Česku oficiálně k dostání s 2,5litrovým atmosférickým motorem. Tahle verze je v ceníku, ale slyšeli jste o ní někdy od Mazdy? My ne, i když je tomu tak už od června. Když se přitom podívám na veškeré oficiální prameny komunikace místního zastoupení, je poslední informací zmínka z března, že MX-5 přichází v Evropě o dvoulitrový motor a bude k mání už jen s jedna-pětkou. To je ale pro letošek v rámci českých luhů a hájů vše.
Přitom zrovna dva-pětka bez turba je v novém autě nižší střední třídy pomalu událostí roku. Koneckonců si zkuste takový motor koupit třeba u koncernu Volkswagen - nepochodíte ani u Passatu, natož pak u takové Škody Octavia. Problém nakonec budete mít i u Porsche - sáhnout budete muset po některém z drahých a leckdy obtížně dostupných modelů GT, abyste dostali motor 4,0 H6 bez turba s manuální převodovkou. A připravit si na ně musíte miliony, u Mazdy vám na zase ne o tolik skromnější kombinaci stačí řádově míň.
V případě Mazdy je totiž dva-pětka brána dokonce jako základní pohonná jednotka (!), v případě hatchbacku i sedanu vám tak stačí 640 900 Kč. Tedy za předpokladu, že pojem „auto pro řidiče“ dotáhnete do konce a zůstanete u manuální převodovky. Bavíme se tedy o ceně odpovídající 115koňové Škodě Octavia Selection, velmi to tuctovém provedení za 629 900 Kč.
Mazda tak opravdu nabízí absolutní unikát, načež je opravdu překvapivé, že se o tom nerozhodla s kýmkoli podělit. V práci za ní tedy budete pokračovat a dodáme, že pohonná jednotka produkuje 140 koní a 238 Nm. Právě to jí řadí na pozici základního agregátu, neboť dvoulitr SkyActiv-X známý také jako „diesel na benzin“ disponuje 186 koňmi a 245 Nm. Spojeno je s ním přitom lepší zrychlení i vyšší maximálka, stejně jako normovaná spotřeba. Tento motor ale kupříkladu neupravíte tak snadno jako dva-pětku.
Vysoké pak ve finále nejsou ani rozdíly na povinném ručení, specifický zdvihový objem většího motoru totiž činí 2 488 ccm. Díky tomu ještě nespadá do nejvyšší sazby, ročně tak majitele vyjde na zhruba 600 korun víc než SkyActiv-X se svými 1 998 ccm. Mimo to objem motorů nikterak neprojevuje na zavazadlovém prostoru, vliv má ovšem na hmotnost. S dva-pětkou je totiž Mazda 3 lehčí (1 344 kg versus 1 386 kg), počítat u ní tedy můžete třeba s menší zátěží na brzdy, pneumatiky a podvozek
Znovu tak je třeba se ptát, proč se něčím takovým Mazda nechlubí, asi to není „in”. To kdyby auto dostalo superskvělý, skoro dvoutunový hybrid s CVT za milion a normovanou spotřebou, 0,034 litru benzinu na 100 km, která nemá s realitou nic společného, měli bychom zmínek o tom plné schránky...
Díky za tip, Dominiku!



Mazda 3 je již od června letošního roku k mání s 2,5litrovým atmosférickým motorem, který lze navíc spojit s manuální převodovkou. Proč ale dosud místní zastoupení o tomto řidičském ideálu nikomu neřeklo, je záhadou. Foto: Mazda
Zdroj: Mazda
Bleskovky
Řízení absurdně těžkého nového BMW M5 nezvládají ani profíci, jeden z nich těžce havaroval dokonce se safety carem
včeraHybridní Porsche 911 je znovu zdrojem zklamání, v klání s tuctovějším BMW neexcelovalo ani v tom, v čem mělo
31.3.2025Starý dobrý osmiválec ve srovnání rozstřílel novou Teslu Model 3 Performance. Nechal ji v prachu úplně ve všem
30.3.2025
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
Brusel už vám jde i po řidičáku. Chce celoevropské zákazy řízení, smysl to nedává z podstaty
před 7 hodinamiReaguje takhle VW na ztrátu pozic? Autonomním řízením osadit chce i svá spalovací auta, to ho opravdu nespasí
před 9 hodinamiPokud máte dost odvahy a aspoň 2 miliony, můžete si pořídit poslední Ferrari dostupné s manuálem a motorem uprostřed. Charisma má
před 10 hodinamiGiugiaro vyškolil Teslu, takhle se dělá hranaté auto s nelakovanou karoserií. Vše platil mexický miliardář
včeraTohle je motor W10, který VW kvůli testům nacpal do BMW M5. Auto koupil Slovák, teď na brzdě ukázal, co umí
včera
Živá témata na fóru
- Policejní kontroly a měření 04.01. 21:35 - jerry
- databáze radarů v ČR (a jeden konkrétní v Krchlebích) 04.01. 21:21 - řidičBOB
- Rychlodotazy 04.01. 20:46 - řidičBOB
- Onboard videa 04.01. 20:28 - řidičBOB
- Jednostopé okénko 04.01. 20:20 - řidičBOB
- Právní oříšky v dopravě a jejich řešení 04.01. 17:05 - řidičBOB
- Výběrové RZ - kdo má lepší úlovek? 04.01. 13:15 - řidičBOB
- Genesis 04.01. 04:52 - lyly19