Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
McLaren P1: lovec prestižních skalpů vchází do ringu
18.9.2012 | Miro Mihálik | Přidat příspěvek
Čtrnáct let trvalo McLarenu, než postavil nástupce svého času nejrychlejšího vozu světa. Model P1 má stejně neskromné ambice.
Rozvleklé čekání na novou vlajkovou loď britské sportovní značky McLaren poněkud překvapivě skončilo. Původně jsme si mysleli, že odhalení reinkarnovaného modelu F1 proběhne až příští týden v Paříži, během dnešního dne se ale objevilo několik náznaků, že bychom mohli vidět novinku na prvních fotografiích již dnes. Stalo se.
Především bychom měli upozornit, že celokarbonový stroj s částečně lakovanou karoserii je pouze koncept a jeho design - přestože vypadá uceleně - je prozatím ve vývoji a než dorazí produkční verze, může se ještě leccos změnit. Prodej supersportu, který nakonec nese označení P1 a nikoli P12, by měl odstartovat přibližně za dvanáct měsíců, tedy v době, kdy bude McLaren slavit půlstoletí své existence.
Jeho cena je neznámá, odhaduje se ale na částku 800 tisíc liber, v přepočtu necelých 25 milionů korun, přičemž celková produkce by podle britského Autocaru neměla přesáhnout 500 kusů. Pokud máte dojem, že jde o poněkud rezervované číslo, je to v naprostém pořádku, z předchozího F1 vzniklo jen něco málo přes stovku exemplářů včetně testovacích prototypů.
McLaren popisuje své nové dítě jako produkt, který ztělesňuje „technologickou a duchovní inspiraci závodní divizí“ a generální ředitel Ron Dennis také přihodil pár velkých vět: „P1 bude výsledkem našich padesátiletých zkušeností ze závodění a historie výroby silničních aut. Před dvaceti lety jsme s modelem F1 pozvedli laťku výkonů supersportů, dnes je našim cílem opět nově definovat pravidla.“
Jak toho chce vůz s délkou menší než Porsche 911 dosáhnout? Jednak nízkou hmotností. Říká se, že P1 by měl mít méně než 1 300 kg, přičemž základní monokok vyrobený z uhlíkových kompozitů bude propojený s hliníkovými pomocnými rámy vpředu i vzadu.
P1 dále vymění atmosférickou V12 za přeplňovaný vidlicový osmiválec o objemu 3,8 l a původem z MP4-12C. Výkon spalovacího agregátu se má vyšplhat až na 800 koní při 9 000 otáčkách za minutu a elektromotor ve spojení se systémem KERS ne nepodobným tomu, který se používá v monopostech F1 by měl přidat dalších cirka 160 koní. Zrychlení na stovku má vůz zvládnout za méně než tři vteřiny a maximální rychlost se odhaduje na 385 km/h.
McLaren se netají tím, že absolutní rychlost nebyla při stavbě prioritou. Mnohem důležitější pro konstruktéry a vedení automobilky bylo navrhnout a vyrobit nejrychlejší automobil v reálném světě na okreskách i závodních okruzích. P1 si v tomto směru pomůže nejen aktivním podvozkem, ale také aktivními aerodynamickými prvky.
A ještě jedna zajímavost. Jeden z účastníků privátní prezentace McLarenu na nedávném Pebble Beach v Kalifornii poznamenal, že vůz nemá klasická skla. Místo nich má P1 dostat speciální akrylátová okna, která jsou nejen lehčí, ale umožní vypustit z výbavy stěrače. Uvidíme...
Tip: Projděte si všechny novinky pařížského autosalonu 2012.






Pokud McLaren P1 skutečně nabídne prozatím spekulativní parametry, bude mít 740 koní na tunu
Zdroje: McLaren Automotive, Autocar
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Hromadná havárie zabarikádovala Nürburgring. Řidič posledního vozu, který do všeho vlétl, natočil děsivý příjezd až po náraz
včeraFerrari jako referenční auto při vývoji používá čínský elektromobil, o evropském automobilismu to říká mnohé
včeraJedno z nejrychlejších aut planety se postavilo 370koňové motorce, převálcovala ho při jízdě po zadním
28.7.2025
Nejčtenější články
Další slavná britská automobilka má zcela opustit Británii a místo toho začít vyrábět svá auta v Americe
1.7.2025EU má nový plán, jak lidem kupujícím starší auta otrávit život. Chce přísně regulovat i soukromé převody ojetin
2.7.2025Šéf této automobilky přiznal, že už bohužel nemá lidem co prodat, elektromobily jsou pro ní zcela ze hry
2.7.2025Odtajněná sbírka aut zesnulého arabského byznysmena bere dech, je to nejúchvatnější kolekce McLarenů na světě
2.7.2025„Teď děláme do uhlí.” Trumpův „Velký krásný zákon” ruší dotace na elektromobily i pokuty za „nadměrnou spotřebu”, může být zlomový
2.7.2025
Živá témata na fóru
- Video a Nordschleife, the best of 07.31. 15:46 - pavproch
- Rychlodotazy 07.31. 13:47 - Zajda
- Řidiči, co to mají v ruce... 07.31. 06:45 - řidičBOB
- Detektory policejních radarů 07.30. 17:16 - pavproch
- Sen se stal skutečností - wtf?!? 07.30. 17:14 - pavproch
- Politický koutek 07.30. 16:59 - Stepan
- IT poradna 07.30. 14:31 - hyundaiclub
- Další zajímavá autovidea 07.30. 13:48 - Vrooom