Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Mercedes CLA 45 AMG 2013 oficiálně, detailně: stovka za 4,6 s, cena 1,44 milionu
27.3.2013 | Miro Mihálik | Přidat příspěvek
Informační skládačka k Mercedesu CLA 45 AMG je v této chvíli úplné, a tak vám konečně můžeme nabídnout i kompletní data o technice a dynamice.
Že malé evropské sedany vznikají především pro jiné než domácí trhy, ukázkově demonstrují německé značky Audi a Mercedes na newyorském autosalonu. První z nich zde kromě světové premiéry standardní kompaktní čtyřdveřové limuzíny A3 připravila rovněž představení její ostřeji naladěné verze S3 a koncern Daimler rovnou vyrukoval s nejvýkonnější variantou třídy CLA.
Pokud nás sledujete pravidelně, moc nového vám o novince sportovní divize z Affalterbachu zřejmě neřekneme. Technicky jde o klon pětidveřového hatchbacku A 45 AMG a jeho design se rovněž provalil už tolikrát, že ani v tomto směru nemáme téměř co nabídnout. Pár nových dat ale přeci jen máme, tak si je pojďme shrnout do stručné rekapitulace.
Pod přední kapotou nejrychlejšího CLA bije čtyřválcové srdce s přímým vstřikováním, objemem 1 991 cm3, kompresním poměrem 8,6:1 a hmotnostní 148 kilogramů. Nejvyšší výkon 360 koní odevzdává při 6 000 otáčkách za minutu, které muže řidič vyhnat ještě o 700 ot./min výš. Vstřikovací jednotky pracují s tlakem 140 barů, samostatné turbodmychadlo typu twin-scroll pak pumpuje vzduch do válců s přetlakem 1,8 baru a litrový výkon agregátu činí respektování hodných 181 koní na litr. Jen pro pořádek - točivý moment 450 newtonmetrů je k dispozici od 2 250 do 5 000 ot./min.
Chlazení pohonné jednotky zajišťují komponenty zčásti převzaté z modelu SLS AMG (tak to alespoň tvrdí Mercedes) a adekvátní zvukový doprovod zajišťuje výfukový systém s elektronicky řízenou klapkou v potrubí.
Automobilka dle vlastního měření (ve spojení se standardní a jedinou dodávanou dvouspojkovou převodovkou) slibuje akceleraci z místa na 100 km/h za 4,6 sekundy a maximální elektronicky limitovanou rychlost 250 km/h. Průměrnou spotřebu berte s ohledem na metodiku a postupy automobilek při jejím měření pouze orientačně, Mercedes nicméně uvádí 6,9 až 7,1 litru na 100 kilometrů.
Jak je u aut podobného ražení zvykem a Mercedesy AMG nejsou výjimkou, také CLA 45 nabízí řidiči možnost výběru z několika předem nastavených režimů. Třeba převodovka Speedshift DCT-7 má kromě systému kontroly rozjedu (zde nazvaný nikoli obvyklým launch control ale race start) navíc módy M (Manual), S (Sport) a Eco ukrývající se pod písmenem C (Controlled Efficiency). Tisková zpráva tvrdí, že se CLA 45 rychlostí řazení vyrovná SLS AMG GT.
Nejvýkonnější CLA se s pohonem předních kol prodávat nebude, místo něj je zde tedy logicky 4Matic. Zásadní konstrukční rozdíly ve srovnání se všemi předchozími čtyřkolkami Mercedesu stojí samozřejmě ve způsobu uložení motoru vůči karoserii - agregát nesedí pod kapotou podélně nýbrž napříč. Mercedes vyřešil odebírání výkonu od motoru dvojicí o devadesát stupňů natočených hřídelí propojených kuželovým soukolím. Sílu k zadním kolům přenáší kardanový hřídel napojený na elektro-hydraulicky ovládanou vícelamelovou spojku integrovanou do jednoho bloku s diferenciálem. Tlak nutný k aktivaci spojky zajišťuje malé hydraulické čerpadlo reagující (podle automobilky v milisekundách) na rozdíl otáček mezi nápravami, přičemž hlavní řídicí prvek - regulační ventil - je ovládán pokyny od stabilizačního programu ESP. Mercedes tento způsob distribuce popisuje jako „točivý moment na přání“, který v režimu Eco nebo Normal ponechává po většinu času spojku rozepnutou. Naopak při přepnutí převodovky do módu Sport a Manual se jednak zkrátí reakční časy spojky a elektronika zároveň posílá větší porce výkonu na zadní kola.
Zpomalení auta zajišťují odvrtávané a ventilované kotouče o průměru 350 mm vpředu a 330 mm vzadu, podrobnosti o konstrukci třmenů si automobilka prozatím nechala pro sebe. V sériové výbavě auta se objevují osmnáctipalcová kola s pneumatikami o rozměru 235/40 R18, za příplatek pak bude montovat devatenáctky a gumy 235/35 R19. Jako opci bude Mercedes už od počátku nabízet také spoustu dalších dílů vyráběných pod emblémem AMG. Patří k nim kupříkladu hlučnější výfuk, tužší odpružení, karbonové doplňky na karoserii i v interiéru, paket AMG Night obsahující tmavé fólie, černá kola či tmavší chromované detaily, ale také lépe konturované sedačky, popřípadě rudě lakované brzdiče. Kolik přesně bude za vyjmenované položky požadovat, firma dosud neřekla, základní cenu Mercedesu CLA 45 AMG však známe - v Německu vyjde na 56 078 Eur, v přepočtu 1,44 milionu korun.



























Akcelerace na 100 km/h v čase 4,6 sekundy je identická s hatchbackem A 45 AMG
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Max Verstappen osedlal nejbrutálnější Ford dneška, ani zkušený moderátor Top Gearu jeho jízdu chvílemi „nedával”
před 4 hodinamiHromadná havárie zabarikádovala Nürburgring. Řidič posledního vozu, který do všeho vlétl, natočil děsivý příjezd až po náraz
30.7.2025Ferrari jako referenční auto při vývoji používá čínský elektromobil, o evropském automobilismu to říká mnohé
30.7.2025
Nové na MotoForum.cz
- Honda se zbavuje Chantry: rozchod je kompletní, i za cenu ztráty sponzora včera 14:31
- Qualifying 8h Suzuka: Honda před BMW včera 11:29
- Iannone končí po sezóně v týmu Go Eleven včera 10:03
- Suzuka 8h - první kvalifikace včera 08:38
- Kalendář MS-Superbike 2026 31.7.2025
Nejnovější články
Bentley vám teď do auta na přání instaluje i zlaté výdechy ventilace nebo tvíd, ve výsledku tím ale ukazuje jen tragičnost doby
před hodinouPorsche urychlilo návrat spalovacího nástupce Macanu, chybná sázka na elektřinu ho ale bude ještě hodně bolet
před 3 hodinamiMax Verstappen osedlal nejbrutálnější Ford dneška, ani zkušený moderátor Top Gearu jeho jízdu chvílemi „nedával”
před 4 hodinamiUSA kompletně ruší regulace postavené kolem emisí CO2. Nejen pro svět aut je to dramatická změna
před 6 hodinamiNejnovějšímu obrněnému speciálu prezidenta Trumpa se směje půl světa. „Golf Force One” ale není vtip, je skutečný
včera
Živá témata na fóru
- Video a Nordschleife, the best of 08.01. 20:00 - qrs13
- Letní i zimní 225(př) + 255(z) 17 až 19" - které? 08.01. 17:18 - pavproch
- Rychlodotazy 07.31. 13:47 - Zajda
- Řidiči, co to mají v ruce... 07.31. 06:45 - řidičBOB
- Detektory policejních radarů 07.30. 17:16 - pavproch
- Sen se stal skutečností - wtf?!? 07.30. 17:14 - pavproch
- Politický koutek 07.30. 16:59 - Stepan
- IT poradna 07.30. 14:31 - hyundaiclub