Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Mercedes FT je kamion budoucnosti, svítí LEDkami a řídí se sám
23.9.2014 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
Klíčovou vlastností kamionu pro rok 2025 je autopilot použitelný na dálnicích. Již dnes ale lze něco takového postavit - stačí adaptivní tempomat a čáry na silnici.
V oblasti autopilotů se velká pozornost věnuje zejména osobním vozům, vynikající místo pro jejich aplikace by však mohla být také nákladní doprava. Nemluvíme teď pochopitelně o mizení volantů a pedálů, jak to plánuje Google, nýbrž o asistenci řízení při jízdě po dálnici stovky kilometrů pořád rovně.
Německá automobilka Mercedes na autopilotu také pracuje a do své novinky, která si odbude premiéru na hannoverském autosalonu užitkových vozidel, jej také nainstalovala. Tím novým strojem je FT 2025, tedy kamion budoucnosti - zkratka FT znamená Future Truck a 2025 odhadujeme na rok, kdy bude k mání.
Klíčovým prvkem je tedy již zmíněný autopilot, který byl testován v rychlostech do 80 km/h na kousku dálnice A14 u německého Magdeburgu v simulovaných podmínkách skutečného dálničního provozu, jak ukazují přiložené fotografie. Autopilot údajně zvládne i uhnout vozu hasičů. Že to je simulace, lze poznat jednak podle toho, že na dálnici jsou jen Mercedesy, a také proto, že v reálném světě by hasiči určitě využili zcela volného levého pruhu.
Podle Mercedesu systém funguje "v rámci rychlostních limitů" a nezávisle na okolní dopravě. Může ale udržovat určenou vzdálenost od vozu jedoucího před vámi - tedy jako adaptivní tempomat. Senzory směru jízdy se zase drží čar na vozovce, které na dálnicích bývají dobře zřetelné, a kromě těchto funkcí tu najdeme všechny dnes již běžné pomocníky, jako například hlídání mrtvého úhlu. Podle Mercedesu umí FT 2025 i komunikovat s ostatními auty, ale není to pro jeho správnou funkci nutné.
Po designové stránce vidíme dobře známý tvar kabiny tahače, jen s uhlazenými rohy a trochu lepší aerodynamikou. Ta byla podle automobilky také důležitou oblastí při vývoji. Světla nejsou ve zhasnutém stavu vidět, až s rozsvícením se ukážou. Jsou LEDková a pokud řídí člověk, svítí bíle, pokud počítač, zapnou modrou barvu. Podle toho je i na fotografiích dobře vidět, co dělá člověk a co auto samo. V realitě by to samozřejmě chtělo nějaký přistup chladicího vzduchu a světla by musela fungovat víc jako světla, ale zaoblené tvary jsou proveditelným nápadem, dokud se celá souprava vejde do limitu délky.
Uvnitř vidíme minimalistickou přístrojovku a otočnou sedačku řidiče, která dává řidiči větší prostor pro protáhnutí se apod. při samočinné jízdě auta. Počítejme samozřejmě se vzduchovým odpružením a všemožným nastavováním. Sedačka pasažéra vypadá ještě pohodlněji a má kolem sebe spoustu prostoru již v základním stavu. A nahoře najdeme částečně sklopenou postel.
Řidič při své práci využívá čtyřech displejů - dva u sloupků fungují jako zpětná zrcátka, protože ta jsou kvůli menšímu odporu vzduchu nahrazena kamerami. Zde by pro produkční verzi nejspíš přibyly další pro výhled na pravé přední kolo a těsně před přední nárazník. Další dva displeje tvoří palubní desku - jeden je přístrojovým štítem a druhý odnímatelným tabletem Samsung, na kterém je možno kromě všeho, co umí jako tablet, také ovládat všemožné funkce vozu - například rychlost, na kterou je nastavený tempomat.
Všechno to vypadá značně futuristicky, například i zcela plochá dřevěná podlaha kabiny, ale technologie pro skutečnou existenci něčeho podobného na silnicích už tu jsou. Samočinné řízení na evropských silnicích již najdeme, a to i ve vozech Mercedesu, jen to z legislativních důvodů nemůže být v činnosti po neomezeně dlouhou dobu - i když ani to nemusí být až takové dogma. Funguje to na principu adaptivního tempomatu a systému udržování v jízdních pruzích podle čar na silnici.
Pouhou změnou legislativy by tak mohla být práce profesionálních řidičů kamionů jednodušší a méně únavná, a to i se současnými tahači. Jen namontovat elektronické hlídače z osobáků do tahačů, překalibrovat je na řádově větší vůz a můžeme vyrazit.















































Mercedes FT 2025 má být "kamion budoucnosti", jeho klíčový prvek, tedy autopilot, je ale do jisté míry proveditelný už dnes
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Měření „na brzdě” ukázalo, že Chevrolet neříká pravdu o výkonu motoru opěvované nové Corvette ZR1
včeraMercedes po sérii požárů svolává do servisů skoro všechny vyrobené silniční Formule 1, je to další obrovské fiasko
27.6.2025Nástupce po léta nejoblíbenějšího auta Jeremyho Clarksona byl načapán při testech v provozu, teď už jistě dorazí
26.6.2025
Nové na MotoForum.cz
- Sprint Race: Marc Marquez před bratrem Alexem včera 16:38
- PP pro Moreiru, 14. Salač - crash včera 16:18
- V Moto3 dnes vévodil lídr šampionátu včera 16:02
- Pole Position pro Quartarara včera 11:48
- Marc Marquez v pátek dvakrát havaroval 27.6.2025
Nejnovější články
Velká Británie dál hrdě ukazuje cestu EU, výroba aut se tam propadla na nejnižší úroveň od roku 1949
před 3 hodinamiNěmecký král ztráty hodnoty už stěží bude levnější, luxusní raketa jedoucí 305 km/h připravila majitele o 2,6 milionu za pár let
před 4 hodinamiMercedes je nepoučitelný. Takto jeho poslední novinka „falšuje osmiválec”. A „kůže” uvnitř má ke kůži ještě dál
před 6 hodinamiDěje se to. Číňané si připsali rekordně vysoký podíl na evropském trhu s auty. Už nejde o drobné, bez nich by prodeje šly dolů
před 7 hodinamiAmeričané s dvouletým zpožděním dodali prvnímu zákazníkovi svůj vlastní Rolls-Royce, jeho barva mluví za vše
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva