Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Mercedes FT je kamion budoucnosti, svítí LEDkami a řídí se sám
23.9.2014 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
Klíčovou vlastností kamionu pro rok 2025 je autopilot použitelný na dálnicích. Již dnes ale lze něco takového postavit - stačí adaptivní tempomat a čáry na silnici.
V oblasti autopilotů se velká pozornost věnuje zejména osobním vozům, vynikající místo pro jejich aplikace by však mohla být také nákladní doprava. Nemluvíme teď pochopitelně o mizení volantů a pedálů, jak to plánuje Google, nýbrž o asistenci řízení při jízdě po dálnici stovky kilometrů pořád rovně.
Německá automobilka Mercedes na autopilotu také pracuje a do své novinky, která si odbude premiéru na hannoverském autosalonu užitkových vozidel, jej také nainstalovala. Tím novým strojem je FT 2025, tedy kamion budoucnosti - zkratka FT znamená Future Truck a 2025 odhadujeme na rok, kdy bude k mání.
Klíčovým prvkem je tedy již zmíněný autopilot, který byl testován v rychlostech do 80 km/h na kousku dálnice A14 u německého Magdeburgu v simulovaných podmínkách skutečného dálničního provozu, jak ukazují přiložené fotografie. Autopilot údajně zvládne i uhnout vozu hasičů. Že to je simulace, lze poznat jednak podle toho, že na dálnici jsou jen Mercedesy, a také proto, že v reálném světě by hasiči určitě využili zcela volného levého pruhu.
Podle Mercedesu systém funguje "v rámci rychlostních limitů" a nezávisle na okolní dopravě. Může ale udržovat určenou vzdálenost od vozu jedoucího před vámi - tedy jako adaptivní tempomat. Senzory směru jízdy se zase drží čar na vozovce, které na dálnicích bývají dobře zřetelné, a kromě těchto funkcí tu najdeme všechny dnes již běžné pomocníky, jako například hlídání mrtvého úhlu. Podle Mercedesu umí FT 2025 i komunikovat s ostatními auty, ale není to pro jeho správnou funkci nutné.
Po designové stránce vidíme dobře známý tvar kabiny tahače, jen s uhlazenými rohy a trochu lepší aerodynamikou. Ta byla podle automobilky také důležitou oblastí při vývoji. Světla nejsou ve zhasnutém stavu vidět, až s rozsvícením se ukážou. Jsou LEDková a pokud řídí člověk, svítí bíle, pokud počítač, zapnou modrou barvu. Podle toho je i na fotografiích dobře vidět, co dělá člověk a co auto samo. V realitě by to samozřejmě chtělo nějaký přistup chladicího vzduchu a světla by musela fungovat víc jako světla, ale zaoblené tvary jsou proveditelným nápadem, dokud se celá souprava vejde do limitu délky.
Uvnitř vidíme minimalistickou přístrojovku a otočnou sedačku řidiče, která dává řidiči větší prostor pro protáhnutí se apod. při samočinné jízdě auta. Počítejme samozřejmě se vzduchovým odpružením a všemožným nastavováním. Sedačka pasažéra vypadá ještě pohodlněji a má kolem sebe spoustu prostoru již v základním stavu. A nahoře najdeme částečně sklopenou postel.
Řidič při své práci využívá čtyřech displejů - dva u sloupků fungují jako zpětná zrcátka, protože ta jsou kvůli menšímu odporu vzduchu nahrazena kamerami. Zde by pro produkční verzi nejspíš přibyly další pro výhled na pravé přední kolo a těsně před přední nárazník. Další dva displeje tvoří palubní desku - jeden je přístrojovým štítem a druhý odnímatelným tabletem Samsung, na kterém je možno kromě všeho, co umí jako tablet, také ovládat všemožné funkce vozu - například rychlost, na kterou je nastavený tempomat.
Všechno to vypadá značně futuristicky, například i zcela plochá dřevěná podlaha kabiny, ale technologie pro skutečnou existenci něčeho podobného na silnicích už tu jsou. Samočinné řízení na evropských silnicích již najdeme, a to i ve vozech Mercedesu, jen to z legislativních důvodů nemůže být v činnosti po neomezeně dlouhou dobu - i když ani to nemusí být až takové dogma. Funguje to na principu adaptivního tempomatu a systému udržování v jízdních pruzích podle čar na silnici.
Pouhou změnou legislativy by tak mohla být práce profesionálních řidičů kamionů jednodušší a méně únavná, a to i se současnými tahači. Jen namontovat elektronické hlídače z osobáků do tahačů, překalibrovat je na řádově větší vůz a můžeme vyrazit.















































Mercedes FT 2025 má být "kamion budoucnosti", jeho klíčový prvek, tedy autopilot, je ale do jisté míry proveditelný už dnes
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Příplatkové karbonové stěrače na Porsche 911 jsou výsměch v době, kdy auto s faceliftem nabralo 82 kilo jako nic
před hodinouMožná bude stačit málo, aby se z designově katastrofálních nových Mercedesů stali krasavci
před 6 hodinamiLevnější verze nových Mercedesů dají ostatním lidem na palubě jasně najevo, jak moc jste na nich šetřili
9.9.2025
Nové na MotoForum.cz
- Kawasaki Versys 650 2026: v nových barvách 10:20
- Naposled v Evropě, pak následuje zámořská série včera 12:27
- Montesa Cota 4RT 301RR, Cota 4RT 260R a 4Ride: novinky v trialovém světě 9.9.2025
- Duo BMW v šampionátu WSBK 2026 je už kompletní 8.9.2025
- Hegemonie bratrů Marquezových, vyhrál Alex před Marcem 7.9.2025
Nejčtenější články
Někdo to říct musel: Stesky nad cly jsou přehnané, radši se ptejte, jestli vaše auta za něco stojí, dráždí šéf BMW
11.8.2025Dodnes nevyužitý Golf TDI po 1. majiteli ze zlaté éry VW je za tyhle peníze laciná holka pro všechno snad navěky
11.8.2025Nový šéf Jaguaru hned na první pokus prováhal šanci udělat něco správně
11.8.2025Automobilka otočila o 180 stupňů. Tohle auto mělo skončit s motory V8, místo toho teď bude nabízet jen osmiválce
11.8.2025Fiat dokonal dílo a z dalšího modelu udělal levné Maserati, z některých úhlů vážně dokáže zmást
11.8.2025
Živá témata na fóru
- Výběrové RZ - kdo má lepší úlovek? 09.11. 11:38 - řidičBOB
- Dříve M135i, nyní ///M2 09.10. 18:19 - Vrooom
- Řidiči, co to mají v ruce... 09.10. 11:03 - řidičBOB
- BMW Divize 09.09. 14:47 - pavproch
- Policejni Passaty, Superby a neoznacena merici vozidla #2 09.08. 20:47 - řidičBOB
- Mercedes - auto pro masy 09.08. 18:59 - řidičBOB
- Onboard videa 09.08. 16:14 - řidičBOB
- Americké vozy a vše kolem nich 09.08. 14:55 - pavproch