Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Mercedes FT je kamion budoucnosti, svítí LEDkami a řídí se sám
23.9.2014 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
Klíčovou vlastností kamionu pro rok 2025 je autopilot použitelný na dálnicích. Již dnes ale lze něco takového postavit - stačí adaptivní tempomat a čáry na silnici.
V oblasti autopilotů se velká pozornost věnuje zejména osobním vozům, vynikající místo pro jejich aplikace by však mohla být také nákladní doprava. Nemluvíme teď pochopitelně o mizení volantů a pedálů, jak to plánuje Google, nýbrž o asistenci řízení při jízdě po dálnici stovky kilometrů pořád rovně.
Německá automobilka Mercedes na autopilotu také pracuje a do své novinky, která si odbude premiéru na hannoverském autosalonu užitkových vozidel, jej také nainstalovala. Tím novým strojem je FT 2025, tedy kamion budoucnosti - zkratka FT znamená Future Truck a 2025 odhadujeme na rok, kdy bude k mání.
Klíčovým prvkem je tedy již zmíněný autopilot, který byl testován v rychlostech do 80 km/h na kousku dálnice A14 u německého Magdeburgu v simulovaných podmínkách skutečného dálničního provozu, jak ukazují přiložené fotografie. Autopilot údajně zvládne i uhnout vozu hasičů. Že to je simulace, lze poznat jednak podle toho, že na dálnici jsou jen Mercedesy, a také proto, že v reálném světě by hasiči určitě využili zcela volného levého pruhu.
Podle Mercedesu systém funguje "v rámci rychlostních limitů" a nezávisle na okolní dopravě. Může ale udržovat určenou vzdálenost od vozu jedoucího před vámi - tedy jako adaptivní tempomat. Senzory směru jízdy se zase drží čar na vozovce, které na dálnicích bývají dobře zřetelné, a kromě těchto funkcí tu najdeme všechny dnes již běžné pomocníky, jako například hlídání mrtvého úhlu. Podle Mercedesu umí FT 2025 i komunikovat s ostatními auty, ale není to pro jeho správnou funkci nutné.
Po designové stránce vidíme dobře známý tvar kabiny tahače, jen s uhlazenými rohy a trochu lepší aerodynamikou. Ta byla podle automobilky také důležitou oblastí při vývoji. Světla nejsou ve zhasnutém stavu vidět, až s rozsvícením se ukážou. Jsou LEDková a pokud řídí člověk, svítí bíle, pokud počítač, zapnou modrou barvu. Podle toho je i na fotografiích dobře vidět, co dělá člověk a co auto samo. V realitě by to samozřejmě chtělo nějaký přistup chladicího vzduchu a světla by musela fungovat víc jako světla, ale zaoblené tvary jsou proveditelným nápadem, dokud se celá souprava vejde do limitu délky.
Uvnitř vidíme minimalistickou přístrojovku a otočnou sedačku řidiče, která dává řidiči větší prostor pro protáhnutí se apod. při samočinné jízdě auta. Počítejme samozřejmě se vzduchovým odpružením a všemožným nastavováním. Sedačka pasažéra vypadá ještě pohodlněji a má kolem sebe spoustu prostoru již v základním stavu. A nahoře najdeme částečně sklopenou postel.
Řidič při své práci využívá čtyřech displejů - dva u sloupků fungují jako zpětná zrcátka, protože ta jsou kvůli menšímu odporu vzduchu nahrazena kamerami. Zde by pro produkční verzi nejspíš přibyly další pro výhled na pravé přední kolo a těsně před přední nárazník. Další dva displeje tvoří palubní desku - jeden je přístrojovým štítem a druhý odnímatelným tabletem Samsung, na kterém je možno kromě všeho, co umí jako tablet, také ovládat všemožné funkce vozu - například rychlost, na kterou je nastavený tempomat.
Všechno to vypadá značně futuristicky, například i zcela plochá dřevěná podlaha kabiny, ale technologie pro skutečnou existenci něčeho podobného na silnicích už tu jsou. Samočinné řízení na evropských silnicích již najdeme, a to i ve vozech Mercedesu, jen to z legislativních důvodů nemůže být v činnosti po neomezeně dlouhou dobu - i když ani to nemusí být až takové dogma. Funguje to na principu adaptivního tempomatu a systému udržování v jízdních pruzích podle čar na silnici.
Pouhou změnou legislativy by tak mohla být práce profesionálních řidičů kamionů jednodušší a méně únavná, a to i se současnými tahači. Jen namontovat elektronické hlídače z osobáků do tahačů, překalibrovat je na řádově větší vůz a můžeme vyrazit.















































Mercedes FT 2025 má být "kamion budoucnosti", jeho klíčový prvek, tedy autopilot, je ale do jisté míry proveditelný už dnes
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Nejsilnější a nejrychlejší VW Golf GTI má svou cenu, „lidová” je asi tak jako cifry na kabelkách od Diora
včera
Nová Honda Prelude nakonec umí být i rychlá, ale jen pokud v ní vypnete funkci, která měla „fejkovat” její sportovnost
28.10.2025
Toyota už sepsala parte současné Supře. Skončí brzy, nic jiného místo ní nenabídne
27.10.2025
Nové na MotoForum.cz
- ESRR 2026 - 2x Hořice včera 17:37
- Úspěšný test Bulegy v MotoGP včera 11:34
- Koho uvidíme 2026 v MS-Moto3? 30.10.2025
- Týmy a jezdci WSBK 2026 30.10.2025
- Vyhazov manažera komplikuje Salačovu pozici 29.10.2025
Nejnovější články
Také v Česku působí největší specialista na obchod s ojetými vozy, pořádně to rozjel i na akci v Sosnové
před 4 hodinami
Nový šéf Stellantisu naléhá, aby se Evropa vrátila ke spalovacím motorům. Hrozbou průmyslu je pro něj EU, ne Čína
před 9 hodinami
Jeden z největších průšvihů dějin aut, který si výrobce bral zpět a šrotoval, byl nalezen v zuboženém stavu. Prodal se za miliony
před 11 hodinami
Seat po dlouhé době konečně vytáhl nějakou novinku. Dál bude těšit ty, kteří chtějí co nejvíc za co nejmíň
včera
Německé automobilky chtějí nařídit povinné dobíjení hybridů, smysl pro realitu je pořád dalece míjí
včera
Živá témata na fóru
- ojeté auto kolem 300tis, s místem na lyže uvnitř 10.30. 15:55 - delphin
- Další zajímavá autovidea 10.29. 18:44 - Brus
- Onboard videa 10.29. 12:24 - Truck Daškam
- Politický koutek 10.28. 13:04 - Carrert93
- Autokosmetika 10.28. 12:59 - Carrert93
- Toyota GT 86 / Subaru BRZ 10.27. 19:29 - Snowman000
- Dříve M135i, nyní ///M2 10.27. 12:11 - Vrooom
- Fiat a vše kolem nich 10.27. 10:36 - pavproch
