Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Mercedes IAA je první auto s proměnnou geometrií karoserie, cx činí 0,19
14.9.2015 | Mirek Brokeš | Přidat příspěvek
Vysouvací křídlo? Klapky nárazníku? Nuda. Studie IAA v 80 km/h vystrčí křídélka a výrazně změní tvar zádě.
Při prohlížení fotografií tohoto futuristického předobrazu třetí generace CLS odhaleného v předvečer frankfurtského autosalonu se nemohu ubránit pocit déjà vu. Tohle už jsem někde viděl, jen určitě ne naživo. Bylo to v nějakém sci-fi filmu a to auto se v něm v jisté, podle paměti docela vysoké rychlosti rozpláclo a natáhlo celé. Vlastně ne, nenatáhlo, celé se přetransformovalo a začalo jezdit po stropě tunelu. A také to byl Mercedes.
Že by se nyní ve Stuttgartu někdo na tento film hemžící se mimozemšťany a černě oděnými pány s černými brýlemi a blýskajícími ukazovátky někdo rozpomněl? Ne, toto není filmová rekvizita ani zhmotněný experiment z počítačové hry. Tento koncept je stylisticko-technickým cvičením ukazujícím trendy pro údajně nepříliš vzdálenou budoucnost.
Vývoj v rámci pohonných systémů se v poslední době poněkud zadrhává a nepřináší tak vysoké úspory ve spotřebě, aby bylo možno naplnit plány ambiciózních plánovačů z Bruselu. Ani na poli úspory hmotnosti neexistuje až tak velký manévrovací prostor, zákazníci nechtějí auta, kde uslyší náraz každého kamínku do podběhu a závan větříku. Pozornost se tak obrací k aerodynamice. A právě ta je středobodem nového konceptu od Mercedesu.
V základní, neboli designové formě nejde o nic, co bych už v té či oné podobě už dříve neviděli. Kouzlo nastává po překročení 80 km/h, kdy se žaluzie v čelní masce posunou o 60 mm vzad, vystrčí klapky před předními podběhy, uzavřou otvory na discích kol a hlavně se o 390 mm prodlouží záď. To vše kvůli lepšímu proudění pod a kolem auta, zamezení turbulencí kolem podběhů a zmenšení oblasti nízkého tlaku za zádí. Tentokráte ale nejde o zvýšení přítlaku k silnici, hlavním cílem bylo snížení koeficientu cx, který v této prodloužené podobě dosahuje hodnoty 0,19. Pro zasvěcenější dodávám, že plocha čelního průřezu je 2,16 m2.
To by mělo v kombinaci s hybridním pohonem z C350 Hybrid o celkovém výkonu 205 kW (279 k) umožnit spotřebu těžko uvěřitelných 1,2 l/100 km. Do ní ale asi bude započítán teoretický elektrický dojezd 66 km, po jejímž odečtení vychází realističtějších cca 3,6 l/100 km. I to je ale s ohledem na velikost auta, které svými rozměry výrazně přesahuje dnešní CLS, výborné číslo. Jen jestli to také bude platit i při 250 km/h, což je teoretická maximální rychlost konceptu.
Až doposud se Concept IAA jeví minimálně zajímavě a pro běžné silnice opravdu použitelně. Při pohledu do interiéru ale lehce mrazí v zádech. Ve velké míře jsou zde použity dotykové panely a tlačítka, což je řešení, které se v praxi prozatím spíše neosvědčuje.
Tip: Projděte si všechny novinky frankfurtského autosalonu 2015, máme pro vás i galerii živých fotek přímo z dějiště IAA.
















Mercedes Concept IAA možná není krásný, technicky je to ale výjimečný stroj
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Hromadná havárie zabarikádovala Nürburgring. Řidič posledního vozu, který do všeho vlétl, natočil děsivý příjezd až po náraz
před 9 hodinamiFerrari jako referenční auto při vývoji používá čínský elektromobil, o evropském automobilismu to říká mnohé
dnesJedno z nejrychlejších aut planety se postavilo 370koňové motorce, převálcovala ho při jízdě po zadním
28.7.2025
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
Dodnes nejeté monstrum rallyové skupiny smrti je k mání v silniční verzi, stojí už víc než spousta Ferrari
před 3 hodinamiProfesor ekonomie přesně popsal, jak si evropské automobilky zničily svou vlastní budoucnost výměnou za krátkodobý zisk
před 5 hodinamiVietnamec, který vydělal miliardy na nudlích prodávaných i v Česku, chystá novou vlajkovou loď a útok na další trh
před 6 hodinamiPropouštění už nestačí. Obří německý dodavatel automobilek musí zbylým zaměstnancům snížit mzdy, ti se bouří
před 8 hodinamiHromadná havárie zabarikádovala Nürburgring. Řidič posledního vozu, který do všeho vlétl, natočil děsivý příjezd až po náraz
před 9 hodinami
Živá témata na fóru
- Detektory policejních radarů 07.30. 17:16 - pavproch
- Sen se stal skutečností - wtf?!? 07.30. 17:14 - pavproch
- Politický koutek 07.30. 16:59 - Stepan
- Řidiči, co to mají v ruce... 07.30. 16:35 - řidičBOB
- IT poradna 07.30. 14:31 - hyundaiclub
- Další zajímavá autovidea 07.30. 13:48 - Vrooom
- Rychlodotazy 07.30. 10:20 - Brus
- Americké vozy a vše kolem nich 07.30. 09:06 - Stepan