Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Mercedes naivně poskytl fanouškům Tesly další důvod, aby „svou“ značku vynášeli až do nebes
10.12.2021 | Petr Prokopec
Třícípá hvězda jistě věřila, že si tímto krokem vyslouží uznání a u některých se to jistě stalo. V souboji s Teslou tím ale nezískala náskok, přesně naopak - její vlastní „autopilot” je možná formálně dál, většinu uživatelů to ale zajímat nebude a fanoušky Tesly teprve ne.
Mezi automobilkami probíhají nové závody „ve zbrojení“. Zatímco dříve šlo hlavně o výkony a dynamiku, aktuálně tu máme elektromobilitu a autonomní řízení. My si posvítíme na druhou zmíněnou oblast, neboť Mercedes oznámil, že jako vůbec první výrobce na světě získal požehnání úřadů, a tak může začít prodávat třídu S s autopilotem úrovně SAE3. Němci tím překonali zejména Teslu, která byla považována za technologického lídra, dosud ale stále nabízí jen asistenční systémy úrovně SAE2.
Je nicméně třeba dodat, že jakkoliv fanoušci Mercedesu začínají nadšeně tleskat, jejich jásot přehlušuje bučení z tábora „teslistů”. Pokud se totiž na vše zadíváme ze zákaznického úhlu pohledu, pak vlastně Němci nic světoborného nedokázali. Jejich technologie má sice požehnání německých autorit pro provoz na 13 191 kilometrech německých dálnic, ve výsledku ji ale tento statut jen omezuje. Systém je totiž funkční pouze v rychlostech do 60 km/h.
Co přesně to znamená? V podstatě jen tolik, že systém autonomního řízení bude možné využít pouze v kolonách, které vznikají hlavně před dálničními sjezdy u velkých měst. Ve všech ostatních ohledech mají lidé smůlu. Navíc i na úrovni SAE3 musí počítat s tím, že musí okamžitě převzít kontrolu nad vozem, pokud vyvstane nečekaná situace. A kromě toho mají nadále odpovědnost za veškeré incidenty, neboť ta přechází na výrobce až od úrovně SAE4. I přes vyšší klasifikaci tak Mercedes vlastně zaostává za Teslou, která je sice na papíře horší, zákazník ale příliš nelimituje v tom, co mohou s Autopilotem dělat. A protože odpovědnost stejně nepřejímá, je v podstatě jen na lidech, jak se systémem zachází - klidně mohou dosáhnou i většího uživatelského komfortu.
Tím samozřejmě nechceme Němcům upřít úspěch a přehlížet pokrok, kterého dosáhli. Zvláště když autonomní řízení zvané Drive Pilot prochází testy i v dalších zemích včetně Číny a Spojených států. V blízké budoucnosti jej tedy budou moci využít i lidé v dalších částech světa, kteří budou moci sundat ruce z volantu a věnovat se třeba sledování filmů, videokonferencím či třeba přípravě firemní prezentace. Při jízdě s autopilotem totiž budou odblokovány veškeré funkce, které až dosud byly po rozjetí vozu nepřístupné.
Nicméně jak jsme zmínili výše, vše je třeba brát ze zákaznického úhlu pohledu. Zatímco tedy v případě Tesly můžete pomalu na své příjezdové cestě zadat cíl a následně již nic neřešit, u mnohem dražšího Mercedesu s vyšší klasifikací něco takového nejde. Dost by nás proto i zajímala cena systému, která jistě nebude malá - zveřejněna však zatím nebyla. Tesla nabízí Autopilot standardně i u nejlevnějšího Modelu 3, za FSD (Full Self-Driving, tzv. plné autonomní řízení) pak lidé připlácí 10 000 USD (cca 225 000 Kč).
Neznamená to pochopitelně, že bychom autonomní technologie Tesly náhle začali brát na milost. Již kvůli svým zavádějícím názvům jsou nebezpečné a neumí toho zdaleka tolik, kolik si lidé bez zkušeností s nimi myslí. Navíc americká automobilka spoléhá jen na kamery, zatímco Mercedes používá rovněž radary s dlouhým dosahem i LiDAR. A co více, dokonce přišel i s detektorem vlhkosti, který monitoruje povrch vozovky, aby vůz dokázal zavčas reagovat na kluzký povrch. Jeho systém je tak stoprocentně účinnější i bezpečnější.
Vnímání publika ovšem nic z toho nezmění. Tesla i kvůli tomu, že na jakékoliv ověřovací procesy kašle, má zkrátka v očích zákazníků náskok. A ten je vlastně nyní jen umocněn omezeními, s nimiž se řešení Mercedesu spojeno. Můžeme tak sice třícípé hvězdě zatleskat, že udělala značný krok kupředu, ovšem z pohledu zákazníků takových systémů to mnoho neřeší. Reálně navíc Drive Pilot stále není k dispozici, v prodeji bude až od příštího roku.













Třídu S bude možné od příštího roku osadit autonomním řízením Drive Pilot úrovně SAE3. Systém však bude fungovat jen na dálnicích, a jen do rychlosti 60 km/h. Ve srovnání s technologií Tesly je tak vlastně nabízí míň, i když bude zcela jistě schopnější i bezpečnější. Foto: Mercedes-Benz
Zdroj: Mercedes-Benz
Bleskovky
Někdo si nechal předělat svou Hondu na Alfu Romeo. Teď má spolehlivé auto, které nevypadá jako z jiné planety
před 11 hodinamiNejextrémnější Ford Mustang všech dob překonal svůj vlastní rekord z nejnáročnějšího okruhu světa, dejte mu ještě šanci
2.5.2025Číňané na sebe naskládali sedm úplně nových aut a nechali je tak tři dny stát venku na odiv všem
1.5.2025
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
Černý přízrak mezi luxusními superexpresy německých dálnic je k mání krásný a málo jetý za cenu lepší Škody
před 4 hodinamiNová verze nejlevnějšího MG srazila jeho cenu v zahraničí o desítky tisíc níž. Pokud dorazí k nám, bude to jedno z nejlevnějších aut na trhu
před 6 hodinamiVW chce svůj elektrický propadák „ufaceliftovat” k životu, to se zaručeně povede
před 7 hodinamiNejlevnější auto v Česku nakonec nekončí, dočká se znovu nového provedení. Těšit se na něj ale mohou jen někde
před 9 hodinamiPřirozený projev špičkového motoru je prostě nenahraditelný, moderní napodobeniny jsou jen gumové panny mezi auty
před 10 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva