Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Mercedes odhalil smutnou realitu nižších ostrých modelů, po dekádách budovaní tradic se vrací na začátek
6.4.2022 | Petr Prokopec
Stačí umět počítat do čtyř, abyste vše pochopili, více zde skutečně není třeba. Auto, které bylo dosud k mání pouze s osmiválcem, nyní v nižší ostré verzi od AMG přichází s polovičním motorem. A nebude samo.
Když v roce 1954 přišla na svět první generace Mercedesu SL, prakticky celý svět oněměl úžasem. Šlo tehdy nejen o velmi pohledné auto, ale také o vůz mimořádně dynamický. Se šestiválcem naladěným na 215 koní se totiž kupé zvládlo rozjet na 263 km/h, což z něj dělalo nejrychlejší produkční vůz té doby. Stejně jako rychlým a krásným byl ale Gullwing také nedostupným, neboť vycházel na 29 tisíc německých marek. Deset let po skončení druhé světové války přitom většina Němců brala měsíčně jen něco málo přes 200 DM.
Jelikož třícípá hvězda věděla, že s roadsterem zamíří ještě výše, nakonec nepřišla pouze se šestiválcovou verzí 300SL, ale také se čtyřválcovou. Provedení 190SL pak sice nadále zůstávalo pro většinu publika jen zbožným přáním, jeho cena však oproti šestiválcovému modelu klesla na polovinu. To způsobilo opravdu prudký nárůst prodejů. Zatímco tedy s objemnější jednotkou bylo vyrobeno jen 1 858 kusů, produkce čtyřválce se zastavila na 25 881 exemplářích.
Navzdory tomuto úspěchu se nicméně Mercedes u druhé generace SL ke čtyřválci již nevrátil. Místo toho přišel nejméně s 2,3litrovým šestiválcem, který doplnila méně květnatá výbava. Platy Němců šly v mezičase nahoru, načež si daleko více lidí mohlo dovolit akceptovat cenu, jenž činila 22 tisíc marek. Nabídku přitom ještě dále rozšířily výkonnější verze 250SL a 280SL, přičemž celkově vzniklo v Sindelfingenu takřka 50 tisíc aut, tedy dvakrát tolik co v případě předchůdce.
Se třetí generací se SL dočkalo příchodu osmiválce, u čtvrté pak zákazníci mohli sáhnout dokonce po dvanáctiválcové jednotce. Mezi motory V6, V8 a V12 pak bylo možné vybírat také u páté a šesté generace, ta sedmá však dosud byla k dispozici pouze s osmiválcem. Byli jsme tím příjemně překvapeni, ale nakonec se jedná o model vyvinutý divizí AMG. Ta ale nyní rozšířila portfolio směrem dolů a zároveň ukázala, co čeká ostatní modely divize s nižšími číselnými označeními.
Po takřka šedesáti letech budování docela jiných tradic ostrých Mercedesů a později i divize AMG se do nabídky SL vrací čtyřválcový agregát. Dvoulitrová jednotka M139 je v nabídce značky již delší dobu, nově se však dočkala elektrického přeplňování. Danou technologii prý Mercedes převzal z Formule 1, přičemž ústrojí počítá s malým elektromotorem, jenž roztáčí turbo do té doby, než danou úlohu převezmou výfukové zplodiny. Pohonná jednotka tak dle tvrzení značky má nabízet okamžitou odezvu napříč celým pásmem otáček. Zároveň je i díky 48voltovému okruhu daleko úspornější.
Právě tlak na spotřebu jí přímo úměrné emise CO2 bude jediným důvodem, proč Mercedes touto cestou kráčí, a to dokonce i u prestižního SL. Navzdory inovované technice tu totiž nemáme vyšší výkon než v modelech A45 S a CLA 45 S, kde M139 produkuje 421 koní. Místo toho mohou zájemci počítat s 381 koňmi výkonu a 480 Nm točivého momentu, které doplňuje 14 koní integrovaného startéru-generátoru. Stovku tak SL43 zvládá za 4,9 sekundy a jeho maximum činí 275 km/h.
Je jasné, že stejná budoucnost čeká třídu C od AMG a pokud Meredesu nevadí čtyřválec ani v SL, pak nejspíše i třídu E. To skutečně nelze vítat s nadšením, dosud byly u všech větších modelů minimem šestiválce. Pokud pomineme motorový prostor, pak jsou rozdíly vůči osmiválcovému provedení již minimální. Kromě příslušných znaků jsou hlavním lišícím prvkem kulaté koncovky výfuku, verze SL55 a SL63 mají hranaté. Čtyřválcové provedení pak standardně disponuje menšími 19palcovými koly, za příplatek však není problém sáhnout po dvacítkách či jednadvacítkách. Stejně tak je možné standardní podvozek nahradit sníženým o 10 milimetrů.
Na oznámení ceny zatím nedošlo, ta však jistě bude nižší než u verze SL55, která startuje na 4 358 420 korunách. Jak jsme nicméně naznačili, spíše než o peníze tu jde o emise. Osmiválcový model s 476 koňmi totiž produkuje 280 gramů CO2 na kilometr, varianta SL63 s 585 koňmi pak dokonce 285 g/km. S novinkou je nicméně spjato jen 201 gramů, tedy citelná úspora, která pomůže se snížením či úplnou eliminací pokut ze strany Evropské unie. To je dnes hlavní hybatel dění v automobilovém světě, bohužel.





















Čtyřválec byl krátce součástí první generace, poté však z nabídky zmizel. Nyní se vrací po takřka šedesáti letech, přičemž kromě odlišného znaku jej můžete identifikovat za pomoci oválných koncovek výfuku. Foto: Mercedes-Benz
Zdroj: Mercedes-Benz
Bleskovky
Stačí skutečně velmi, velmi málo, aby nejnovější Ferrari vypadalo dokonale věrohodně jako nová Toyota
před 10 hodinamiBMW se hlásí o rekord z nejnáročnějšího okruhu světa. Pomalé jeho auto není, vše ostatní je ale diskutabilní
včeraČínskému SUV Ferrari za cenu Škody začaly při ostré jízdě hořet brzdy, výrobce říká, že je to úplně normální
2.7.2025
Nové na MotoForum.cz
- Pasini v Brně havaroval, Sachsenring musí vynechat včera 19:09
- Petronas Honda se dvěma novými piloty včera 14:49
- Borja Gomez tragicky zahynul 3.7.2025
- Top crash pilotů po 10 Grand Prix 3.7.2025
- BMW R 1300 RS 2025: sportovnější roadster 3.7.2025
Nejčtenější články
Šéf ostrých Mercedesů opravdu nepochopil nic. Spásu pro váznoucí zájem o jeho auta hledá ve výraznějším designu
4.6.2025Vážně lidé Teslu odepsali? Jak kde, v evropském elektrickém ráji dnes její prodeje rostou o 213 procent
4.6.2025Číňané zkusí na západě prorazit s drsně vyhlížejícím SUV plným luxusu s motorem V8, z jeho ceny se soupeřům protočí panenky
4.6.2025Proč VW nedováží do Evropy svá levná auta z Číny? Odpovědi šéfa se leda zasmějete, bez uzardění lakuje
5.6.2025Obří loď se 746 elektrickými auty na palubě vzplála uprostřed oceánu, teď jen bezvládně čeká na svou poslední hodinu
5.6.2025
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva