Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Mercedes odhalil tahač, který vypadá jako z minulosti, jde ale o auto budoucnosti
17.9.2020 | Petr Prokopec
Jeho jednoduchý design připomíná Mercedesy z první poloviny minulého století, jeho pohon má ale teprve excelovat. Říká si GenH2 a jak už z jeho názvu tušíte, pohání ho vodík.
Budoucnost automobilového průmyslu se zdá být svázána s elektrickou mobilitou. Je stále otázkou, zda přes všechny překážky prorazí a pokud ano, tak zda půjde o tu bateriovou či vodíkovou. Aktuální vývoj nahrává první možnosti, od té druhé se začíná stále více firem v čele s Volvem distancovat. Mercedes-Benz však mezi ně očividně nepatří, neboť přišel s konceptem nového tahače GenH2, který je určen pro dálkovou přepravu těžkých nákladů. I proto jeho nosnost činí nemalých 25 tun, samotná hmotnost vozu však vystoupala ještě výše, a to na 40 tun.
Německá automobilka se u novinky rozhodla pro využití kapalného vodíku který má vyšší měrnou hustotu. Ač tedy koncept disponuje nepříliš velkými nádržemi (2x40 kg), jeho dojezd se pohybuje až okolo tisíce kilometrů. O pohon se pak v případě předprodukční verze stará dvojice elektromotorů, z nichž o výkonu 230 kW a 1 577 Nm při stabilním zatížení. Maximálně pak ústrojí dokáže vyvinout 2 x 330 kW a 2 x 2 071 Nm.
Primárním zdrojem energie jsou palivové články o výkonu 300 kW, podporují je baterie o kapacitě 70 kWh, jež ve špičce dokáží poskytnout dalších 400 kW. Uplatnit by se měly hlavně ve chvílích nejvyšší zátěže, tedy při zrychlení nebo jízdě do kopce s plně naloženým návěsem.
Jejich hlavní úlohou ale je uložení energie získané při rekuperaci brzdné energie či uložení přebytečné energie z vodíkového ústrojí. Mercedes navíc během vývoje kladl velký důraz na chladicí a ohřívací systém, který po celou dobu udržuje alternativní ústrojí v optimální teplotě a prodlužuje tak jeho životnost. Bezpečnost pak má na starosti konstrukce nádrží počítající se dvěma propojenými tubami.
Na sériové provedení si nicméně zákazníci budou muset ještě velmi dlouho počkat. Jak naznačil již na úvod, vodíková elektromobilita momentálně nemá ve světě a obzvláště v Evropě velkou podporu. Německý ministr dopravy Andreas Scheuer v tomto ohledu ostatně již naznačil, že jakkoliv jsou tahače osazené palivovými články ideálem v rámci nákladní dopravy, jejich čas nastane nejdříve na konci nadcházející dekády.
Ve výsledku tedy není překvapivé, že Mercedes nabídne zákazníkům testovací jízdy až v roce 2023, přičemž sériovou výrobu zahájí nejdříve o dvě léta později. I přes ucházející dojezd aktuálně chybí infrastruktura. Její rozvoj samozřejmě má Scheuerovu podporu, nicméně v tomto případě se již peníze daňových poplatníků budou rozdávat v mnohem menším množství než u bateriových osobních aut.




































Mercedes s vodíkem i nadále počítá, do sériové výroby ovšem plánuje poslat koncepční tahač GenH2 až ve druhé polovině dekády. Foto: Mercedes-Benz
Zdroj: Mercedes-Benz
Bleskovky
Čínskému SUV Ferrari za cenu Škody začaly při ostré jízdě hořet brzdy, výrobce říká, že je to úplně normální
2.7.2025Až budete páchat něco ilegálního, možná bude dobré držet se základní poučky týkající se volby auta
1.7.2025Měření „na brzdě” ukázalo, že Chevrolet neříká pravdu o výkonu motoru opěvované nové Corvette ZR1
28.6.2025
Nové na MotoForum.cz
- Borja Gomez tragicky zahynul včera 17:12
- Top crash pilotů po 10 Grand Prix včera 16:05
- BMW R 1300 RS 2025: sportovnější roadster včera 12:25
- Testy Moto2 a MotoGP v Brně 2.7.2025
- Zamíří Aron Canet do WSBK? 2.7.2025
Nejnovější články
Sliby převratných baterek s bleskovým dobíjením berte s nadhledem, reálně auta pořád používají baterie pro notebooky z roku 1985
před 2 hodinamiPrvní tunignová firma se pokusila napravit vzhled nových SUV BMW, míru její úspěšnosti posuďte sami
před 3 hodinamiPorsche chce po fiasku elektrického Macanu vrátit spalovacích motory i přímo jemu, je s tím ale zoufale pomalé
před 5 hodinamiVědci popsali, proč se tolika lidem dělá z elektrických aut fyzicky špatně
před 6 hodinamiNová Mitsubishi pro Evropu budou zjevně už jen předělané Renaulty, na tomhle to ale skoro není poznat
před 8 hodinami
Živá témata na fóru
- Cyklistické vlákno 07.04. 13:49 - HondaMan
- Dříve M135i, nyní ///M2 07.04. 13:31 - Vrooom
- Řidiči, co to mají v ruce... 07.04. 12:35 - řidičBOB
- Výběr navigace do auta 07.04. 11:40 - Josef1
- Policejní kontroly a měření 07.03. 16:53 - řidičBOB
- VZKAZY 07.03. 16:38 - řidičBOB
- BMW Divize 07.03. 12:13 - pavproch
- Onboard videa 07.02. 22:43 - řidičBOB