Mercedes dál dojíždí na svou posedlost diesely, teď ho to bude stát 50 miliard Kč

Pro Mercedes donedávna znamenaly dieselové motory velmi mnoho a chtěl s nimi prorazit i v USA. Dopustil se při tom ale podobných chyb jako Volkswagen a teď za to musí tvrdě platit.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Představení

Mercedes dál dojíždí na svou posedlost diesely, teď ho to bude stát 50 miliard Kč

15.9.2020 | Petr Prokopec

Mercedes dál dojíždí na svou posedlost diesely, teď ho to bude stát 50 miliard Kč

/

Foto: Mercedes-Benz

Pro Mercedes donedávna znamenaly dieselové motory velmi mnoho a chtěl s nimi prorazit i v USA. Dopustil se při tom ale podobných chyb jako Volkswagen a teď za to musí tvrdě platit.

Situace Mercedesu aktuálně není nejrůžovější, a to nikoliv pouze kvůli koronaviru. Německá automobilka se totiž už delší dobu potýká s dieselovými kostlivci, jež na ní padají z jejích vlastních skříní. Nyní si nicméně na jednu stranu může oddechnout, neboť zažehnán byl spor ve Spojených státech. Stejně jako Volkswagen totiž i třícípá hvězda osazovala svá auta softwarem, který napomáhal s plněním emisních norem pouze v laboratořích. Jakmile však dané vozy zamířily na silnice, byla jejich emisní stopa horší než udávaná.

Němce ale urovnání sporu nevyjde levně. Mercedes totiž bude muset po dohodě s americkým ministerstvem spravedlnosti a agenturami EPA a CARB vytáhnout z kapsy 1,5 miliardy dolarů (cca 33,66 mld. Kč). Z této sumy 875 milionů dolarů (19,64 mld. Kč) připadá na pokuty za porušení občanských práv, 70,3 milionu dolarů (1,58 mld. Kč) pak na další pokuty a 110 milionů dolarů (2,49 mld. Kč) na projekty v Kalifornii. Kromě toho musí třícípá hvězda provést svolávací akci, která ji vyjde na 436 milionů dolarů (9,78 mld. Kč).

Mercedes navíc nesmí s povoláním aut do servisů otálet. Automobilka totiž musí v případě osobních vozů do dvou let opravit minimálně 85 procent veškeré dotčené produkce. V případě dodávek pak znovu platí 85procentní množství, lhůta je nicméně prodloužena na tři roky. Kromě toho Němci musí po pět následujících let svá auta testovat, zda u nich náhodou nedošlo k případnému překročení emisních limitů. A aby toho nebylo málo, je třeba také prodloužit záruku na některé komponenty u opravených vozů.

Za touto podmínkou stojí fakt, že svolávací akce nebude spojená pouze s přehráním softwaru, ale také s výměnou některých dílů. Jejich počet se bude lišit model od modelu, jichž je opravdu požehnaně - akce se totiž týká Mercedesu E250 BlueTec (2014-2016), E350 BlueTec (2011-2013), GL320 BlueTec (2009), GL350 BlueTec (2010-2016), GLE300d (2016), GLE350d (2016), GLK250 BlueTec (2013-2015), ML250 BlueTec (2015), ML320 BlueTec (2009), ML350BlueTec (2010-2014), R320 BlueTec (2009), R350BlueTec (2010-2012), S350 BlueTec (2012-2013) a Sprinter (2010-2016).

Trest pro značku tím ovšem nekončí. Americké orgány dále rozhodly, že Mercedes musí rovněž nahradit 15 lokomotivních motorů novými, čistšími jednotkami, aby tak bylo vykompenzováno nadbytečné množství, které více než 250 tisíc aut s podvodným softwarem vypustilo do ovzduší. Stejně jako Volkswagenu se tedy ani třícípé hvězdě trik se dvěma odlišnými mapami motoru příliš nevyplatil. Zvláště když touto dohodou byl uzavřen pouze spor s úřady, mimo to se ovšem značka musí vypořádat ještě s hromadnou občanskoprávní žalobou.

V tomto případě jde pro změnu o 700 milionů dolarů (15,7 mld. Kč), jež by měly připadnout nejen stávajícím majitelům či pronajímatelům vozů s třícípou hvězdou ve znaku, ale i těm minulým. Což celou záležitost tak trochu degraduje, neboť je otázkou, nakolik byl konáním Mercedesu poškozen kdokoliv, kdo svůj vůz koupil a prodal ještě před rokem 2015, kdy vyšel najevo skandál Volkswagenu a cena i obliba dieselových aut zamířily dolů.

Selský rozum nicméně u soudu nezřídka chybí a rozhoduje protřelost právníků. Ti od Mercedesu zjevně tahali již od počátku za kratší konec provazu, což se německá automobilka nakonec rozhodla ukončit odsouhlasením dohody. Jakkoliv totiž bude platit celkově přes 2,2 miliardy dolarů (asi 50 miliard Kč), formálně se vyhnula přiznání viny a v oficiální rovině může veškerá nařčení z podvodů dále odmítat.


Mercedes dál dojíždí na svou posedlost diesely, teď ho to bude stát 50 miliard Kč - 1 - Mercedes-Benz GLK250 BlueTec 2013 podvod 01Mercedes dál dojíždí na svou posedlost diesely, teď ho to bude stát 50 miliard Kč - 2 - Mercedes-Benz GLK250 BlueTec 2013 podvod 02Mercedes dál dojíždí na svou posedlost diesely, teď ho to bude stát 50 miliard Kč - 3 - Mercedes-Benz GLK250 BlueTec 2013 podvod 03Mercedes dál dojíždí na svou posedlost diesely, teď ho to bude stát 50 miliard Kč - 4 - Mercedes-Benz GLK250 BlueTec 2013 podvod 04Mercedes dál dojíždí na svou posedlost diesely, teď ho to bude stát 50 miliard Kč - 5 - Mercedes-Benz GLK250 BlueTec 2013 podvod 05Mercedes dál dojíždí na svou posedlost diesely, teď ho to bude stát 50 miliard Kč - 6 - Mercedes-Benz GLK250 BlueTec 2013 podvod 06Mercedes dál dojíždí na svou posedlost diesely, teď ho to bude stát 50 miliard Kč - 7 - Mercedes-Benz GLK250 BlueTec 2013 podvod 07Mercedes dál dojíždí na svou posedlost diesely, teď ho to bude stát 50 miliard Kč - 8 - Mercedes-Benz GLK250 BlueTec 2013 podvod 08
Mercedes je po Volkswagenu další evropskou značkou, která ve Státech dojela na pokus prorazit s diesely. Třícípou hvězdu přitom software integrovaný do vozů jako GLK250 BlueTec vyjde na takřka 50 miliard korun. Foto: Mercedes-Benz

Zdroj: Carscoops

Petr Prokopec

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.

Živá témata na fóru

zobrazit vše