Mercedes prohrál další zásadní soud, zákaz prodeje jeho aut může přijít kdykoli

Už před třemi týdny utrpěli Němci u soudu podobnou porážku, s ohledem na požadované finanční záruky ale nebylo pravděpodobné, že by k zákazu prodejů došlo. Nyní stačí japonskému Sharpu složit 5,5 milionu euro.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Představení

Mercedes prohrál další zásadní soud, zákaz prodeje jeho aut může přijít kdykoli

11.9.2020 | Petr Miler

Mercedes prohrál další zásadní soud, zákaz prodeje jeho aut může přijít kdykoli

/

Foto: Mercedes-Benz

Už před třemi týdny utrpěli Němci u soudu podobnou porážku, s ohledem na požadované finanční záruky ale nebylo pravděpodobné, že by k zákazu prodejů došlo. Nyní stačí japonskému Sharpu složit 5,5 milionu euro.

Až si jednou budeme číst oficiální ohlédnutí za historií firmy Daimler, potažmo jeho klíčové značky Mercedes-Benz, tušíme, ze období okolo roku 2020 se obloukem vyhne. Automobilku stíhá jeden problém za druhým a ke všemu se zdá, že každý další je o trochu horší než ten předchozí.

Před pouhými třemi týdny jsme vás tak informovali, že Mercedes prohrál zásadní soud s Nokií, která mu na jeho základě může zakázat prodej jeho aut. Proč? Protože auta s třícípou hvězdou podle finské firmy používají řadu technických řešení patentovaných právě Finy, kteří by za ně rádi dostávali patřičné poplatky.

Tento spor je ale součástí hned několika podobných pří, ve kterých jde hlavně o to, kdo má vlastně případné poplatky platit. Mercedes říká, že patenty používají jeho dodavatelé a mají to být oni, kdo za ně má platit. Firmy jako Nokia jsou ale přesvědčeny, že v konečném důsledku je to německá automobilka, kdo dává jednotlivým systémům teoretickou i praktickou podobu a má to být právě ona, kdo za ně má platit. Alespoň ve většině případů.

Soud v Mannheimu minulý týden konstatoval, že to vidí stejně a teď se k němu přidal i mnichovský soud v samostatném sporu s firmou Sharp. Také ta si dělá nároky ve stejném záležitosti a soudce se se opět přiklonil na její stranu. I Japonci tedy dostali možnost zakázat prodej všech aut Mercedesu na území Německa, pakliže bude Daimler nadále odmítat za licence platit. A také oni musí v takovém případě musí u soudu složit jistinu pro případ, že by odvolací soud rozhodl jinak. Rozdíl je ale v tom, že Sharpu na to stačí 5,5 milionu euro, tedy asi 146 milionů Kč. Po Finech chtěl soud za totéž 183 miliard, a tak po tom dodnes nesáhli.

Daimler ani v tomto případě neočekává, že by se Sharp výkonu rozhodnutí takto vymáhal, ale není to v jeho rukou. Za 146 milionů už mu to riziko stát může - v případě těchto licenčních poplatků jde o miliardy za rok.


Mercedes prohrál další zásadní soud, zákaz prodeje jeho aut může přijít kdykoli - 1 - Mercedes-Benz S-Class 2020 prvni oficialni sada 09Mercedes prohrál další zásadní soud, zákaz prodeje jeho aut může přijít kdykoli - 2 - Mercedes-Benz S-Class 2020 prvni oficialni sada 13Mercedes prohrál další zásadní soud, zákaz prodeje jeho aut může přijít kdykoli - 3 - Mercedes-Benz S-Class 2020 prvni oficialni sada 14Mercedes prohrál další zásadní soud, zákaz prodeje jeho aut může přijít kdykoli - 4 - Mercedes-Benz S-Class 2020 prvni oficialni sada 38Mercedes prohrál další zásadní soud, zákaz prodeje jeho aut může přijít kdykoli - 5 - Mercedes-Benz S-Class 2020 prvni oficialni sada 39Mercedes prohrál další zásadní soud, zákaz prodeje jeho aut může přijít kdykoli - 6 - Mercedes-Benz S-Class 2020 prvni oficialni sada 42
Mercedes nedávno představil novou třídu S, kterou chce hned začít prodávat. Čerstvé rozhodnutí mnichovského soudu tomu může docela snadno zamezit, alespoň v Německu - Sharpu stačí složit 5,5 milionu euro a Mercedes nebude moci v Německu prodávat do úhrady požadovaných poplatků vůbec nic. Foto: Mercedes-Benz

Zdroj: Bloomberg

Petr Miler

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.