Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Mercedes využil skuliny v pravidlech a postavil úplně jinou F1 než ostatní, ani Sebastian Vettel nechápal
11.3.2022 | Petr Prokopec
I čtyřnásobný mistr světa mohl jen zírat na to, co napadlo konstruktéry Mercedesu. Zatímco všichni ostatní se drželi v konvenčního pojetí bočních partií v domnění, že je tak diktováno pravidly, Mercedes zjistil, že není. Zda jeho stroj bude díky tomu lepší, je otázkou.
Formule 1 by měla být především sport, všichni ale víme, že je to hlavně multimiliardový byznys. Často tak i jediný bod rozhoduje o tom, zda máte rozpočet na příští sezónu již víceméně pokrytý z peněz rozdělovaných v rámci prodeje komerčních práv, nebo jestli si budete muset ušoupat nohy obíháním sponzorů. Není tedy překvapením, že jednotlivé týmy soustavně prozkoumávají pravidla, a hledají v nich všemožné skulinky. A když přijdou pravidla nová, to teprve dává prostor.
Již s příchodem první várky letošních monopostů jsme upozorňovali, že co bylo odhaleno, není přesně tím, co se nakonec ukáže příští víkend v Bahrajnu. Mnohé stáje totiž pro první prezentace jen přebarvili prezentační monopost FIA ukazující jednu z možných, nikoli jedinou možnou intepretaci nových pravidel. S druhou várkou se pak sice již začaly ukazovat skutečné monoposty, ovšem ani s nimi nebyl spjat finální design. Důvodem je ona velká změna v pravidlech, která nepřináší jen 18palcové pneumatiky, ale především zcela jinak pojatou aerodynamiku. Všichni tedy začínají na téže startovní čáře, a proto všichni hodlali držet esa v rukávu co nejdéle.
Že nejde jen o pouhé domněnky, se nyní definitivně potvrdilo právě v Bahrajnu, kde momentálně probíhá druhé kolo letošních předsezónních testů. O rozruch v paddocku se postaral hlavně Mercedes, který přivezl zcela jiný vůz, než jaký jsme viděli při premiéře nebo před pár dny během úvodních testů v Barceloně. Tehdy totiž ještě monopost W13 byl osazen bočnicemi, stejně jako vozy ostatních stájí. Byť už ty byly podezřele krátké. Aktuálně však chybí prakticky zcela a jinak jsou pojaté i vstupy sání.
Je otázkou, co za těmito změnami stojí, stejně jako je nejasná legálnost celé věci. Šéf týmu Toto Wolff nicméně nemá obavy, neboť pravidla jsou v této oblasti poměrně benevolentní a podle něj bylo vše průběžně konzultováno s FIA. V roce 2014 bylo totiž stanoveno, že každý vůz musí být z každé strany osazen dvěma bočnicemi. Jejich design však nebyl nikterak upraven, což vyústilo v mnohdy divoké kreace. Pro letošek platí změna v podobě posunutí bočnic o 50 milimetrů výše od bodu, kde se nacházely dosud, podstatnější ovšem je změna pravidel řešení konstrukce pro odolání bočnímu nárazu - FIA sice říká, kde mají být, ale nediktuje, jak mají fungovat, neboť toto řešení nepodléhá testování. A tak s nimi Mercedes spolu s řešením bočnic naložil po svém.
Němci tak přichází se vskutku radikálním řešením, které by jim mohlo pomoci získat titul prakticky již v začátku sezóny, jako se to díky dvojitým difuzorům povedlo Rossu Brawnovi v roce 2009. Nové pojetí bočnic má pozitivní vliv hlavně na aerodynamiku, má ale zvládat i vylepšit chlazení. Pokud si přitom uvědomíme, že v minulosti měl Mercedes právě s vysokými teplotami problémy, pak bychom tu mohli mít další výhodu.
Z časů zajetých během prvního kola testů to zatím nevypadá, že by Stříbrné šípy měly náskok před zbytkem pole. George Russell totiž skončil devátý a Lewis Hamilton dokonce až jedenáctý. Nezapomínejme však, že během předsezónních testů nikdy nikdo neukazuje naplno svůj potenciál. Budeme si tedy zjevně muset počkat až do kvalifikace na první závod, než zjistíme, jak je W13 opravdu rychlý a zda jsou ony „nebočnice“ jen vývojovým prvkem, matením soupeřů nebo zárukou titulu. Do té doby mohou všichni hrát divadýlka, v kvalifikaci na závod už nelze nic skrývat.






S tímto vozem se Mercedes pochlubil v Bahrajnu, ani Sebastian Vettel se na štíhlý trup vozu nemohl vynadívat. Foto: Mercedes-AMG Petronas F1 Team
Tohle auto pak Němci vytáhli při premiéře. Rozdíly v bočnicích i vstupech chlazení jsou přitom jasně patrné. Foto: Mercedes-AMG Petronas F1 Team
Zdroj: Motorsport
Bleskovky
Stačí skutečně velmi, velmi málo, aby nejnovější Ferrari vypadalo dokonale věrohodně jako nová Toyota
včeraBMW se hlásí o rekord z nejnáročnějšího okruhu světa. Pomalé jeho auto není, vše ostatní je ale diskutabilní
4.7.2025Čínskému SUV Ferrari za cenu Škody začaly při ostré jízdě hořet brzdy, výrobce říká, že je to úplně normální
2.7.2025
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
Dnes neuvěřitelný VW z dob, kdy jste si u Němců mohli poručit skoro cokoli, je k mání stále nejetý. Nikdo ani nezašpinil jeho spodek
před 2 hodinamiSpolečný elektromobil Hondy a Sony je zatím pořádný provar. Firmám už prodělal přes 10 miliard, aniž by byl blízko dokončení
před 3 hodinamiVěříte Mercedesu aspoň slovo, když říká, že se jeho tragicky přijatá novinka prodává jako housky na krámě?
před 5 hodinamiFiasko kdysi převratného motoru Nissanu přichází pro firmu v nejhorší možný čas, může ji přivést až do záhuby
včeraVědci popsali, proč se tolika lidem dělá z elektrických aut fyzicky špatně
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva