Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Motor z Putinovy limuzíny se skutečně dočkal nasazení v úplně jiném stroji
2.12.2019 | Petr Prokopec
Jakkoli to mohlo znít nepravděpodobně, nyní se stalo skutečností. Přeplňovaný agregát s kořeny u Porsche nebude pohánět pouze silniční vozy Aurusu, osadili jím i letadlo.
Nová ruská značka Aurus se nehodlá omezovat pouze na veřejné silnice. Známé jsou také její závodní aktivity, mimo to se ovšem rozhodla zamířit i do oblak. Letos v srpnu byla představena nová verze vrtulníku Ansat, v jejímž případě se značka vyřádila v interiéru, který hýří stejným luxusem, jaký lze nalézt na palubě jejích vozů. Tím však její přínos letectví neskončil.
Lidé z Aurusu už dříve naznačili, že se v leteckém průmyslu chtějí angažovat o poznání výrazněji, a to i prostřednictvím svého motoru. Přeplňovaný 4,4litrový osmiválec s kořeny u Porsche se tak měl dočkat modifikací, jež by mu umožnily vyměnit vcelku velkorysý prostor pod kapotou aut za poněkud omezený letecký trup. A jakkoli se takové využití zdálo být nepravděpodobné, Rusové již tento plán realizují a zatím mluví pouze o úspěchu.
Konverzi dostal na starosti centrální institut leteckých motorů TsIAM, kterému práce zabraly více než rok. Bylo totiž třeba jednotku uzpůsobit novým systémům dodávajícím palivo, stejně jako odlišnému zapalování či elektronice. Mimo to byly modifikovány úchyty agregátu, a aby toho nebylo málo, muselo dojít také na odlišnou charakteristiku, neboť letecké režimy vyžadují odlišné chování motoru než auta.
„Během testů byla sledována charakteristika jednotky, a to při všech možných scénářích od pomalého popojíždění na zemi až po samotný vzlet. Sledována byla odezva plynu. Výsledky testů pak potvrdily, že motor odpovídá vzorovým agregátům v rámci objemu, spotřeby paliva i hmotnosti,“ uvedl institut TsIAM v tiskové zprávě. Vedoucí projektu Leo Finkelberg pak dodal, že „institut potvrdil možnost adaptace moderního automobilového motoru na letecký“.
Momentálně se TsIAM připravuje na druhou fázi projektu, jíž jsou zkoušky agregátu skrývajícího se nově pod kódem ADP-500 ve speciální tlakové komoře. Simulován zde bude chod ve vysoké nadmořské výšce. Pokud i nadále půjde vše podle plánu, pak by se motor měl nastěhovat do trupu malých letadel. V případě devítimístných strojů půjde o dvojici agregátů, zatímco ten šestimístný bude pohánět pouze jedna jednotka.
Aktuálně není známo, zda se ona konverze podepíše na snížení či zvýšení objemu nebo výkonu. Lze dodat, že postup Aurusu je sice neobvyklý, není ale zcela unikátní. Německá společnost RED již dříve přepracovala původně dvanáctiválcový automobilový turbodiesel na letecký motor, jenž je užíván cvičnými letadly Jak-152. Zajímavé přitom je, že firma patří Vladimíru Rejchlinovi. Ambice dostat agregáty ze silnice do vzduchu tak zjevně mají především Rusové.



Rusové za sebou mají první úspěšné testy motoru značky Aurus, který byl upraven na použití v leteckém průmyslu
Zdroj: Drom.ru
Bleskovky
„Italský Turek” se natočil, jak jede ve svém Porsche 260 km/h po německé dálnici, teď chtějí jeho hlavu
26.8.2025Britové proti sobě ve sprintu postavili dva dinosauří osmiválcové offroady, metály ale nakonec bral ten třetí vzadu
25.8.2025Někdo si nechal přelakovat ikonické Ferrari F40 na zelenou, pro tradicionalisty je to zločin
22.8.2025
Nejnovější články
Člověk, který vlastnil pět ikonických McLarenů F1, radí, jak si jeden takový koupit. A co s ním pak dělat
před 11 hodinamiAudi chystá brutální rozlučku s pětiválcovým motorem, testuje nejsilnější a nejrychlejší hot hatch všech dob
včeraNěmecké automobilové firmy propustily jen za poslední rok přes 51 tisíc lidí, účet za všechny obory je ještě násobně horší
včeraMěsto se pokusilo omezit hluk z aut instalací „hlukového radaru”, který by pokutoval řidiče, dosáhlo pravého paku
včeraMazda pracuje na revolučním spalovacím motoru s nulovými emisemi CO2 i při spalování klasického benzinu
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva