Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Motorová tragédie Mercedesu pokračuje, pouhý dvoulitr nacpal i do vrcholného 2,3tunového SUV
18.7.2023 | Petr Prokopec
Downsizing může fungovat, pokud si ale s některými auty netyká, pak jsou to velká a těžká SUV. Mercedes to musí dobře vědět, přesto nemá problém do verzí, ve kterých dříve práci odváděly šestiválcové a osmiválcové motory, nacpat hybridizovaný dvoulitr.
Evropská unie sice soustavně zmiňuje, kterak metodiku měření spotřeby přibližuje reálnému světu, jenže činy za slovy stejně soustavně zaostávají. Nadržováno je hlavně těm vozům, u kterých došlo alespoň na částečnou, když už ne úplnou elektrifikaci. V důsledku toho třeba BMW XM dle továrních údajů posvěcených bruselskou legislativou má jezdit za pouhých 1,5 až 1,6 litru na sto kilometrů. Něco takového nicméně mnichovskému plug-in hybridu nevěří ani jeho tvůrci, kteří pod kapotu napěchovali 4,4litrový osmiválec, elektromotor a baterie o kapacitě 29,5 kWh.
S tímto ústrojím je obluda s modrobílým logem na přídi neskutečně těžká, se všemi náplněmi a řidičem za volantem již není daleko od tří tun hmotnosti. O tuto těžkou váhu se pak celkově stará 653 koní výkonu a 800 Nm točivého momentu. Spotřeba pochopitelně může být taková, jaká uvádí BMW, ale jen v případě, kdy budeme dodanou elektřinu považovat za vzduch, kterým prostě není a nebude. Je to energie jako každá jiná, jejíž produkcí vznikají emise stejně jako při spalování benzinu a nafty. Hra na cokoli jiného je falešná a prázdná, řečeno slovy „klasika”.
Od BMW se přesuneme k Mercedesu, který na elektrifikaci sází ještě mnohem více pokrytecky. Spojuje s ní i downsizing, kdy se k přetvářce přidává i problematická funkčnost. Přitom stejně jako v případě mnichovské automobilky jsou zákazníci třícípé hvězdy zvyklí na objemné jednotky. Ve Stuttgartu tedy skutečně velmi riskují, že jim klientela dosud favorizující šesti- a osmiválcové motory odejde ke konkurenci. I když totiž BMW ohýbá realitu, jak jen je to možné, stále je u toho alespoň v nějaké míře pamatováno na zákazníky. Mercedes už klientela primárně nezajímá ani trochu.
Ve finále tedy není překvapivé, že u SUV GLC dochází ke stejně kontroverznímu kroku, s jakým byla již před časem spojena třída C. Pryč jsou tedy všechny objemné motory, a to i u variant AMG. Automobilka místo toho pod přední kapotu nasadila pouze dvoulitrový čtyřválec, který u verze GLC43 doplňuje mild-hybridní technika. Spalovací ústrojí produkuje 421 koní, zatímco startér-generátor dodává dalších 14. Stovky tak SUV dosáhne za 4,8 sekundy, o desetinu dříve než šestiválcový předchůdce.
Dvoulitr pak zůstává i verzi GLC63S E Performance, nově však agregát může počítat s elektrickým turbem. A rovněž s elektromotorem usazeným u zadní nápravy. Tato jednotka přidává 204 koní, zatímco základních 476 dodává spalovací jednotka. Celkově pak soustava má na kontě 680 koní, s nimiž stovky dosáhnete za 3,5 sekundy. Oproti osmiválcové předchozí generaci jde o třídesetinové zlepšení, to si však nebudete moci užívat vždy. Oněch 204 elektrických koní je totiž k dispozici vždy jen po 10 sekund. Baterie zkrátka každému hybridu dříve nebo později dojdou a poté už se musí spoléhat jen na výkon spalovacího motoru.
S čím ovšem může počítat neustále, to je vysoká hmotnost vozu s hybridem spojená. Mercedes-AMG GLC63S E Performance tedy váží neskutečných 2 310 kg, ještě o dvě stě kilo víc než obdobné Céčko. Na papíře tak možná budou parametry novinky vypadat působivě, ovšem v reálu ji konkurence, kterou ještě downsizing tolik nezaslepil, roznese na kopytech. Děje se tak ostatně u sedanu i kombíku, v případě zvýšeného podvozku tak situace rozhodně nebude jiná.
Aktuálně tak už jen dodáme, že obě novinky se vůči běžnému GLC liší čelní maskou Panamericana či efektivnějším brzdovým ústrojím. Slabší provedení v tomto ohledu disponuje kotouči o rozměru 370 mm, jenž se skrývají za 19palcovými litými koly, zatímco silnější verze užívá dvacítky, 390milimetrové karbon-keramické kotouče a šestipístkové třmeny. Její majitelé pak mají k dispozici i více kůže a osm jízdních režimů, zatímco v případě GLC43 zůstala značka u pěti.

































Mercedesy GLC43 a GLC63 nově disponují dvoulitrovým čtyřválcem, jenž doplňuje vyšší či nižší míra hybridizace. Nejedná se o ústrojí, které by bylo vyhledáváno tradičními zákazníky značky. Německé SUV navíc kvůli němu nabralo na hmotnosti, maximální výkon má k dispozici jen krátkodobě. Komu je tohle auto ušité na míru? Foto: Mercedes-Benz
Zdroj: Mercedes-Benz
Bleskovky
Nejmíň oblíbené Porsche 911 v té správné verzi na Autobahnu ukázalo, že i na něm je co milovat a obdivovat
včeraIlustrace ukazují, jak by nová Škoda Octavia Combi mohla vypadat ještě před jejím zářijovým odhalením
20.8.2025Dosud neznámý sporťák zajel 5 rekordů 5 okruhů během 5 dnů, navíc mezi nimi přejížděl po vlastní ose
19.8.2025
Nejčtenější články
Šéf BMW M popsal, jak Euro 7 oklikou zabíjí spalovací motory. Němci ale podle něj mají triky, jak zabránit nejhoršímu
23.7.2025Majitel zpackaného elektrického Volva ukázal světu, jaký šmejd tohle auto je, zasvětil tomu celou webovou stránku
23.7.2025Audi dostává na sociálních sítích „kouř” za své novinky. Dealer chtěl ukázat nový vůz jako lepší a nestačil se divit
23.7.2025Restaurace Tesly otevřela své brány veřejnosti, návštěva bude zážitkem i pro vaši peněženku
23.7.2025Ceny náhradních baterií mild-hybridů jsou dalším velkým vystřízlivěním ze snu o reálné efektivitě moderních aut
23.7.2025
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva