Motorová tragédie Mercedesu pokračuje, pouhý dvoulitr nacpal i do vrcholného 2,3tunového SUV

Downsizing může fungovat, pokud si ale s některými auty netyká, pak jsou to velká a těžká SUV. Mercedes to musí dobře vědět, přesto nemá problém do verzí, ve kterých dříve práci odváděly šestiválcové a osmiválcové motory, nacpat hybridizovaný dvoulitr.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Představení

Motorová tragédie Mercedesu pokračuje, pouhý dvoulitr nacpal i do vrcholného 2,3tunového SUV

18.7.2023 | Petr Prokopec

Motorová tragédie Mercedesu pokračuje, pouhý dvoulitr nacpal i do vrcholného 2,3tunového SUV

/

Foto: Mercedes-Benz

Downsizing může fungovat, pokud si ale s některými auty netyká, pak jsou to velká a těžká SUV. Mercedes to musí dobře vědět, přesto nemá problém do verzí, ve kterých dříve práci odváděly šestiválcové a osmiválcové motory, nacpat hybridizovaný dvoulitr.

Evropská unie sice soustavně zmiňuje, kterak metodiku měření spotřeby přibližuje reálnému světu, jenže činy za slovy stejně soustavně zaostávají. Nadržováno je hlavně těm vozům, u kterých došlo alespoň na částečnou, když už ne úplnou elektrifikaci. V důsledku toho třeba BMW XM dle továrních údajů posvěcených bruselskou legislativou má jezdit za pouhých 1,5 až 1,6 litru na sto kilometrů. Něco takového nicméně mnichovskému plug-in hybridu nevěří ani jeho tvůrci, kteří pod kapotu napěchovali 4,4litrový osmiválec, elektromotor a baterie o kapacitě 29,5 kWh.

S tímto ústrojím je obluda s modrobílým logem na přídi neskutečně těžká, se všemi náplněmi a řidičem za volantem již není daleko od tří tun hmotnosti. O tuto těžkou váhu se pak celkově stará 653 koní výkonu a 800 Nm točivého momentu. Spotřeba pochopitelně může být taková, jaká uvádí BMW, ale jen v případě, kdy budeme dodanou elektřinu považovat za vzduch, kterým prostě není a nebude. Je to energie jako každá jiná, jejíž produkcí vznikají emise stejně jako při spalování benzinu a nafty. Hra na cokoli jiného je falešná a prázdná, řečeno slovy „klasika”.

Od BMW se přesuneme k Mercedesu, který na elektrifikaci sází ještě mnohem více pokrytecky. Spojuje s ní i downsizing, kdy se k přetvářce přidává i problematická funkčnost. Přitom stejně jako v případě mnichovské automobilky jsou zákazníci třícípé hvězdy zvyklí na objemné jednotky. Ve Stuttgartu tedy skutečně velmi riskují, že jim klientela dosud favorizující šesti- a osmiválcové motory odejde ke konkurenci. I když totiž BMW ohýbá realitu, jak jen je to možné, stále je u toho alespoň v nějaké míře pamatováno na zákazníky. Mercedes už klientela primárně nezajímá ani trochu.

Ve finále tedy není překvapivé, že u SUV GLC dochází ke stejně kontroverznímu kroku, s jakým byla již před časem spojena třída C. Pryč jsou tedy všechny objemné motory, a to i u variant AMG. Automobilka místo toho pod přední kapotu nasadila pouze dvoulitrový čtyřválec, který u verze GLC43 doplňuje mild-hybridní technika. Spalovací ústrojí produkuje 421 koní, zatímco startér-generátor dodává dalších 14. Stovky tak SUV dosáhne za 4,8 sekundy, o desetinu dříve než šestiválcový předchůdce.

Dvoulitr pak zůstává i verzi GLC63S E Performance, nově však agregát může počítat s elektrickým turbem. A rovněž s elektromotorem usazeným u zadní nápravy. Tato jednotka přidává 204 koní, zatímco základních 476 dodává spalovací jednotka. Celkově pak soustava má na kontě 680 koní, s nimiž stovky dosáhnete za 3,5 sekundy. Oproti osmiválcové předchozí generaci jde o třídesetinové zlepšení, to si však nebudete moci užívat vždy. Oněch 204 elektrických koní je totiž k dispozici vždy jen po 10 sekund. Baterie zkrátka každému hybridu dříve nebo později dojdou a poté už se musí spoléhat jen na výkon spalovacího motoru.

S čím ovšem může počítat neustále, to je vysoká hmotnost vozu s hybridem spojená. Mercedes-AMG GLC63S E Performance tedy váží neskutečných 2 310 kg, ještě o dvě stě kilo víc než obdobné Céčko. Na papíře tak možná budou parametry novinky vypadat působivě, ovšem v reálu ji konkurence, kterou ještě downsizing tolik nezaslepil, roznese na kopytech. Děje se tak ostatně u sedanu i kombíku, v případě zvýšeného podvozku tak situace rozhodně nebude jiná.

Aktuálně tak už jen dodáme, že obě novinky se vůči běžnému GLC liší čelní maskou Panamericana či efektivnějším brzdovým ústrojím. Slabší provedení v tomto ohledu disponuje kotouči o rozměru 370 mm, jenž se skrývají za 19palcovými litými koly, zatímco silnější verze užívá dvacítky, 390milimetrové karbon-keramické kotouče a šestipístkové třmeny. Její majitelé pak mají k dispozici i více kůže a osm jízdních režimů, zatímco v případě GLC43 zůstala značka u pěti.


Motorová tragédie Mercedesu pokračuje, pouhý dvoulitr nacpal i do vrcholného 2,3tunového SUV - 1 - Mercedes-AMG GLC43 a GLC63 2023 prvni sada 01Motorová tragédie Mercedesu pokračuje, pouhý dvoulitr nacpal i do vrcholného 2,3tunového SUV - 2 - Mercedes-AMG GLC43 a GLC63 2023 prvni sada 02Motorová tragédie Mercedesu pokračuje, pouhý dvoulitr nacpal i do vrcholného 2,3tunového SUV - 3 - Mercedes-AMG GLC43 a GLC63 2023 prvni sada 03Motorová tragédie Mercedesu pokračuje, pouhý dvoulitr nacpal i do vrcholného 2,3tunového SUV - 4 - Mercedes-AMG GLC43 a GLC63 2023 prvni sada 04Motorová tragédie Mercedesu pokračuje, pouhý dvoulitr nacpal i do vrcholného 2,3tunového SUV - 5 - Mercedes-AMG GLC43 a GLC63 2023 prvni sada 05Motorová tragédie Mercedesu pokračuje, pouhý dvoulitr nacpal i do vrcholného 2,3tunového SUV - 6 - Mercedes-AMG GLC43 a GLC63 2023 prvni sada 06Motorová tragédie Mercedesu pokračuje, pouhý dvoulitr nacpal i do vrcholného 2,3tunového SUV - 7 - Mercedes-AMG GLC43 a GLC63 2023 prvni sada 07Motorová tragédie Mercedesu pokračuje, pouhý dvoulitr nacpal i do vrcholného 2,3tunového SUV - 8 - Mercedes-AMG GLC43 a GLC63 2023 prvni sada 08Motorová tragédie Mercedesu pokračuje, pouhý dvoulitr nacpal i do vrcholného 2,3tunového SUV - 9 - Mercedes-AMG GLC43 a GLC63 2023 prvni sada 09Motorová tragédie Mercedesu pokračuje, pouhý dvoulitr nacpal i do vrcholného 2,3tunového SUV - 10 - Mercedes-AMG GLC43 a GLC63 2023 prvni sada 10Motorová tragédie Mercedesu pokračuje, pouhý dvoulitr nacpal i do vrcholného 2,3tunového SUV - 11 - Mercedes-AMG GLC43 a GLC63 2023 prvni sada 11Motorová tragédie Mercedesu pokračuje, pouhý dvoulitr nacpal i do vrcholného 2,3tunového SUV - 12 - Mercedes-AMG GLC43 a GLC63 2023 prvni sada 12Motorová tragédie Mercedesu pokračuje, pouhý dvoulitr nacpal i do vrcholného 2,3tunového SUV - 13 - Mercedes-AMG GLC43 a GLC63 2023 prvni sada 13Motorová tragédie Mercedesu pokračuje, pouhý dvoulitr nacpal i do vrcholného 2,3tunového SUV - 14 - Mercedes-AMG GLC43 a GLC63 2023 prvni sada 14Motorová tragédie Mercedesu pokračuje, pouhý dvoulitr nacpal i do vrcholného 2,3tunového SUV - 15 - Mercedes-AMG GLC43 a GLC63 2023 prvni sada 15Motorová tragédie Mercedesu pokračuje, pouhý dvoulitr nacpal i do vrcholného 2,3tunového SUV - 16 - Mercedes-AMG GLC43 a GLC63 2023 prvni sada 16Motorová tragédie Mercedesu pokračuje, pouhý dvoulitr nacpal i do vrcholného 2,3tunového SUV - 17 - Mercedes-AMG GLC43 a GLC63 2023 prvni sada 17Motorová tragédie Mercedesu pokračuje, pouhý dvoulitr nacpal i do vrcholného 2,3tunového SUV - 18 - Mercedes-AMG GLC43 a GLC63 2023 prvni sada 18Motorová tragédie Mercedesu pokračuje, pouhý dvoulitr nacpal i do vrcholného 2,3tunového SUV - 19 - Mercedes-AMG GLC43 a GLC63 2023 prvni sada 19Motorová tragédie Mercedesu pokračuje, pouhý dvoulitr nacpal i do vrcholného 2,3tunového SUV - 20 - Mercedes-AMG GLC43 a GLC63 2023 prvni sada 20Motorová tragédie Mercedesu pokračuje, pouhý dvoulitr nacpal i do vrcholného 2,3tunového SUV - 21 - Mercedes-AMG GLC43 a GLC63 2023 prvni sada 21Motorová tragédie Mercedesu pokračuje, pouhý dvoulitr nacpal i do vrcholného 2,3tunového SUV - 22 - Mercedes-AMG GLC43 a GLC63 2023 prvni sada 22Motorová tragédie Mercedesu pokračuje, pouhý dvoulitr nacpal i do vrcholného 2,3tunového SUV - 23 - Mercedes-AMG GLC43 a GLC63 2023 prvni sada 23Motorová tragédie Mercedesu pokračuje, pouhý dvoulitr nacpal i do vrcholného 2,3tunového SUV - 24 - Mercedes-AMG GLC43 a GLC63 2023 prvni sada 24Motorová tragédie Mercedesu pokračuje, pouhý dvoulitr nacpal i do vrcholného 2,3tunového SUV - 25 - Mercedes-AMG GLC43 a GLC63 2023 prvni sada 25Motorová tragédie Mercedesu pokračuje, pouhý dvoulitr nacpal i do vrcholného 2,3tunového SUV - 26 - Mercedes-AMG GLC43 a GLC63 2023 prvni sada 26Motorová tragédie Mercedesu pokračuje, pouhý dvoulitr nacpal i do vrcholného 2,3tunového SUV - 27 - Mercedes-AMG GLC43 a GLC63 2023 prvni sada 27Motorová tragédie Mercedesu pokračuje, pouhý dvoulitr nacpal i do vrcholného 2,3tunového SUV - 28 - Mercedes-AMG GLC43 a GLC63 2023 prvni sada 28Motorová tragédie Mercedesu pokračuje, pouhý dvoulitr nacpal i do vrcholného 2,3tunového SUV - 29 - Mercedes-AMG GLC43 a GLC63 2023 prvni sada 29Motorová tragédie Mercedesu pokračuje, pouhý dvoulitr nacpal i do vrcholného 2,3tunového SUV - 30 - Mercedes-AMG GLC43 a GLC63 2023 prvni sada 30Motorová tragédie Mercedesu pokračuje, pouhý dvoulitr nacpal i do vrcholného 2,3tunového SUV - 31 - Mercedes-AMG GLC43 a GLC63 2023 prvni sada 31Motorová tragédie Mercedesu pokračuje, pouhý dvoulitr nacpal i do vrcholného 2,3tunového SUV - 32 - Mercedes-AMG GLC43 a GLC63 2023 prvni sada 32Motorová tragédie Mercedesu pokračuje, pouhý dvoulitr nacpal i do vrcholného 2,3tunového SUV - 33 - Mercedes-AMG GLC43 a GLC63 2023 prvni sada 33
Mercedesy GLC43 a GLC63 nově disponují dvoulitrovým čtyřválcem, jenž doplňuje vyšší či nižší míra hybridizace. Nejedná se o ústrojí, které by bylo vyhledáváno tradičními zákazníky značky. Německé SUV navíc kvůli němu nabralo na hmotnosti, maximální výkon má k dispozici jen krátkodobě. Komu je tohle auto ušité na míru? Foto: Mercedes-Benz

Zdroj: Mercedes-Benz

Petr Prokopec

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.