Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Motorová tragédie Mercedesu pokračuje, pouhý dvoulitr nacpal i do vrcholného 2,3tunového SUV
18.7.2023 | Petr Prokopec
Downsizing může fungovat, pokud si ale s některými auty netyká, pak jsou to velká a těžká SUV. Mercedes to musí dobře vědět, přesto nemá problém do verzí, ve kterých dříve práci odváděly šestiválcové a osmiválcové motory, nacpat hybridizovaný dvoulitr.
Evropská unie sice soustavně zmiňuje, kterak metodiku měření spotřeby přibližuje reálnému světu, jenže činy za slovy stejně soustavně zaostávají. Nadržováno je hlavně těm vozům, u kterých došlo alespoň na částečnou, když už ne úplnou elektrifikaci. V důsledku toho třeba BMW XM dle továrních údajů posvěcených bruselskou legislativou má jezdit za pouhých 1,5 až 1,6 litru na sto kilometrů. Něco takového nicméně mnichovskému plug-in hybridu nevěří ani jeho tvůrci, kteří pod kapotu napěchovali 4,4litrový osmiválec, elektromotor a baterie o kapacitě 29,5 kWh.
S tímto ústrojím je obluda s modrobílým logem na přídi neskutečně těžká, se všemi náplněmi a řidičem za volantem již není daleko od tří tun hmotnosti. O tuto těžkou váhu se pak celkově stará 653 koní výkonu a 800 Nm točivého momentu. Spotřeba pochopitelně může být taková, jaká uvádí BMW, ale jen v případě, kdy budeme dodanou elektřinu považovat za vzduch, kterým prostě není a nebude. Je to energie jako každá jiná, jejíž produkcí vznikají emise stejně jako při spalování benzinu a nafty. Hra na cokoli jiného je falešná a prázdná, řečeno slovy „klasika”.
Od BMW se přesuneme k Mercedesu, který na elektrifikaci sází ještě mnohem více pokrytecky. Spojuje s ní i downsizing, kdy se k přetvářce přidává i problematická funkčnost. Přitom stejně jako v případě mnichovské automobilky jsou zákazníci třícípé hvězdy zvyklí na objemné jednotky. Ve Stuttgartu tedy skutečně velmi riskují, že jim klientela dosud favorizující šesti- a osmiválcové motory odejde ke konkurenci. I když totiž BMW ohýbá realitu, jak jen je to možné, stále je u toho alespoň v nějaké míře pamatováno na zákazníky. Mercedes už klientela primárně nezajímá ani trochu.
Ve finále tedy není překvapivé, že u SUV GLC dochází ke stejně kontroverznímu kroku, s jakým byla již před časem spojena třída C. Pryč jsou tedy všechny objemné motory, a to i u variant AMG. Automobilka místo toho pod přední kapotu nasadila pouze dvoulitrový čtyřválec, který u verze GLC43 doplňuje mild-hybridní technika. Spalovací ústrojí produkuje 421 koní, zatímco startér-generátor dodává dalších 14. Stovky tak SUV dosáhne za 4,8 sekundy, o desetinu dříve než šestiválcový předchůdce.
Dvoulitr pak zůstává i verzi GLC63S E Performance, nově však agregát může počítat s elektrickým turbem. A rovněž s elektromotorem usazeným u zadní nápravy. Tato jednotka přidává 204 koní, zatímco základních 476 dodává spalovací jednotka. Celkově pak soustava má na kontě 680 koní, s nimiž stovky dosáhnete za 3,5 sekundy. Oproti osmiválcové předchozí generaci jde o třídesetinové zlepšení, to si však nebudete moci užívat vždy. Oněch 204 elektrických koní je totiž k dispozici vždy jen po 10 sekund. Baterie zkrátka každému hybridu dříve nebo později dojdou a poté už se musí spoléhat jen na výkon spalovacího motoru.
S čím ovšem může počítat neustále, to je vysoká hmotnost vozu s hybridem spojená. Mercedes-AMG GLC63S E Performance tedy váží neskutečných 2 310 kg, ještě o dvě stě kilo víc než obdobné Céčko. Na papíře tak možná budou parametry novinky vypadat působivě, ovšem v reálu ji konkurence, kterou ještě downsizing tolik nezaslepil, roznese na kopytech. Děje se tak ostatně u sedanu i kombíku, v případě zvýšeného podvozku tak situace rozhodně nebude jiná.
Aktuálně tak už jen dodáme, že obě novinky se vůči běžnému GLC liší čelní maskou Panamericana či efektivnějším brzdovým ústrojím. Slabší provedení v tomto ohledu disponuje kotouči o rozměru 370 mm, jenž se skrývají za 19palcovými litými koly, zatímco silnější verze užívá dvacítky, 390milimetrové karbon-keramické kotouče a šestipístkové třmeny. Její majitelé pak mají k dispozici i více kůže a osm jízdních režimů, zatímco v případě GLC43 zůstala značka u pěti.

































Mercedesy GLC43 a GLC63 nově disponují dvoulitrovým čtyřválcem, jenž doplňuje vyšší či nižší míra hybridizace. Nejedná se o ústrojí, které by bylo vyhledáváno tradičními zákazníky značky. Německé SUV navíc kvůli němu nabralo na hmotnosti, maximální výkon má k dispozici jen krátkodobě. Komu je tohle auto ušité na míru? Foto: Mercedes-Benz
Zdroj: Mercedes-Benz
Bleskovky
Putin říká, že automobilky Volkswagen a Porsche umírají, podle něj úplně zbytečně
včeraMuž zkusil se svým Mercedesem zdolat slavné Španělské schody v Římě, dojel překvapivě daleko
18.6.2025Marnost: Porsche se chlubí „rekordem” elektromobilu z okruhu, na kterém dostal 5sekundový „kouř” od o 2,5 milionu levnějšího spalovacího auta
17.6.2025
Nové na MotoForum.cz
- Překvapení v MotoGP: Maverick Viňales včera 16:24
- Salač dominoval pátku v Mugellu včera 15:22
- Začalo Mugello včera 14:57
- Vespa Officina 8: modely Primavera a GTV v nové edici 19.6.2025
- Pre GP Mugello 19.6.2025
Nejnovější články
Mercedes nepochopil nic. Osmiválec C63 nevrátí, elektrický sporťák s umělým zvukem motoru V8 vám ale nadělí
před minutouBMW začne své vozy osazovat lepší a levnější náhradou karbonových vláken, může změnit svět aut
před 3 hodinamiSuperluxusní supersedan s maximálkou 312 km/h dnes koupíte levněji než novou Octavii, i když toho zase tak moc nenajel
před 4 hodinamiNěmci zjistili, že lidé platí za dobíjení elektroaut už i v průměru víc než za tankování. A festival prodělků tím jen začíná
před 6 hodinamiVrcholná verze „Bugatti pro chudé” zašlapává do země prakticky jakoukoli konkurenci, jde o jedno z nejrychlejších aut světa
včera
Živá témata na fóru
- Fiat a vše kolem nich 06.21. 10:33 - pavproch
- Cyklistické vlákno 06.21. 10:28 - pavproch
- Policejní kontroly a měření 06.20. 17:34 - Truck Daškam
- Sraz AutoForařů na Nurburgring Nordschleife 06.20. 15:45 - Eda
- S větrem ve vlasech.... 06.20. 14:08 - pavproch
- Sraz Autoforum.cz dotaznik - miesto 06.19. 20:38 - M.Z.
- automat 4x4 "ku stavbe" 06.19. 11:31 - M.Z.
- Policejni Passaty, Superby a neoznacena merici vozidla #2 06.18. 21:12 - Brus