Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Mýtus o budoucí výhodě elektromobilů definitivně padl, realitou bude úplný opak
19.5.2022 | Petr Prokopec
Elektrická auta trápí spousta problémů, naprostou většinu z nich by ale lidé byli schopni skousnout. Co majoritně neskousnou, jsou vysoké ceny resp. jejich poměr k užitné hodnotě. Právě tady se elektromobily měly stávat jen lepšími, nic takového se ale dít nebude.
Už léta se nám od politiků, výrobců aut i fanoušků elektromobilů dostává informací, dle nichž by bateriová auta měla v budoucnu radikálně zlevnit a stát se stejně dostupnými či ještě dostupnějšími než konvenční vozy. Tato očekávání vycházela z premisy, že s vyšší produkcí dojde k rozmělnění vysokých nákladů, co ale platí u jednoho produktu, nemusí platit nutně u jiného.
Ano, základní ekonomická matematika funguje pořád stejně a například vývojové náklady rozprostřené mezi milion vyrobených aut budou z hlediska ceny jednoho vozu pochopitelně nesrovnatelně nižší, než když do prodeje dostanete 50 tisíc aut. Elektromobily jsou ale v jedné věci ošidné. Jejich cenu neurčují v prvé řadě vývojové náklady ani obvyklé komponenty, ale baterie. U nich jsou úspory z rozsahu mýtem, který mnohokrát popíral třeba slavný automobilový manažer Bob Lutz. A čas mu dává zapravdu.
Na baterie totiž potřebujete velké množství vzácných kovů, které jsou... vzácné. Jsou drahé, jejich těžba je omezená a s rostoucí poptávkou se stávají stále dražšími. Za normálních okolností by si s tímto poradil trh a nasměroval automobilky k efektivním řešením, nedovolil přetáhnou jednu ze stran. Jenže trh byl ubit (nejen) Evropskou unií a automobilky nepracují jen s nabídkou, poptávkou a skutečnými cenami. Pracují primárně s nařízeními EU, přes kretá nejede vlak. Pravidla EU elektromobily zatím nepřímo diktují, poptávka po materiálech potřebných na výrobu baterií uměle roste a nabídka ji nestíhá. Co to asi může způsobit?
Na to není třeba doktorát - kde poptávka převyšuje nabídku a není možné situaci vyrovnávat jakýmkoli konkurenčním produktem (protože už dnes nemůžete prodat spalovacích aut, kolik chcete, jsou zatížená extrémními pokutami za „nadlimitní emise CO2”), tam ke zlevňování nedochází nikdy. Výrobci se naopak budou dále předhánět v tom, kdo zaplatí více za omezené množství materiálu, aby následně mohli vyrábět auta, na kterých zákazníci sice nebazírují, EU ale ano.
Tato slova nelze označit za malování čerta na zeď, nově je můžeme opřít i o zprávu analytické společnosti E Source. Ta se na elektromobily specializuje a uvádí, že v současné době vychází jedna kilowatthodina v případě kapacity baterií na 128 dolarů (cca 3 000 Kč). V příštích čtyřech letech by nicméně měla vzrůst na 138 USD (3 250 Kč). V důsledku toho by nakonec elektromobily v půlce dekády měly stát o 1 500 až 3 000 USD (asi 35 až 71 tisíc Kč) více než nyní.
„Poptávkové tsunami je na dohled. A nemyslím si, že je na to bateriový průmysl připravený,“ uvedl k tématu Sam Jaffe, viceprezident společnosti E Source, který má na starosti právě problematiku spojenou s akumulátory. I z toho důvodu již došlo k úpravě někdejších prognóz, oproti nim nejen nemá dojít ke zlevnění, ale naopak ke zdražení. Pozoruhodné také je, že předpokládané prodeje elektrických aut mají být v roce 2026 nižší o 5 až 10 procent ve srovnání s předchozími odhady. A to se pořád bavíme o relativně optimistických vyhlídkách.
Zlevňování elektrických aut je zkrátka mýtus, který se do vynalezení úplně jiného způsobu uchovávání energie, než jsou dnešní akumulátory, nemůže naplnit. Předpokládáme, že EU a jí podobní se nechytnou za nos, ale půjdou cestou dalšího umělého zdražování spalovacích aut, aby dosáhli cenové parity z druhé strany. To ovšem bude znamenat jediné - drahé bude vše, to chtěné i nechtěné. Sami nejlépe víme, že budování světa umělým zdražováním efektivního a žádaného není cesta jinam než do pekel a docela nás fascinuje, že po ní politici dále chtějí kráčet, neboť i je stáhne právě tam. Strůjcem svého štěstí je ale každý sám.
Škoda Enyaq může už dnes stát skoro 2 miliony Kč. Máte pocit, že je to tak moc, že už nemůže být hůř? Pokud se nestane zázrak, za pár let poznáte svůj omyl. Foto: Škoda Auto
Zdroj: CNBC
Bleskovky
- 11 let staré Porsche málem vytřelo s nejnovějšími hybridními sporťáky Ferrari a Lamborghini. Není to ostuda?
25.4.2024 - Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
23.4.2024 - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024
Nové na MotoForum.cz
- Mistr světa Bagnaia tvrdí muziku v Jerezu včera 16:23
- Pátek v Jerezu - Moto2: 1. Roberts, 13. Salač včera 15:49
- Úvod v Jerezu: Na čele bratři Marquezové, 7. Pedrosa včera 11:30
- Nová pravidla MotoGP od sezóny 2027 včera 10:42
- Pre Jerez 25.4.2024
Nejčtenější články
- Aston Martin vrátil do kabin svých aut tlačítka. Pozoruhodnou cestou zjistil, jak moc lidem vadí je nemít
27.3.2024 - Tesla Cybertruck mohutně skóruje při dopravních nehodách, ostatní auta se od ní odráží jako kuličky v pinballu
27.3.2024 - Zbytečný a takřka neprodejný: Klon Škody Enyaq s logem Fordu neřeší vůbec nic, přesto se začíná prodávat v Česku
27.3.2024 - Číňané začali prodávat své nové luxusní monstrum. Nabušené SUV větší než Kodiaq stojí jen 413 tisíc Kč
27.3.2024 - 50letý Čech musel Američanům ukázat, jak se bourá s Mustangem. Žasnou, auto nevinného řidiče trefil jako řízená střela
27.3.2024
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva