Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Na světě je další „zabiják Tesly”, tentokrát té nejhůř prodávané. Kolikátý už je? A jak moc asi může uspět?
18.11.2023 | Petr Prokopec
Ze spojení „Tesla killer” se stalo už takové klišé, že tato slova nelze opakovat jinak než žertem. V tomto případě je navíc třeba se ptát, koho chce tohle auto zabíjet krom sebe sama či celé vlastní značky - jde proti nejmíň žádané Tesle a nepřichází s ničím převratným.
Pokud chcete chytrý telefon, můžete jej dnes pořídit za babku, takové Xiaomi Redmi je k mání za necelé dvě tisícikoruny. Většina lidí ale zkrátka touží po iPhonu, jenž se stal jakousi ikonou svého druhu. Z toho důvodu si Apple může dovolit účtovat za každý přístroj daleko víc než konkurence, i když za ní v mnoha ohledech již zaostává. Automobilovou obdobou této firmy je pak Tesla, která taktéž technicky nepatří na špičku branže. Nicméně s pomocí chytrého marketingu se Elonu Muskovi povedlo udělat ze svých aut cosi, co je považováno za stejný symbol životního stylu, jakým je onen iPhone.
Tak jako ve světě mobilů se i ve světě aut na Teslu neustále dotírá konkurence. Je tu ovšem jeden háček - jak jsme naznačili výše, nový telefon si dnes může pořídit naprosto každý. V případě elektrických aut jde však jen o hrstku zákazníků. Ti pak sice mohou vybírat ze stále větší nabídky, primárně (a vlastně i ve finále) však nejčastěji míří k Tesle. Z posledních kroků americké značky je ovšem patrné, že lidí ochotných opustit spalovací techniku začíná být stále méně, a proto i Musk nakonec musel zavelet ke slevám, stejně jako se již nebrání třeba reklamám.
Od Tesly se můžeme přesunout k Lucidu, tedy automobilce, za kterou stojí lidé, kteří dříve pro Muska pracovali. S jeho řízením firmy však nebyli spokojeni, a proto založili vlastní automobilku, která dosud nabízela pouze sedan Air, tedy soupeře Modelu S. Příliš úspěšní s ním ovšem nebyli, ve třetím kvartálu letošního roku totiž každý exemplář prodávali se ztrátou takřka deseti milionů korun. Přeplácený šéf automobilky Peter Rawlinson však uvedl, že značka plní, co si předsevzala. A zmínil i velké naděje spojené s novým SUV Gravity.
Tento vůz byl odhalen na autosalonu v Los Angeles, přičemž po stránce designové dokáže zaujmout, ať již v dobrém či zlém. Otázkou je ovšem technika, neboť jakkoli jsou zveřejněná čísla působivá, je třeba si uvědomit, co vlastně představují. Gravity totiž disponuje bateriemi o kapacitě 120 kWh, jenž mají dle výrobce vystačit na 708 km jízdy. Jenže onen paket odpovídá asi 30litrové palivové nádrži. Je tak nad slunce jasné, že reálně zvládne 2 800 kilo vážící elektromobil daleko méně.
SUV Lucidu dostalo do vínku dva elektromotory, které produkují 800 koní, s nimiž se sprint na stovku má odehrát za necelých 3,5 sekundy. Automobilka ovšem uvádí, že do budoucna se nabídka rozroste. Dorazit má tedy i základní verze, s níž bude spojen pouze jeden motor naladěný na 450 koní, stejně jako vrcholné provedení disponující 1 080 koňmi. Kdy se tak ovšem stane, je otázkou, neboť aktuálně odhalené Gravity zamíří do prodeje až na konci roku 2024. Stát by přitom mělo méně než 80 tisíc dolarů (cca 1,8 mil. Kč).
Za podobné peníze je přitom k mání i zmiňovaný Air, ten nicméně nedisponuje interiérem se třemi řadami sedadle, z nichž druhé dvě lze sklopit do podlahy a vytvořit tak zavazadelník o kapacitě neskutečných 3 171 litrů. SUV by tedy mohlo oslovit víc lidí než sedan. Kolik jich však bude? Pár tisíc ročně? To Lucidu z červených čísel asi nepomůže. Ačkoli je auto prezentováno jako už asi tisící zabiják Tesly, koho nebo co reálně zabije? I kdyby Tesle sebral všechny zákazníky, půjde o kupce modelu X, který se ze všech vozů značky prodává nejhůř.



















SUV Gravity dostalo do vínku 900voltovou architekturu, díky které byste u stojanu s výkonem 350 kW měli doplnit 320 km dojezdu za 15 minut. Na poměry elektromobilů hezké, vedle dotankování spalovacích aut jde ale stále o zdlouhavý proces, navíc kdy a kde bude reálně k dispozici? Foto: Lucid Motors
Zdroj: Lucid Motors
Bleskovky
Dánskému géniovi shořel jeho elektromobil přímo doma poté, co v zimě zahříval baterie toustovačem
před 11 hodinamiŘidiče Jaguaru poslal aquaplaning na dálnici do smyku a přímo pod kamion, jak to vybral, dodnes asi sám nechápe
včeraMožná poslední pravověrné Ferrari se v běžném provozu rozjelo až na 331 km/h, zní u toho jako Pavarotti
včera
Nejčtenější články
Britský novinář zkusil žít s elektrickou Škodou Enyaq bez domu s garáží. Nejde to, navíc to leze do peněz
6.11.2023Audi nechá své zákazníky opakovaně platit i za auta, která jsou dávno jejich, prý to sami chtějí
6.11.2023Fiktivní ekologií nejsou jen elektromobily a plug-in hybridy, manipuluje se i s emisemi vznikajícími při výrobě
6.11.2023Ferrari začalo při vývoji používat revoluční metodu známou z IT, auta značky má zbavit italského šlendriánu
6.11.2023Spotřeba elektřiny v Německu klesla na rekordně nízkou úroveň. Může to znít jako dobrá zpráva, je to ale přesně naopak
6.11.2023
Tiskové zprávy
- Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva - Získejte unikátní hodinky STI ve sbírce na pomoc dětským domovům
tisková zpráva