Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Nad automobilovými dealerstvími se smráká, letošek jim nepomohl ani trochu
6.7.2020 | Petr Prokopec
Studie ukazuje, že už dříve započatý proces přesunu zákazníků z klasických dealerství k jiným prodejním kanálům byl letošním děním pouze akcelerován. A jiným směrem vývoj zamíří jen stěží.
Začíná být jasné, že koronaviru se hned tak nezbavíme. A je dost možné, že akceptovat jej budeme muset jako součást našich životů, jako takovou druhou chřipku. Nejspíše přitom nebude třeba mít neustále na ústech roušku, ovšem bez opatrnosti a používání dezinfekce se asi již neobejdeme, a to zejména v místech, kde se dá očekávat širší veřejnost. Takovými jsou třeba showroomy. Ovšem automobilky z toho nemusí mít jen špatné spaní.
Nyní nemluvíme o celkových prodejích, které jsou velkou neznámou a podle vývoje v Německu mohou zůstat i hodně nízko. Místo toho se začneme soustředit na měnící se zvyky zákazníků. Koronavirus evidentně uspíšil přechod k online nákupům, jak zjistila studie britské firmy BuyACar.co.uk, více než 25 procent dotázaných odpovědělo, že „by nemělo problém s koupí vozu bez toho, aby jej viděli, pokud bude ochráněn garancemi a zárukou“.
Ještě před pár lety nepředstavitelná věc je rázem schůdná pro čtvrtinu kupců. Navíc jde o průměr, který neodráží touhy té části klientely, která auta nakupuje nejčastěji. Online nákupům je totiž nakloněna třetina lidí ve věku 35 až 44 let, respektive 31 procent zákazníků ve věku 45-54 let. A ani u věku 55-64 let daný podíl neklesl pod 27 procent.
Po „ohmatání“ tedy touží zvláště lidé pod 25 nebo nad 65 let, a to navíc spíše ženy, které nejsou typickými kupci automobilů. V případě pánského publika byla ochota nakupovat vůz bez testovací jízdy dvakrát vyšší. To je ve výsledku voda na mlýn automobilek, které nejspíše již začínají akceptovat, že po stránce objemů se hned tak nedostanou na předkoronavirovou úroveň, pokud vůbec. O to více ovšem musí zabrat v oblasti zisků, kde dosud hodně ztrácely, a to především kvůli tradičnímu modelu zahrnujícímu také prodejce.
Při nakupování online nicméně mizí potřeba personálu, obřích showroomů a vlastně i jistého nepohodlí, které pro zákazníky představuje jednání s dealerem a sesednutí z vlastního gauče v obývacím pokoji. Navíc téměř veškerou marži si výrobce může nechat pro sebe a prodejci z ní ponechá jen jistou část jakožto provizi za předání vozu. Z autorizovaných dealerství se tak pozvolna začínají stávat jen výdejny spojené s autorizovanými servisy.
Lze zmínit, že jakkoliv tento trend uspíšil koronavirus, svět se k němu začal přiklánět tak jako tak, a to i kvůli elektrifikaci. V případě elektromobilů lidé nečekají až tak specifický jízdní projev a soustředí se na vlastnosti, které není třeba příliš zkoušet - nakonec vnímání Tesel je toho nejlepším důkazem. Nakonec elektromobilita je či alespoň chce být symbolem nového digitálního věku, ve kterém se nakupování v kamenném obchodě příliš nenosí.
Bez dealerů se chce obejít třeba VW. Foto: Volkswagen
Stejným směrem ale míří i Korejci: Foto: Hyundai
Cizí není ani Fordu. Foto: Ford
A takové Geely bez nich poměrně úspěšně přestálo vypnutí čínské ekonomiky. Screenshot: Archiv Autoforum.cz
Zdroj: BuyACar.co.uk
Bleskovky
- 11 let staré Porsche málem vytřelo s nejnovějšími hybridními sporťáky Ferrari a Lamborghini. Není to ostuda?
včera - Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
23.4.2024 - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024
Nové na MotoForum.cz
- Pre Jerez včera 15:00
- Senzace: Bimota v SBK 2025 s továrním týmem Kawasaki včera 13:00
- Časový program Gran Premio Estrella Galicia 0,0 de España včera 10:00
- Vostatek po Assenu: „ Na suché trati jsem se cítil silný, na mokré to nešlo“ 24.4.2024
- Začalo letošní MS-Side 24.4.2024
Nejnovější články
- Tesla si nechala zaplatit v roce 2017 od Pepsi za 100 tahačů, dodala jich jen 36. Ze 125 kamionů pro UPS ani jeden
před 40 minutami - „Příšerné” nařizování elektromobilů zabije automobilový průmysl, říká šéf Stellantisu, začne to ve Velké Británii
před 2 hodinami - BMW začalo majitelům nabízet „rodný list” jejich starších aut, cena i způsob objednání berou slova z úst
včera - Šéf Bosche najednou říká, že elektromobily budou za pár let kupovat skoro všichni, ještě před měsícem si otevíral pusu
včera - Se sportovními Peugeoty je amen, říká šéfka značky, po současné 508 PSE už přijde jen prázdnota
včera
Živá témata na fóru
- RYBNÍK NA PODLAZE - OCTAVIA 1 04.26. 07:49 - nostromo23
- Onboard videa 04.26. 07:47 - Truck Daškam
- Jak odstranit zaschlý vosk z kapoty auta? Prosím o radu 04.26. 07:46 - nostromo23
- Jak snižovat spotřebu 04.26. 07:41 - nostromo23
- Audi A6 C7 převodovky 04.25. 23:27 - Milanito
- Dříve M135i, nyní ///M2 04.25. 23:10 - M.Z.
- Tiguan 2.0TSI 6MT 4x4 Sport&Style 04.25. 20:34 - M.Z.
- Výběrové RZ - kdo má lepší úlovek? 04.25. 19:05 - řidičBOB