Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Naděje pohasla, 3 500 zaměstnanců kdysi pyšné evropské továrny Fordu má padáka, nezbude z ní nic
9.2.2024 | Petr Miler
Postupně gradující, ve své podstatě tragický příběh dospěl svého smutného rozuzlení. Kdysi největší továrna Fordu v Evropě končí a nezbude z ní ani nic srovnatelného. Tisíce zaměstnanců si tak k poslednímu dni letošního roku bude muset sbalit fidlátka.
„Tragedy in the making”, těmito slovy zhodnotil situaci kolem továrny Fordu v německém Saarlouis už před několika léty jeden můj anglicky hovořící kolega. I když tehdy nikdo nemohl s jistotou vědět, že to tak dopadne, slova o „vznikající tragédii” se nakonec bohužel ukázala být naprosto přesnými.
Nevíme, do jaké míry jsou vám fakticky známé tak vzdálené automobilové reálie, ale sárská fabrika modrého oválu je symbolem svého druhu. Vznikla jako jedna z největších továren automobilky na světě a největší v Evropě, které automobilka po dekády svěřoval výrobu svých největších prodejních hitů pro starý kontinent. Začalo to v roce 1970, kdy z tamních výrobních linek začaly sjíždět první z více jak 6 milionů Escortům a význam fabriky se nezmenšoval ani v novém miléniu. Tehdy dostala na starosti výrobu klíčového Escortu, v roce 2025 ale tento příběh skončí prakticky ničím.
Že se taková věc může stát, jsme psali naposledy v lednu, kdy bylo definitivně potvrzeno, že továrnu nechtějí ani Číňané, ani nikdo jiný. Byla to ale jen poslední kapka do kýble zmaru, který se začal plnit už o dva roky dřív po absurdním rozhodnutím Fordu vsadit vše na elektromobilu. Nyní to přeteklo, Ford vzdal snahu o konstruktivní řešení a zbylým zaměstnancům továrny oznámil, že skončí s momentem, kdy na místě skončí výroba samotného Focusu - podle všeho k 31. prosinci tohoto roku.
Informují o tom kolegové z Automobilwoche, podle nichž došlo na definitivní vyřešení celé věci s německou odborovou organizací IG Metall. Té nezbylo než akceptovat, že v továrně v Saarlouis přijde zhruba 3 500 lidí o práci v momentě, kdy se za produkcí Focusu zavře voda.
IG Metall informuje, že i poté zůstane na místě zaměstnáno kolem 1 000 lidí, co tam ale budou dělat, nikdo neví. A nezdá se, že by si s tím odboráři lámali hlavu, podle nich je to hlavně trest pro Ford. „Nebyli jsme schopni dosáhnout optimálního výsledku jednání, takže jsme zvolili druhou nejlepší možnost: Udělali jsme pro Ford rušení pracovních míst co nejdražší,” řekl k věci regionální šéf IGM.
Do svého finále tak dospěla roky trvající sága, která začala nesmyslným zaříznutím modelu Focus coby stále jednoho z potenciálně nejlépe prodávaných Fordů kontinentu, po kterém následovala snaha továrnu předat „as is” některé z jiných automobilek. Když se to nepovedlo, chtěl ji Ford prodat i se zaměstnanci firmě z jiného oboru. Ani to se ovšem nepovedlo, a tak nezbylo než přistoupil k aktuálnímu kroku a éru výroby Fordů v Saarlouis uzavřít výše popsaným způsobem.
Je to smutné? Jistě, víc než to nás ale mrzí, jak je to zbytečné. Ford si strčil pistoli do pusy, mačká spoušť a doufá, že výsledkem bude skvělý nový život? Existuje lepší definice slova „naivita”?



V Saarlouis ještě pořád stojí jedna z velkých fabrik Fordu, pohledem někdejšího počtu zaměstnanců a objemu výroby šlo o jednu z největších vůbec, byla to pýcha evropské divize automobilky. Na kahánku měla dlouho, teď to má prakticky spočítané i s naprostou většinou zbývajících zaměstnanců. Foto: Ford
Zdroj: Automobilwoche
Bleskovky
Další novinka Mercedesu ukazuje, že to nejhorší z posledního nového modelu bude značka cpát všude
včeraEvropská verze levného amerického Ferrari si vyšlápla na jedno z vrcholných Porsche, výsledek je hořkosladký
13.10.2025Jízdu jinak krásného nového Renaultu 5 Turbo lidé zesměšňují. Ukazuje, co je hodně špatně na ostrých elektrických autech
12.10.2025
Nové na MotoForum.cz
- Pol Espargaro za Viňalese 13.10.2025
- Schrötterův odchod z WRP Ducati 13.10.2025
- Michele Pirro nahradí Marca Marqueze při GP Austrálie 13.10.2025
- Honda CB1000F 2026: nekapotované retro 13.10.2025
- Bulega vyhrál a oddálil tak Toprakovu korunovaci 12.10.2025
Nejčtenější články
Japonci těší staromilce, do výroby vrací už 23 let nevyráběný legendární motor, dokonce ve vylepšené podobě
14.9.2025VW začal prodávat levný klon Škody Kodiaq, s cenou od 350 tisíc Kč to bude hit
14.9.2025Nejprostornější moderní Dacii dnes koupíte neskutečně levně, litr místa pro náklad vás může přijít jen na 17 Kč
14.9.2025Vrchol ironie: V nizozemské „zelené pevnosti” musí instalovat obří generátory na fosilní paliva, aby udrželi v chodu síť schvácenou elektromobily
15.9.2025VW se pokusil vylepšit svůj obraz obšlehnutím slavné Gymkhany, dosáhl ale přesného opaku toho, o co dnes usiluje
15.9.2025
Živá témata na fóru
- Policejní kontroly a měření 10.14. 23:32 - GeneHawkins
- BMW Divize 10.14. 23:07 - abgx1
- Výběrové RZ - kdo má lepší úlovek? 10.14. 20:41 - Truck Daškam
- Porsche - vse o sportovnich modelech 10.14. 16:58 - 911T
- Čerpadlo ostřikovačů 10.14. 16:15 - stenly11
- Politický koutek 10.13. 17:49 - Zajda
- Chlubítko univerzální 10.13. 17:17 - jerry
- Onboard videa 10.12. 23:38 - brnenska.odchytova