Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Číňané kupující už nevyužitelné továrny Fordu nejlépe ukazují, kam se posouvá celý auto průmysl
6.3.2023 | Petr Prokopec
Varování před tímto vývojem mnozí po léta označovali za klišé a přehnanou obavu. Teď už mu nestojíme jen tváří v tvář, reálně jej prožíváme. Spekulace o převzetí zbytných továren Fordu čínským BYD byly pravdivé - začíná se v Camacari, pokračovat se může v Saarlouis.
Na počátku minulého století se Ford rozhodl, že nové auto dostane pomalu do každé rodiny. Značka tak zavedla pásovou výrobu, díky které se povedlo srazit cenu Modelu T na ekvivalent dnešních zhruba 88 tisíc korun. Na tuto sumu pak průměrný dělník ve Státech musel šetřit jen několik málo měsíců, modrý ovál tedy ve své misi uspěl na výbornou. Role cenově dostupného výrobce se však automobilce zjevně zajedla. Nová strategie totiž počítá především s elektromobilitou, na nízké ceny lze tedy rovnou zapomenout. V důsledku toho ale součástí historie za chvíli nemusí být jen Model T, ale celý Ford přinejmenším tak, jak ho dnes známe.
Pro elektrický pohon tento výrobce pochopitelně nehoří zničehonic. V průběhu posledních let totiž jeho spalovací nabídka začala na konkurenci ztrácet, hlavně vinou špatných rozhodnutí. Modrý ovál se totiž mimo jiné rozhodl, že jeden model má vyhovovat naprosto všem lidem na všech kontinentech. Něco takového pochopitelně nemohlo skončit vzestupem prodejů, a jelikož na dohnání rozjetého vlaku bylo již pozdě, rozhodl se Ford naskočit na jiný. Automobilka tak plně podporuje politiky, kteří se z něj rozhodli udělat jedinou možnou alternativu pro budoucnost - už to nebere jako hrozbu, ale jako obranu svého dalšího, podle nás opět špatného rozhodnutí.
Jelikož s elektromobilitou jsou spojené nemalé investice, musela automobilka logicky přistoupit k úsporám. Přes palubu se přitom rozhodla hodit hlavně svou brazilskou pobočku, pod kterou spadaly tři továrny. Padáka tak dostalo zhruba pět tisíc lidí, z nichž nejvíce docházelo do podniku v Camacari. Ford pak oznámil, že v zemi končí pouze s výrobou, nikoli se svými aktivitami. Auta, která chce v Brazílii prodávat, se však již pouze dováží. A jakkoli se tak dle modrého oválu do prodeje dostanou i dříve nedostupné modely, nestane se tak ve spojitosti s nižšími cenami.
Ford se tak továrny v Camacari potřeboval zbavit, přičemž v minulosti se spekulovalo o tom, že kupcem se stane čínská automobilka BYD. Ta měla v rámci svého rozmachu koupit hned několik továren modrého oválu po celém světě. Samo BYD dříve tyto spekulace označovalo přinejmenším za předčasné, teď už jsou ale realitou - Camacari je jeho a další fabriky mají následovat.
BYD má v Brazílii provozovat hned tři podniky zaměřené mimo jiné na zpracování lithia a dalších komponentů potřebných pro baterie elektrických aut, výrobu podvozků pro autobusy a nákladní vozy i montáž osobních aut. Právě ty mají vznikat v Camacari. Veškeré informace ohledně dalšího vývoje aktivit BYD za oceánem se oficiálními mají stát až v dubnu, to ale nakonec dnes není podstatné.
Zajímavé bude sledovat, zda Číňané koupí i továrnu v Saarlouis, také kolem možnosti jejího převzetí dříve automobilka přešlapovala. Ať už se ale rozhodne jakkoli, jejich kroky ukazují, kam se dnes posouvá celý automobilový průmysl. Tradiční značky bláhovou sázkou na jediné řešení ztrácí svou pozici na trhu, Číňané na stejném poli dokáží být efektivní a ani za spalovacími auty nedělají tlustou čáru. Zastaví je někdo? Jedinou šancí je, že politici i výrobci prozřou a přestanou kopat hrob vlastně nám všem. Divili bychom se ale, kdyby s tím přestali dříve, než začneme být lopatu po lopatě zahazováni hlínou.
![Číňané kupující už nevyužitelné továrny Fordu nejlépe ukazují, kam se posouvá celý auto průmysl - 1 - Ford Troller T4 2019 modernizace 01](http://www.autoforum.cz/img/grey.gif)
![Číňané kupující už nevyužitelné továrny Fordu nejlépe ukazují, kam se posouvá celý auto průmysl - 2 - Ford Troller T4 2019 modernizace 02](http://www.autoforum.cz/img/grey.gif)
![Číňané kupující už nevyužitelné továrny Fordu nejlépe ukazují, kam se posouvá celý auto průmysl - 3 - Ford Troller T4 2019 modernizace 03](http://www.autoforum.cz/img/grey.gif)
![Číňané kupující už nevyužitelné továrny Fordu nejlépe ukazují, kam se posouvá celý auto průmysl - 4 - Ford Troller T4 2019 modernizace 04](http://www.autoforum.cz/img/grey.gif)
![Číňané kupující už nevyužitelné továrny Fordu nejlépe ukazují, kam se posouvá celý auto průmysl - 5 - Ford Troller T4 2019 modernizace 05](http://www.autoforum.cz/img/grey.gif)
Ford v Brazílii vyráběl i lokální modely jako třeba Troller T4. S tím je ovšem definitivní konec. Foto: Ford
Místo modrého oválu bude továrnu v Camacari provozovat BYD, který hodlá s výrobou osobních aut začít v roce 2025. Postup čínské automobilky ukazuje, kam se dnes posouvá celý auto průmysl. Foto: BYD
Zdroj: UOL Carros, Auto Evolution
Bleskovky
Bugatti Chiron SS se ve sprintu až k 400 km/h postavilo Rimacu Nevera. Asi to nemělo dělat
včeraSrovnání dieselových dodávek VW, Fordu a Peugeotu ve sprintu je neobvyklé představení, tohle jsou králové levých pruhů
25.7.2024Teslu Cybertruck v přímém klání porazil 28 let starý spalovací sporťák, stačilo místo na rovině soutěžit na oválu
23.7.2024
Nejnovější články
Nové Audi A5 v úplném základu je reklamou na to, co všechno jste si nekoupili, patrné je to hlavně uvnitř
před 45 minutamiUpadlý řezník VW Golf je dnes v bazarech ignorovanou cestou k levnému modernímu autu, dvouletý stojí míň než nová Fabie
včeraMuž se vydal na 1 300 km dlouhou cestu s elektromobilem, z obyčejné dovolenkové jízdy se stal hon na nabíječky
včeraNový VW Transporter poprvé ukázal svůj interiér, uvnitř nabídne dosud nevídané věci
včeraGM po fiasku pokusů s taxíky bez řidiče odkládá celý projekt „na neurčito”, asi už ví, jaká utopie to dnes je
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva