Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Naděje pro nadšené řidiče přece jen žije, přichází z těch nejméně pravděpodobných míst
16.5.2021 | Petr Miler
Docela bezútěšný stav nejčastěji v diskuzích provázený slovy „naposledy” či „poslední možnost” obchází auta určená pro ryzí nadšence. Občas se ale přece jen objeví nějaká naděje.
Pokud hoříte pro řízení aut - a náležitě řídit také umíte - vaše srdce nevyhnutelně bije pro auta s atmosféricky plněnými motory a manuálními převodovky. Může jít o předo-, zado- i čtyřkolky, to už nutně nemusí být tak důležité, jen tato kombinace vám ale dodá maximální kontrolu nad vozem pramenící v uspokojení, které vám vozy jiné koncepce nedopřejí. A k tomu přidá zvuk, který je turbomotorům (o elektromobilech ani nemluvě) z podstaty cizí.
Nechápejte nás zle, auto s turbem a automatem vůbec nemusí špatné a už vůbec ne pomalé, je ale rychlost skutečně to, co nadšené řidiče táhne ven? Je to nepochybně jeden z faktorů a zábavný vůz nemůže být vyloženě pomalý, automobily se ale v posledních dekádách staly tak rychlými, že nebudeme úplně věřit tomu, že je pro něčí pocity nějak zvlášť důležité, zda jede na rovince na okruhu 213 nebo 221 km/h a kolo zvládne o 1 sekundu rychleji. Přesto auta zaměřená na entuziasty z nabídek mizí rychleji, než si stačíte uvědomit, že představovaly poslední šanci koupit si něco podobného.
Tento trochu depresivní stav má řadu příčin, od tlaku na snížení normované spotřeby (zde hlavně na straně motorů, ale částečně i převodovek) přes tlak na minimalizaci nákladů (zde hlavně převodovek) až po přirozený vývoj - automat před 30 léty byl vtip, dnes dokáže v leckterém ohledu člověka překonat a méně zdatné řidiče i nadchnout. Ruční řazení tak z vozů mizí, méně jsou s ním konfrontováni děti majitelů takových aut, ti si následně kolikrát ani nechtějí dělat řidičák na vůz s manuálem, automobilky jim pak ani nenabízejí jiné než „automatické” vozy... Je to spirála končící téměř úplným „vyhynutím”.
Zda existuje šance, aby tento vývoj skončil jinak a manuál nezůstal jen pár exkluzivním vozům jako Porsche 911 GT3, které si ale nakonec zdaleka nekupují jen nadšenci, nevíme. Ale víme, jak je to s nadějí - ta umírá poslední a její šance na přežití rostou s tím, čím více lidí se s manuální převodovkou vůbec učit zacházet. Pokud vládu nad světem aut převezmou elektromobily, stanou se manuální převodovky už skutečně mrtvou větví vývoje. A nebo ne?
Ne nutně, jak ukazuje novinka čínského BYD. To představilo elektrický model e3 ve verzi pro autoškoly, který má ruční řazení. Detaily jsou zatím omezené, předpokládáme ale, že vůz používá méně obvyklý stejnosměrný motor, u kterého spojení s převodovkou o více stupních dává smysl. Podstatou existence tohoto vozu je ale dovolit lidem naučit se pracovat s ručním řazením, i když se budou učit na elektromobilu. A to je naděje, zvlášť když přichází z Číny, největšího automobilového trhu světa, vskutku nepravděpodobných míst, kde jinak ručnímu řazení moc nepřejí.
Dodejme, že byť vůz má klasické tři pedály na straně řidiče, pro instruktora je tu jen brzda, neboť s elektromotorem je možné zcela zastavit bez rizika zhasnutí motoru, spojka slouží jen pro změnu převodů za jízdy. Auto jako takové je nabízeno s 38kWh baterií, se kterou má dle čínského testovacího cyklu ujet až 350 km (reálně bude rádo za polovinu) a s manuálem je nabízeno od 131 800 yuanů (429 tisíc Kč). Jeho potenciální morální hodnota minimálně pro nadšené řidiče je ale větší - pokud bude po autech s ručním řazením poptávka v Číně, automobilky s ním hned tak neskončí.





Čínské BYD nabízí elektrický model e3 pro autoškoly i ve verzi s manuálním řazením, to mu dává alespoň jakous takous naději na další existenci. Foto: BYD
Zdroj: BYD
Bleskovky
„Bugatti pro chudé” znovu vytřelo podlahu s drahou konkurencí, potichu stanovilo další rekord okruhu
14.12.2025
Žena jela autem po dálnici a najednou jí na střeše přistálo letadlo. Video zachycuje vše
11.12.2025
Muž si nechal na zimu hodit své Ferrari jeřábem na balkon jen aby zjistil, že Vídeň není Dubaj
10.12.2025
Nové na MotoForum.cz
- MS side 2026 bez Mostu včera 17:36
- Nejméně navštívené Grand Prix 2025 včera 17:11
- Indian Sport Scout RT 2026: s uzamykatelnými kufry včera 11:10
- Marcel Schroetter pojede IDM Superbike včera 10:00
- Brno skončilo v Top-5 14.12.2025
Nejnovější články
Rozfofrovali jsme stovky miliard za elektromobily a efekt je nulový. Německý profesor popsal, jak absurdní je tato cesta boje proti emisím CO2
včera
Tohle je nový král ztráty hodnoty. Majitel si myslel, že na něm vydělá balík, ve skutečnosti ale prodělal přes 20 tisíc na každém ujetém km
včera
Prodeje Tesly jdou skutečně do kopru. A hodně. Přesto ze současné situace v segmentu silně profituje
včera
Škoda Fabia RS se skutečně může vrátit, testovací model už má automobilka hotový
včera
Je smutné, když dnes i sportovní Hondy dělají „zelené mozky”, firma přiznala další nepochopitelné selhání
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva
