Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Nadšenci vytáhli vrcholnou Teslu na okruh, rychle jí odešly brzdy i řízení, čas odpovídá
2.11.2021 | Petr Prokopec
Zrychlení v přímce je jedna věc, komplexní zvládání jízdní dynamiky jiná. Tesla Model S Plaid zvládá to první na jedničku, to druhé nepřekvapivě vůbec. Na okruhu jí rychle odejdou brzdy a vzdá to i řízení, najednou se může rovnat třeba s Mustangem.
O vlajkové lodi Tesly, Modelu S Plaid, byly sepsány už stohy článků, přičemž část hodnotí vůz kladně, část záporně. Většina kritických debat se vede okolo nesmyslného volantu, který autu nedopřává nic než mediální pozornost, naopak kladně je obvykle hodnocena dynamika. Dosud ale vždy byla řeč o dynamice v přímce, což není zrovna náročná disciplína. Když se auto ukázalo na okruhu, žádný zázrak výsledkem nebyl.
Šlo navíc o představení pod taktovkou Tesly a u automobilky (a to vůbec není záležitost jen Tesly, platí to obecně) nikdy nevíte, co s vozem provedla, aby pro danou chvíli fungoval. Thomas a James z kanálu Throttle House na Youtube si půjčili docela obyčejný exemplář od kanadského dealerství značky v Torontu a vyrazili s ním na okruh. A prostor pro jakýkoli obdiv byl rázem minimální.
Cesta na něj vedla po normálních silnicích, kde se Model S Plaid ukázal být komfortním silničním křižníkem jako ostatní Tesly, v tom problém není. Na okruhu ale jeho sláva rychle uvadá, v tomto případě skoro doslova.
Jakkoli auto s třemi motory produkujícími 1 034 koní, které zvládne sprint na stovku za necelé dvě sekundy, působí dojmem rychlého stroje stvořeného i pro okruhové hrátky, Plaid takovou jízdu nezvládá. Problémem jsou hlavně brzdy, které jsou na daný výkon a takřka 2,2tunovou hmotnost jednoduše nedostačující a rychle ztrácí sílu. Kvůli tomu je třeba před zatáčkou brzdit o desítky metrů dříve, ovšem ani poté její projetí není jednoduché. Svou práci totiž začne vzdávat i posilovač, což jsme u některých obyčejných aut zažili, u výkonných modelů ale nikoli. Řízení je tak rázem příliš těžké, navíc v danou chvíli začnete daleko více vnímat absenci horního věnce u volantu Yoke. Při běžné jízdě vám vadit nebude, dokud tedy nebude třeba provést nějaký náročnější manévr.
Ve výsledku tak Model S Plaid na okruhu až tak moc neohromil, s časem 1:12,5 je na úrovni Toyoty Supra či Fordu Mustang GT, což jsou mnohem levnější a obyčejnější auta. Ve srovnání s Teslou Model 3 Performance, jejíž cena je poloviční, tu pak máme zlepšení o 1,5 sekundy.
Je nám jasné, že pokud jste fanouškem Tesly, nic z výše zmíněného pro vás nepředstavuje problém a ještě budete říkat, že na okruh není přece stvořené žádné silniční auto. Něco na tom je, ale prakticky všechny sportovní modely (a ne nutně jen ty) vydrží ostrou jízdu na hranici možností alespoň tak, abyste si s nimi střihli pár ostrých kol. Model S Plaid nezvládá ani to. Dynamika tohoto vozu v přímce je samozřejmě působivá, ovšem tady stačí opravdu relativně málo, abyste postavili auto klidně ještě rychlejší, na základě prakticky čehokoli - chleba se láme jinde.
Ukázalo se to i před pár dny při závodech ve sprintu na videu níže, kde Teslu Model S Plaid vypráskal letitý Chevrolet Monte Carlo. Samozřejmě šlo o upravený speciál zvaný Black Bur, který disponuje osmiválcem naladěným na více než 1 000 koní. Ovšem ani Model S Plaid, který se mu postavil, nebyl zcela sériový. Přesto na čtvrtmíli dostal výprask.
Znovu je třeba dodat, že pokud po Tesle toužíte, klidně si jí kupte, my vás od toho nezrazujeme. Jen je dobré akceptovat, že rozhodně nejde o nejlepší vůz na světě, jak je někdy prezentován. Má své klady i zápory, přičemž ostrá jízdy mezi klady rozhodně nepatří.






Model S Plaid na okruhu zklamal. Nikoliv ani tak kvůli jeho volantu, nýbrž s ohledem na nedostačující brzdy a přehřívající se posilovač řízení. Foto: Tesla
Zdroje: Throttle House@Youtube, LifeOfRIQUE@Youtube
Bleskovky
Stačí skutečně velmi, velmi málo, aby nejnovější Ferrari vypadalo dokonale věrohodně jako nová Toyota
dnesBMW se hlásí o rekord z nejnáročnějšího okruhu světa. Pomalé jeho auto není, vše ostatní je ale diskutabilní
včeraČínskému SUV Ferrari za cenu Škody začaly při ostré jízdě hořet brzdy, výrobce říká, že je to úplně normální
2.7.2025
Nejnovější články
Fiasko kdysi převratného motoru Nissanu přichází pro firmu v nejhorší možný čas, může ji přivést až do záhuby
před 5 hodinamiVědci popsali, proč se tolika lidem dělá z elektrických aut fyzicky špatně
před 7 hodinamiAž komicky silný Ariel Atom je tu po 25 letech od zrodu proto, aby vám zdeformoval obličej jako Clarksonovi. Vypadá i jede jako malá F1
před 8 hodinamiProdeje elektrických Fordů se dál mohutně propadají, sportovní spalovací Mustang už v USA dokonce překonává rodinný Mach-E
před 10 hodinamiPorsche je nepoučitelné a znovu opakuje 12 let starou chybu, tentokrát v ještě větším měřítku
před 11 hodinami
Živá témata na fóru
- Porsche - vse o sportovnich modelech 07.05. 18:05 - pavproch
- Řidiči, co to mají v ruce... 07.05. 15:14 - řidičBOB
- Fiat a vše kolem nich 07.05. 13:46 - Stepan
- Cyklistické vlákno 07.04. 13:49 - HondaMan
- Dříve M135i, nyní ///M2 07.04. 13:31 - Vrooom
- Výběr navigace do auta 07.04. 11:40 - Josef1
- Policejní kontroly a měření 07.03. 16:53 - řidičBOB
- VZKAZY 07.03. 16:38 - řidičBOB