Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Námluvy Nissanu a Hondy se zhroutily hned v zárodku. Trochu se opakuje scénář, který vedl k pádu spasitele firmy
6.2.2025 | Petr Prokopec
Vypadalo to jako hotová věc, hned několik věrohodných zdrojů přímo z Japonska ale nyní uvádí, že námluvy jsou u konce. A pokus obou firem o spojení může být odpískán zcela.
O problémech Nissanu si nejspíš už šuškají i vrabci na střeše. Nejde totiž o nic nového, nýbrž o vyústění problémů, jejichž kořeny jsou minimálně dekádu staré. I proto ostatně někdejší šéf aliance Renault-Nissan Carlos Ghosn chystal řadu změn, které by francouzskou a japonskou automobilku více propojily. Jako jedna velká entita by pak aliance dokázala lépe čelit výzvám, které se dnes hromadí a za nimiž stojí politici, čínská konkurence i dogmatismus samotných firem. Nicméně v roce 2018 byl Ghosn zatčen, neboť reakcí na jeho snahu o opětovnou záchranu Nissanu byla nadutost japonských manažerů a jimi zorganizovaný firemní puč.
S automobilkou to od té doby nešlo ani tak od desíti k pěti, ale spíš od pěti k nule. Loni totiž musela přiznat, že její čistý zisk klesl o brutálních 93,5 procenta. I proto se vzápětí začalo v nemalé míře spekulovat o možném spojení s Hondou, za čímž stála vznikající spolupráce mezi značkami. Jakkoli ale v mezičase obě strany jednání o možné alianci potvrdily, nyní se zdá, že námluvy jsou u konce, jak informují rozličná japonská média.
Honda totiž má své vlastní problémy, které sice neohrožují její existenci, převzetí ztrátové automobilky by k tomu ale vést mohlo. A proto si klade neskromné podmínky. Aby Honda spojení posvětila, musel by Nissan do roku 2026 své zisky ztrojnásobit. To zřejmě možné je, ze strany této značky by ovšem muselo dojít na výraznější škrty, než jsou ty zvažované, tedy propuštění devíti tisíc lidí a snížení globální (povětšinou nadbytečných) produkčních kapacit o 20 procent. K čemukoli drastičtějšímu se ovšem Nissan prý nemá, pročež Honda začala zvažovat, že by nedošlo na sloučení, nýbrž na převzetí churavějící automobilky, a to formou odkoupení jejích akcií.
V bledě modrém zde tedy máme vlastně totéž, co plánoval i Ghosn, jen místo Hondy měl figurovat Renault. Není tedy ani zdaleka překvapivé, že manažeři Nissanu již couvají a z plánovaného sloučení tak nejspíše sejde. To by ale pro tuto značku dost možná byl poslední hřebíček do rakve, zvláště pokud nakonec administrativa Donalda Trumpa skutečně přistoupí k 25procentnímu clu, které má být uvaleno na veškeré zboží z Mexika a Kanady, a jež má momentálně odklad.
Nissan totiž celou řadu klíčových modelů jako Sentra, Versa či Kicks vyrábí právě v Mexiku. První dva sedany přitom patří mezi nejlevnější auta ve Státech, což vede k nemalému zájmu. Ten ale zmizí ve chvíli, kdy ceny citelněji vzrostou. Je tedy pochopitelné, proč Honda požaduje nemalé záruky a snahy, jinak o převzetí churavějícího výrobce nemá zájem. Manažeři Nissanu se díky tomu bojí o svou nezávislost, což je ale pochopitelné - navzdory varování ze všech stran si stále jeli svou a směřovali tam, kde slunce nesvítí. Patrně tedy nepůjde o lidi, které by si Honda chtěla ve vedení ponechat.
Problémem pro Nissan však je, že času potřebného k záchraně je stále méně, a jakékoli otálení může urychlit jeho pád. V novém tiskovém prohlášení automobilka uvedla, že více informací o dalším vývoji se dozvíme v polovině února. Nebylo by překvapením, kdyby došlo jen na oznámení, že žádné spojení nebude.



Sentra v USA boduje i díky nízké ceně. Ta však záhy může výrazně vzrůst kvůli clům, což by sedan učinilo obtížně neprodejným. I proto by značka měla být ráda za každou pomocnou ruku, i když to může vést ke konci její nezávislosti. Jenže zjevně není. Foto: Nissan
Zdroj: Kyodo News, Nippon
Bleskovky
Čínský elektromobil prodávaný i v Evropě se při nehodě rozpůlil, jeho baterie začala hořet opodál
před 8 hodinami„Není mezera, do které bych se nevešel.” Řidič natočil, jak se dá proplétat dopravní zácpou, klaustrofobiky z toho trefí
včeraUnikla data o skutečné spotřebě a ceně brutálního Mustangu GTD, bankovní účet vám zruinuje hned dvakrát
12.6.2025
Nejčtenější články
Tato dáma to jako jedna z mála dokáže vytmavit evropským papalášům za to, co tu provádí s automobilovým průmyslem
17.5.2025Moderní Ferrari skutečně stíhá nezájem, majitelé se musí při prodeji smiřovat s mnohamilionovými ztrátami
17.5.2025Čínská novinka působí jako sportovní sedan Lamborghini, i s 500 koňmi má ale stát jako Octavie 1,5 TSI
17.5.2025Jakou ojetou Škodu Octavia zvolit? Podle detailních dat TÜV se ta vůbec nejlepší už pár let nedělá
18.5.2025VW to vymyslel. Svým elektromobilům přestane dávat bezduchá jména a lidé je začnou kupovat!
18.5.2025
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva