Nejlepší americké auto prošlo dramatickou proměnou, i tak zůstává relativně levné

Jedna z nejočekávanějších automobilových novinek letošního roku je konečně tady. GM po dekádách úvah s novou Corvette skutečně přepřáhl na použití motoru uprostřed, což logicky znamená spoustu změn. V ceníku ale ne až tak.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Představení

Nejlepší americké auto prošlo dramatickou proměnou, i tak zůstává relativně levné

19.7.2019 | Petr Miler

Nejlepší americké auto prošlo dramatickou proměnou, i tak zůstává relativně levné

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Jedna z nejočekávanějších automobilových novinek letošního roku je konečně tady. GM po dekádách úvah s novou Corvette skutečně přepřáhl na použití motoru uprostřed, což logicky znamená spoustu změn. V ceníku ale ne až tak.

Americká auta ve světě proslula jako relativně jednoduché, ale výkonné stroje. Díky tomu mohou být levná a jednoduchá na údržbu, i když umí být velmi rychlá. Lepší verze Fordu Mustang dokáží nabídnout za své ceny až kouzelnou dynamiku, jenže z auta pořád cítíte jeho relativní primitivnost. Nejde o do posledního detailu promyšlený německý sporťák, který dokonale využije každý ze svých 357 koní, ale raději jich přidá 100 koní navíc a přes neschopnost dokonale vytěžit jejich potenciál vítězí. Protože 400 využitých koní z 457 je pořád víc než 357 využitých z 357.

S podobným přístupem byla vždy vyvíjena téměř všechna ambicióznější americká auta, až na jedno - Chevrolet Corvette. I Američany zaslechnete tvrdit, že je to nejlepší, ne-li jediné opravdu dobré americké auto a ačkoli osobně nedokáži posoudit věc v celé její celistvosti, z dřívějších zkušeností mohu říci, že zejména poslední dvě generace Corvette jsou zatraceně dobré. Jsou velmi výkonné, s jejich výkonem se dá pracovat bezezbytku a přes vyšší cenu než třeba u zmíněného Mustangu dokáží nabídnout dynamiku nejlepších Porsche klidně za poloviční částky. Začal je ale trápit jeden problém - motor vpředu.

Troufnu si říci, že ohromný nárůst výkonů v posledních letech dělá ze sportovních aut s motorem vpředu a pohonem zadních kol mrtvou větev vývoje. 500, 600 nebo 700 koní už nelze tímto způsobem rozumně využít, rozhodně ne za všech klimatických podmínek. Ani nejtradičnější příznivci této koncepce jako BMW a Mercedes už ji u výkonných modelů nevěří - M5 je 4x4, E63 AMG je 4x4, nová M3 bude 4x4... Chevrolet ale cestou pohonu všech kol jít nechtěl, to není u sportovního kupé to pravé ořechové, a tak vymyslel jinou kulišárnu - přesun motoru doprostřed.

O tom, že Corvette přepřáhne na toto uspořádání, se mluví snad už od chvíle, kdy žádná Vette ani neexistovala, letos na to ale skutečně došlo. Před pár chvílemi byla v USA představena osmá generace této legendy a motor má skutečně za sedadly řidiče a cestujícího vpředu. I když zlí jazykové tvrdí, že to nebylo nutné, osobně jsem přesvědčen, že to byla jediná cesta, jak udržet Corvette tam, kam dekády patří - na vrchol masové americké automobilové produkce. Co tedy novinka nabízí?

V případě vnějšího vzhledu vlastně nic až tak dramatického. I když auto je technicky úplně nové, na pohled vypadá, jako by by předchozí Corvette s aktuálním Camarem přizvaly k jedné probdělé noci Ferrari. Auto svým základní uspořádáním pochopitelně dává jasně jasně najevo, že má motor uprostřed - kabina je víc vpředu a boční kapsy za bočními dveřmi umístění motoru též nezapřou, ale detaily přídě, zádě i další dílčí linie nedávají pochybovat o tom, že tohle je Vette.

V případě interiéru je to jiná písnička. Jestli něco trápilo předchozí generace vozu, pak to byl lacině vyhlížející vnitřek, ten v Corvette generace C8 ale naopak vypadá velmi hodnotně. Nemá smysl přehánět, ale říci někdo, že toto je vnitřek Ferrari, první reakcí nebude smích. Jeho uspořádání je navíc originální, prakticky bez tlačítek před řidičem, se soustředěním všech „hardwarových” ovladačů na dlouhý pás „čudlíků” na středovém tunelu. Mějte to rádi nebo ne, nápaditost tady ale neschází a prostor nakonec také ne - ten pro pasažéry je těžké zhodnotit, klasický zavazadelník vpředu a malý vzadu nicméně vypadají, že pojmou dostatek „harampádí”. Nakonec, do toho zadního se vejde i tradičně odnímatelný střešní díl.

Nejvíce vás ale jistě budou zajímat dynamické parametry, které jsou na zatím jedinou představenou základní verzi docela působivé. Pro začátek dostane Corvette pod kapotu jen atmosféricky plněný motor 6,2 V8 s označením LT2, který bude dávat 497 nebo 502 koní podle toho, jestli si připlatíte za tzv. Performance Package nebo nikoli. Výkon bude mířit na zadní kola přes osmistupňový dvouspojkový automat (manuál zatím nebude k dispozici) pohánět bude auto se základní hmotností 1 530 kg. Navzdory tomu, že na Corvette nejde o nijak úchvatné cifry, zejména pak výkonu, se tato kombinace postará o skvělou dynamiku.

Stovka pod 3 sekundy znamená, že už nový základ dynamicky téměř vyrovná dosavadní vrchol (Corvette C7 ZR1 dala stovku za 2,85 s) a to lepší verze teprve přijdou. Neznáme zatím detailní technická data, už ze známého je ale patrné, že změna koncepce přinese lepší dynamiku. Jak by také ne, když stejné uspořádání tradičně používají konkurenti od Ferrari či Lamborghini.

S ohledem na tyto soupeře, které Vette v budoucích lepších verzích může snadno rozprášit, je fascinující základní cena vozu. Auto se začne vyrábět ještě letos a do prodeje vstoupí s cenou nižší než 60 000 USD, tedy méně než 1,36 milionu Kč. Takové peníze za sporťák s motorem uprostřed a stovkou pod 3 sekundy? Bude těžké odolat, tohle může být hit svého druhu.


Nejlepší americké auto prošlo dramatickou proměnou, i tak zůstává relativně levné - 1 - Chevrolet Corvette Stingray 2020 novy 01Nejlepší americké auto prošlo dramatickou proměnou, i tak zůstává relativně levné - 2 - Chevrolet Corvette Stingray 2020 novy 02Nejlepší americké auto prošlo dramatickou proměnou, i tak zůstává relativně levné - 3 - Chevrolet Corvette Stingray 2020 novy 03Nejlepší americké auto prošlo dramatickou proměnou, i tak zůstává relativně levné - 4 - Chevrolet Corvette Stingray 2020 novy 04Nejlepší americké auto prošlo dramatickou proměnou, i tak zůstává relativně levné - 5 - Chevrolet Corvette Stingray 2020 novy 05Nejlepší americké auto prošlo dramatickou proměnou, i tak zůstává relativně levné - 6 - Chevrolet Corvette Stingray 2020 novy 06Nejlepší americké auto prošlo dramatickou proměnou, i tak zůstává relativně levné - 7 - Chevrolet Corvette Stingray 2020 novy 07Nejlepší americké auto prošlo dramatickou proměnou, i tak zůstává relativně levné - 8 - Chevrolet Corvette Stingray 2020 novy 08Nejlepší americké auto prošlo dramatickou proměnou, i tak zůstává relativně levné - 9 - Chevrolet Corvette Stingray 2020 novy 09Nejlepší americké auto prošlo dramatickou proměnou, i tak zůstává relativně levné - 10 - Chevrolet Corvette Stingray 2020 novy 10Nejlepší americké auto prošlo dramatickou proměnou, i tak zůstává relativně levné - 11 - Chevrolet Corvette Stingray 2020 novy 11Nejlepší americké auto prošlo dramatickou proměnou, i tak zůstává relativně levné - 12 - Chevrolet Corvette Stingray 2020 novy 12Nejlepší americké auto prošlo dramatickou proměnou, i tak zůstává relativně levné - 13 - Chevrolet Corvette Stingray 2020 novy 13Nejlepší americké auto prošlo dramatickou proměnou, i tak zůstává relativně levné - 14 - Chevrolet Corvette Stingray 2020 novy 14Nejlepší americké auto prošlo dramatickou proměnou, i tak zůstává relativně levné - 15 - Chevrolet Corvette Stingray 2020 novy 15Nejlepší americké auto prošlo dramatickou proměnou, i tak zůstává relativně levné - 16 - Chevrolet Corvette Stingray 2020 novy 16Nejlepší americké auto prošlo dramatickou proměnou, i tak zůstává relativně levné - 17 - Chevrolet Corvette Stingray 2020 novy 17Nejlepší americké auto prošlo dramatickou proměnou, i tak zůstává relativně levné - 18 - Chevrolet Corvette Stingray 2020 novy 18Nejlepší americké auto prošlo dramatickou proměnou, i tak zůstává relativně levné - 19 - Chevrolet Corvette Stingray 2020 novy 19Nejlepší americké auto prošlo dramatickou proměnou, i tak zůstává relativně levné - 20 - Chevrolet Corvette Stingray 2020 novy 20Nejlepší americké auto prošlo dramatickou proměnou, i tak zůstává relativně levné - 21 - Chevrolet Corvette Stingray 2020 novy 21Nejlepší americké auto prošlo dramatickou proměnou, i tak zůstává relativně levné - 22 - Chevrolet Corvette Stingray 2020 novy 22Nejlepší americké auto prošlo dramatickou proměnou, i tak zůstává relativně levné - 23 - Chevrolet Corvette Stingray 2020 novy 23Nejlepší americké auto prošlo dramatickou proměnou, i tak zůstává relativně levné - 24 - Chevrolet Corvette Stingray 2020 novy 24Nejlepší americké auto prošlo dramatickou proměnou, i tak zůstává relativně levné - 25 - Chevrolet Corvette Stingray 2020 novy 25Nejlepší americké auto prošlo dramatickou proměnou, i tak zůstává relativně levné - 26 - Chevrolet Corvette Stingray 2020 novy 26Nejlepší americké auto prošlo dramatickou proměnou, i tak zůstává relativně levné - 27 - Chevrolet Corvette Stingray 2020 novy 27Nejlepší americké auto prošlo dramatickou proměnou, i tak zůstává relativně levné - 28 - Chevrolet Corvette Stingray 2020 novy 28Nejlepší americké auto prošlo dramatickou proměnou, i tak zůstává relativně levné - 29 - Chevrolet Corvette Stingray 2020 novy 29Nejlepší americké auto prošlo dramatickou proměnou, i tak zůstává relativně levné - 30 - Chevrolet Corvette Stingray 2020 novy 30Nejlepší americké auto prošlo dramatickou proměnou, i tak zůstává relativně levné - 31 - Chevrolet Corvette Stingray 2020 novy 31Nejlepší americké auto prošlo dramatickou proměnou, i tak zůstává relativně levné - 32 - Chevrolet Corvette Stingray 2020 novy 32Nejlepší americké auto prošlo dramatickou proměnou, i tak zůstává relativně levné - 33 - Chevrolet Corvette Stingray 2020 novy 33Nejlepší americké auto prošlo dramatickou proměnou, i tak zůstává relativně levné - 34 - Chevrolet Corvette Stingray 2020 novy 34Nejlepší americké auto prošlo dramatickou proměnou, i tak zůstává relativně levné - 35 - Chevrolet Corvette Stingray 2020 novy 35Nejlepší americké auto prošlo dramatickou proměnou, i tak zůstává relativně levné - 36 - Chevrolet Corvette Stingray 2020 novy 36Nejlepší americké auto prošlo dramatickou proměnou, i tak zůstává relativně levné - 37 - Chevrolet Corvette Stingray 2020 novy 37Nejlepší americké auto prošlo dramatickou proměnou, i tak zůstává relativně levné - 38 - Chevrolet Corvette Stingray 2020 novy 38Nejlepší americké auto prošlo dramatickou proměnou, i tak zůstává relativně levné - 39 - Chevrolet Corvette Stingray 2020 novy 39Nejlepší americké auto prošlo dramatickou proměnou, i tak zůstává relativně levné - 40 - Chevrolet Corvette Stingray 2020 novy 40Nejlepší americké auto prošlo dramatickou proměnou, i tak zůstává relativně levné - 41 - Chevrolet Corvette Stingray 2020 novy 41Nejlepší americké auto prošlo dramatickou proměnou, i tak zůstává relativně levné - 42 - Chevrolet Corvette Stingray 2020 novy 42Nejlepší americké auto prošlo dramatickou proměnou, i tak zůstává relativně levné - 43 - Chevrolet Corvette Stingray 2020 novy 43Nejlepší americké auto prošlo dramatickou proměnou, i tak zůstává relativně levné - 44 - Chevrolet Corvette Stingray 2020 novy 44Nejlepší americké auto prošlo dramatickou proměnou, i tak zůstává relativně levné - 45 - Chevrolet Corvette Stingray 2020 novy 45Nejlepší americké auto prošlo dramatickou proměnou, i tak zůstává relativně levné - 46 - Chevrolet Corvette Stingray 2020 novy 46Nejlepší americké auto prošlo dramatickou proměnou, i tak zůstává relativně levné - 47 - Chevrolet Corvette Stingray 2020 novy 47Nejlepší americké auto prošlo dramatickou proměnou, i tak zůstává relativně levné - 48 - Chevrolet Corvette Stingray 2020 novy 48Nejlepší americké auto prošlo dramatickou proměnou, i tak zůstává relativně levné - 49 - Chevrolet Corvette Stingray 2020 novy 49
Nová Corvette se předvedla světu v plné parádě. Na auto s motorem uprostřed a naznačenou dynamikou je až senzačně levná

Nejlepší americké auto prošlo dramatickou proměnou, i tak zůstává relativně levné - 50 - Chevrolet Corvette Stingray 2020 novy 50Nejlepší americké auto prošlo dramatickou proměnou, i tak zůstává relativně levné - 51 - Chevrolet Corvette Stingray 2020 novy 51Nejlepší americké auto prošlo dramatickou proměnou, i tak zůstává relativně levné - 52 - Chevrolet Corvette Stingray 2020 novy 52Nejlepší americké auto prošlo dramatickou proměnou, i tak zůstává relativně levné - 53 - Chevrolet Corvette Stingray 2020 novy 53Nejlepší americké auto prošlo dramatickou proměnou, i tak zůstává relativně levné - 54 - Chevrolet Corvette Stingray 2020 novy 54Nejlepší americké auto prošlo dramatickou proměnou, i tak zůstává relativně levné - 55 - Chevrolet Corvette Stingray 2020 novy 55Nejlepší americké auto prošlo dramatickou proměnou, i tak zůstává relativně levné - 56 - Chevrolet Corvette Stingray 2020 novy 56
Přidáme i pár jízdních záběrů - tohle auto možná není krasavec, i tak ale má čím zaujmout

Zdroj: Chevrolet

Petr Miler

Živá témata na fóru

zobrazit vše

Autobazar

zobrazit vše