Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Nejnovější Ford ukazuje jen prohlubující se zkázu značky. I za „zaváděcí cenu” je drahý, nabízí toho velmi málo
4.12.2024 | Petr Prokopec
Je fascinující, s čím je dnes Ford schopen s vážnou tváří přicházet jakožto s představou vozu, po kterém by někdo měl prahnout. Po Pumě Gen-E nebude prahnout skoro nikdo, i za „zaváděcí cenu” je drahá a nabízí jen míň než dosud známá provedení.
Ford již nějaký ten pátek míří v Evropě jediným směrem, a to dolů. Automobilka s modrým oválem ve znaku léta vrší jedno špatné strategické rozhodnutí na druhé, neboť nejprve zvedla ceny svých spalovacích aut natolik, že se stala nekonkurenceschopnými, a následně rozhodla, že když už s nimi nedosáhla úspěchu, zaměří se na ještě dražší elektromobily nabízející ještě menší hodnotu za peníze. Následovat nemohlo nic jiného než fiasko, neboť zde máme značku, která si po celé století budovala pověst výrobce dobrých aut za dobré peníze.
Nikoho krom Fordu tedy dnes nemůže překvapit, že modrý ovál na starém kontinentu kráčí od desíti k pěti. Za prvních deset měsíců letošního roku jeho tržní podíl klesl z 4,1 na 3,4 procenta, načež byl modrý ovál převálcován oběma korejskými konkurenty (Hyundai, Kia). Výhled do budoucna pak nevypadá vůbec dobře, neboť příští rok má skončit další z bestsellerů minulosti, a sice Focus. Ten sice už netáhne tak jako dřív, pořád se ale stará skoro o pětinu všech prodejů.
Však se podívejte, co za své peníze dostanete, z toho jásat opravdu nejde. Elektrická Puma je totiž u nás k dispozici ve dvou úrovních výbavy, kdy ovšem každá disponuje toutéž technikou. Vpředu usazený elektromotor tedy produkuje 168 koní, s nimiž jste na stovce za 8 sekund. Energii pak čerpá z lithium-iontových baterií o kapacitě 43 kWh, což je ekvivalent 11litrové nádrže na naftu. Je tak zjevné, že k udávanému dojezdu 376 km se dostanete pouze ve chvíli, kdy pojedete s totálním sebezapřením rychlostmi ani nedosahujícími legálních maxim, v normální praxi bude i 250 km hodně. A na „oblíbených” 70 procent kapacity baterie je to už jen 175 km.
Ford přesto doufá, že elektrická Puma bude mít úspěch, který ostatně potřebuje, aby vyhověl zpřísňujícím se mechanismům EU. Když si nicméně vezmeme, že Škoda Elroq je pouze o 50 tisíc korun dražší, ačkoliv jde o daleko větší kus auta, bude to mít modrý ovál velmi těžké, i když náhodou natrefí na někoho, kdo si by si podobné auto chtěl koupit. Zvláště když nemůže bodovat ani dobíjením, neboť jakkoli 28 minut potřebných k doplnění kapacity z 10 na 80 procent (znovu oblíbená sedmdesátka...) nepůsobí až tak tristně, je to dáno hlavně mizernou velikostí paketu násobenou 0,7 - maximální dobíjecí výkon je totiž 100 kW. [[0000054598 Srovnejte si to s tím, co je dnes běžné u čerpací stanice.
Ve zbytku pak pomalu není o čem mluvit, neboť elektrická varianta přímo vychází z té spalovací, po jejímž boku se bude v rumunské Craiově také vyrábět. Po stránce venkovní se přitom liší jen zaslepenou čelní maskou a přepracovaným zadním spoilerem, pod přední kapotou pak díky absenci motoru vznikl drobný druhý zavazadelník (43 l) a ten zadní nyní pobere o trochu víc nákladu (574 až 1 283 l). Rozvor 2 588 milimetrů ale zůstal zachován, délka se pak jen lehce natáhla na 4 214 mm.
Uvnitř je možné počítat s 12,8palcovým přístrojovým štítem a 12palcovou obrazovkou multimédií, přičemž vyšší úroveň výbavy Premium přihazuje audio systém B&O s deseti reproduktory, panoramatickou střechu či třeba zimní paket s vyhřívanými sedadly, volantem a čelním sklem. Díky aktuálnímu zvýhodnění pak toto provedení startuje na 805 tisících korunách.
Jakou parádu Ford s tímhle autem udělá, ukáže jen čas, podle nás je ale jen symbolem prohlubující se zkázy značky. Je to znovu nabídka mířící zcela mimo teritoria, kde by byl Ford schopen lovit, poměr hodnoty za peníze je mizerný. Pokud se tohle auto bude prodávat v Česku víc než po kusech měsíčně, bude to menší zázrak.












Elektrická Puma se od spalovací verze liší i exkluzivním žlutým lakem, nicméně vůči benzinovému provedení je i přes zvýhodnění citelně dražší a nabízí toho téměř bezvýhradně míň. Tohle na bestseller opravdu nevypadá. Foto: Ford
Zdroj: Ford
Bleskovky
Čínský elektromobil prodávaný i v Evropě se při nehodě rozpůlil, jeho baterie začala hořet opodál
včera„Není mezera, do které bych se nevešel.” Řidič natočil, jak se dá proplétat dopravní zácpou, klaustrofobiky z toho trefí
15.6.2025Unikla data o skutečné spotřebě a ceně brutálního Mustangu GTD, bankovní účet vám zruinuje hned dvakrát
12.6.2025
Nové na MotoForum.cz
- Na Pannonia Ringu pokračovalo MS Side včera 15:40
- Indian Rider Fest: 19.-22. 6. 2025 Lipno nad Vltavou včera 08:00
- V Misanu zemřel traťový komisař na infarkt 15.6.2025
- Toprakův misanský hattrick 15.6.2025
- Vítězství čínského Kove, 19. Svoboda, 20. Novotný 15.6.2025
Nejnovější články
Stellantis má nový plán, jak zachránit živořící Alfu Romeo a Maserati, konec italských klasik prý není na pořadu dne
před 2 hodinamiFord říká, že lidem už na motorech aut nezáleží, touhy s nimi spojené prý odezněly do nenávratna
před 3 hodinamiDalší selhání Audi. Zákazníci volali po návratu fyzických ovladačů, firma jim sebrala i páčky pod volantem
před 5 hodinamiBugatti chtělo po zákazníkovi 331 tisíc Kč za opravu malého ovladače, přitom si ho sám spravil s díly za 26 korun
včeraTesla po 13 letech prodeje opět jen faceliftovala Model S a s ním i X, největší „inovací” je zvýšení cen
včera
Živá témata na fóru
- Řidiči, co to mají v ruce... 06.17. 08:54 - Truck Daškam
- Policejní kontroly a měření 06.16. 21:07 - Truck Daškam
- Jednostopé okénko 06.16. 19:48 - řidičBOB
- BMW Divize 06.16. 18:15 - jerry
- IT poradna 06.16. 17:36 - petr_riha
- OBD diag pro moje brmbrmbrm 06.16. 17:23 - pavproch
- kola e89+Tiguan+Scout 06.16. 14:30 - pavproch
- Fiat a vše kolem nich 06.16. 09:56 - pavproch