Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Nejnovější krok Toyoty názorně ukazuje, v jak zoufalé situaci se dnes i velké automobilky nachází
29.10.2022 | Petr Prokopec
Co všechno lze ještě z auta odstranit, aby zůstalo autem a bylo bez problémů prodejné? Volant, kola nebo motor to asi nebudou, ale co takhle elektronický klíč? Právě o ten přišly nové Toyoty, naštěstí jde ale zatím jen o ten náhradní.
Zoufalá doba si žádá zoufalé činy, říká se. A jestli lze nějak charakterizovat současnost, pak musíme použít právě slůvko „zoufalá“. Na nedostatek čipů totiž začalo docházet ještě před příchodem koronaviru, neboť výrobci začali produkovat stále více tzv. chytrých aut. Nejde přitom jen o ta elektrická, nýbrž i o spalovací, jenž mohou kupříkladu vypínat určitý počet válců, zvládají se řídit sama a jejich multimediální systémy pomalu konkurují těm nejlepším počítačům.
S příchodem pandemie nicméně došlo na souběh dvou faktorů. Automobilky totiž kvůli nucenému uzavření továren a následnému poklesu zájmu kupujících zrušily či utlumily své objednávky. Oproti tomu výrobci elektroniky naopak začali topit pod kotlem, neboť zaklínadlem doby se stala práce z domova. Kvůli ní však vzrostly prodeje počítačů, notebooků a podobné techniky. Firmy produkující čipy se tedy nepřekvapivě začaly orientovat na tento sektor.
Jenže ve chvíli, kdy se automobilky probraly a rozhodly, že nastal čas na návrat do původních kolejí, bylo už pozdě. Kapacity výrobců čipů byly zamluveny dlouho dopředu a jakkoli někteří z nich začali stavět nové továrny, na jejich otevření bude třeba ještě nějakou chvíli vyčkat. A jelikož se stupňuje tlak na elektrifikaci, která vyžaduje použití zásadně většího počtu čipů, je zjevné, že ani navýšení výroby nebude dostačující. S nedostatkem čipů se tak automobilky potýkají nadále a ještě nějaký čas se s ním potýkat budou.
Právě tento stav vede k oněm zoufalým činům. Toyota přitom již před pár měsíci oznámila, že brzké dodání aut může lidem garantovat jen ve chvíli, kdy se vzdají některých „výdobytků civilizace“. Tím přitom byly míněny třeba i držáky na nápoje - také takový prvek dnes vyžaduje použití elektronických komponentů, pakliže jsou držáky vyhřívané a klimatizované.
Momentálně nicméně Toyota zachází ještě dál. Japonská automobilka totiž bude souběžně s novými vozy dodávat už jen jeden elektronický klíč namísto dosavadních dvou. Na ten druhý totiž značce chybí právě čipy, nahradit je tak dočasně mají základní mechanické. Toyota dodává, že jakmile se situace zlepší, dotčení majitelé dostanou druhý elektronický klíč dodatečně, navíc bez poplatku. Nicméně je otázkou, kdy se tak skutečně stane. Dle mnoha prognóz by totiž čipová krize měla skončit nejdříve v roce 2024. To ale znamená, že automobilka bude muset následně dodatečně vyrobit klíčky pro několikaletou produkci, tedy klidně pro desítky milionů aut.
Pokud tedy máte objednanou novou Toyotu, se kterou k vám dorazí pouze jeden elektronický klíč, raději ho střežte jako oko v hlavě. Snadno se totiž může stát, že další bude k dispozici až za nějaké tři čtyři roky. Jak jsme tedy zmínili již na úvod, jestli lze současnost nějak charakterizovat, pak jen jako zoufalou dobu vyžadující zoufalá řešení.






Toyota s novým opatřením prozatím přichází pouze v Japonsku, týká se nicméně všech aut. Tedy i nového Land Cruiseru, který rozhodně není levný. Přesto však i ten může k zákazníkovi dorazit pouze s jedním elektronickým klíčkem. Foto: Toyota
Zdroj: Toyota
Bleskovky
Při veřejných jízdách na Nürburgringu se Porsche 911 při stíhání ve vysoké rychlosti srazilo s BMW M2, brutální nehoda změnila obě auta v ohnivou kouli
včeraStačí skutečně velmi, velmi málo, aby nejnovější Ferrari vypadalo dokonale věrohodně jako nová Toyota
5.7.2025BMW se hlásí o rekord z nejnáročnějšího okruhu světa. Pomalé jeho auto není, vše ostatní je ale diskutabilní
4.7.2025
Nové na MotoForum.cz
- IRRC pokračoval ve finské Imatře včera 10:00
- Senna Agius: další hvězda MotoGP z Austrálie? 5.7.2025
- Pasini v Brně havaroval, Sachsenring musí vynechat 4.7.2025
- Petronas Honda se dvěma novými piloty 4.7.2025
- Borja Gomez tragicky zahynul 3.7.2025
Nejnovější články
Populární japonské mini muselo kvůli EU v prodeji jako nové skončit. V bazarech dokazuje, že je čeho litovat
před 9 hodinamiOtylá obluda od BMW je stále větší propadák, nekupuje ji už skoro nikdo
před 11 hodinamiHasiči znovu varují před požáry elektrických aut a nemožností s nimi efektivně bojovat, nikdo je neposlouchá už roky
včeraDalší zákazník Porsche může děkovat automobilce, že zmastila jednu ze svých ikon, na dvou letech ježdění s ní dokonce vydělal
včeraSpolečný elektromobil Hondy a Sony je zatím pořádný provar. Firmám už prodělal přes 10 miliard, aniž by byl blízko dokončení
včera
Živá témata na fóru
- Rychlodotazy 07.07. 22:55 - rhinos
- Video a Nordschleife, the best of 07.07. 22:30 - Spectral
- Cyklistické vlákno 07.07. 12:41 - Vrooom
- Onboard videa 07.07. 00:46 - brnenska.odchytova
- Policejni Passaty, Superby a neoznacena merici vozidla #2 07.05. 22:25 - Truck Daškam
- Řidiči, co to mají v ruce... 07.05. 20:36 - Truck Daškam
- Porsche - vse o sportovnich modelech 07.05. 18:05 - pavproch
- Fiat a vše kolem nich 07.05. 13:46 - Stepan