Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Nejsilnější verze Bugatti Chiron se ukázala při měření výkonu a výsledky jsou fascinující, proces též
19.5.2022 | Petr Miler
Měřit výkon už jsme viděli u spousty aut, Bugatti je ale zkrátka jiná liga. A nejde tu jen o samotné výsledky. Také způsob měření je velmi specifický a nesrovnatelný s péčí, které se dostává jiným silničním autům.
Asi nikdo nepochybuje o tom, že Bugatti reálně disponují výkony, jaké u nich automobilka udává. Jinak by ostatně nemohla vzniknout kauza jízdy 417 km/h v běžném provozu po německé dálnici, o které Češi ví víc než jakýkoli jiný národ na světě. Přesto je pozoruhodné měření výkonu Bugatti vidět, a to hned ze dvou, v tomto případě vlastně hned ze tří důvodů.
Jedním je, že na válcové zkušebně vidíme Chiron Super Sport, tedy nejsilnější verzi tohoto modelu s udávaným výkonem 1 600 koní a točivým momentem až 1 600 Nm. Vznikne jich jen 30, takže jde o vážně výjimečnou příležitost. Druhým je samotný způsob měření, neboť na takové superauto nelze použít běžné „motorové brzdy”, málokterá by zvládla takový výkon zaznamenat. A tím třetím samotný výsledek, neboť i ten má hodně daleko k běžnému.
Pozastavíme-li se na chvíli u oné zkušebny, je to technické dílo par excellence samo o sobě. Dokáže s autem pracovat až do teoretické (ve skutečnosti samozřejmě stojí, jen kola se točí) rychlosti 480 km/h, což vytváří extrémní požadavky na všechno kolem. Stačí si uvědomit, že už v rychlosti 420 km/h se kola vozu točí 50krát za sekundu a působí na ně přetížení 4 000 g. Pro představu tak jen ventilek působí v tu chvíli na kolo ekvivalentem hmotnosti 55 kg.
Musí tak jít o velmi dobře zabezpečené místo, už samotné uchycení vozu je extrémně odolné. Řetězy, kterými je vůz k dynamometru připoután, tedy musí udržet až 24 tun hmotnosti, aby se nestalo, že Chiron v nějaké chvíli proletí zdí kamsi do jiné části fabriky značky. A pochopitelně, při takovém měření se spotřebuje spousta, spousta vzduchu - do haly s válcovou zkušebnou tak větrák vhání až 300 000 kubíků vzduchu za hodinu, už to člověku zvedá obočí.
Nejzajímavější jsou ale výsledky samotného měření, pochopitelně. Chiron Super Sport zde nezklamal a vykázal výkon 1 618,6 koně na klice, 1 301,4 k na kolech. Je to více než Bugatti slibuje a ne náhodou - automobilka konstatuje, že maximální výkon uvádí tak, aby jím vůz disponoval za všech podmínek. Tomu odpovídá i zaznamenaný točivý moment 1 665,1 Nm, také to překonává očekávání.
Podívejte se na samotné měření níže a kochejte se, tohle se opravdu nevidí. A i samotná zkušebna bude zhmotněním vlhkého snu nejednoho nadšence do techniky.










Bugatti disponuje jednou mála válcových zkušeben, které ani takový Chiron Super Sport zaručeně nestrhne. Jeho výsledky jsou fascinující, koní i Newtonmetrů je víc než automobilka slibuje, pro jistotu. Foto: Bugatti
Zdroj: Bugatti
Bleskovky
Čínskému SUV Ferrari za cenu Škody začaly při ostré jízdě hořet brzdy, výrobce říká, že je to úplně normální
2.7.2025Až budete páchat něco ilegálního, možná bude dobré držet se základní poučky týkající se volby auta
1.7.2025Měření „na brzdě” ukázalo, že Chevrolet neříká pravdu o výkonu motoru opěvované nové Corvette ZR1
28.6.2025
Nejčtenější články
Číňané zkusí na západě prorazit s drsně vyhlížejícím SUV plným luxusu s motorem V8, z jeho ceny se soupeřům protočí panenky
4.6.2025Proč VW nedováží do Evropy svá levná auta z Číny? Odpovědi šéfa se leda zasmějete, bez uzardění lakuje
5.6.2025Obří loď se 746 elektrickými auty na palubě vzplála uprostřed oceánu, teď jen bezvládně čeká na svou poslední hodinu
5.6.2025Nové stolní hodiny Bugatti stojí samy o sobě víc než spousta výjimečných sporťáků, je to přitom kýč jako hrom
5.6.2025VW se rychle zbavil 20 tisíc zaměstnanců, další čekají omezení. Litovat nemusí, na cestu dostávají pohádkové peníze
5.6.2025