Nejslavnější ruské auto má nové jméno, dosavadní zmatky mají rozumné řešení

Slavnou scénu z Pyšné princezny připomíná zacházení ruské Lady se jménem svého nejznámějšího modelu. Ta nyní odvolala, co dříve odvolala a Nivě dala zpátky jméno Niva, jen s přídomkem.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Představení

Nejslavnější ruské auto má nové jméno, dosavadní zmatky mají rozumné řešení

11.1.2021 | Petr Miler

Nejslavnější ruské auto má nové jméno, dosavadní zmatky mají rozumné řešení

/

Foto: AvtoVAZ

Slavnou scénu z Pyšné princezny připomíná zacházení ruské Lady se jménem svého nejznámějšího modelu. Ta nyní odvolala, co dříve odvolala a Nivě dala zpátky jméno Niva, jen s přídomkem.

Pokud nepatříte mezi znalce ruské automobilky, kteří jejím autům říkají zásadně kódovými označeními, dost možná jste se v posledních letech ztratili v tom, co Lada nabízí na poli SUV. Dovolíme si tedy na úvod v krátkosti zrekapitulovat celou historii.

Psal se rok 1976 a Lada si nechala zaregistrovat jméno Niva pro svůj tehdy stále chystaný model VAZ-2121. V roce 1977 byl tento vůz oficiálně odhalen a uveden do výroby jako první ryze ruská Lada a také jako vůbec první produkční SUV se samonosnou karoserií. Byl to tedy docela velký počin, který se záhy dočkal minimálně evropské, ne-li světové slávy - v 80. letech se v západní Evropě jednalo o vůbec nejprodávanější auto s pohonem 4x4.

Většina automobilek by takový model pravděpodobně už v 80. letech podrobila modernizaci, Lada jej ale přes dílčí vylepšení vyrábí v podstatě ve stejné podobě dodnes. Ptáte se, kde jsou ty složitosti? Na konci 90. let přece jen začala vyvíjet nástupce, protože na to ale nakonec nestačila sama, spojila se s koncernem GM a ve společném podniku začali vyrábět Chevrolet Niva. Aby bylo zabráněno zmatení, původní Niva o toto jméno před 15 léty přišla a i když ji tak skoro nikdo neříkal, oficiálně šlo o Ladu 4x4.

Tento stav trval až do loňského roku, kdy GM ze společného podniku vycouval a polovinu joint venture prodal Rusům. Ti tak měli zpátky „novou” Nivu a zároveň auto, kterému všichni říkali Niva. Toto zmatení nejprve jen umocnili přejmenováním Chevroletu právě na Ladu, která nedávno prošla rozsáhlou modernizací, jméno ale nezměnila, jen dostala přídomek Travel. Původní Niva v mezičase skončila jako pětidvířko, aby novějšímu nástupci nelezla do zelí, stále si ale říkala 4x4. Až dodnes.

Právě k 11. lednu 2021 AvtoVAZ oznámil, že Lada 4x4 už není 4x4, ale zpátky Niva, pro změnu s přídomkem Legend. Ztratili jste se v tom? Chápeme, ale nevadí, podstatný je výsledek: Lada ode dneška nabízí původní Nivu jako třídvéřovou Nivu Legend a novější Nivu jako pětidvéřovou Nivu Travel. Nakonec tedy oba vozy mají stejné, jméno, což by vzhledem k tomu, že jeden měl být nástupcem druhého, bývalo normální. Protože se ale oba vyrábí a zjevně dále budou vyrábět současně liší se „druhým jménem”.

Krom označení se nic nemění a vůz by tedy měl dále zůstat v nabídce s jediným motorem 1,7i s 83 koňmi, pětistupňovým manuálem a několika výbavovými stupni začínajícími s cenou na 587 900 rublech, tedy asi 170 tisících Kč. Dříve se hovořilo o tom, že původní Niva skončí k prosinci 2021 a pokud by tomu tak bylo, coby Niva Legend si moc dlouhé slávy neužije. Něco nám ale říká, že tato... legenda bude mít ještě o něco delší život.


Nejslavnější ruské auto má nové jméno, dosavadní zmatky mají rozumné řešení - 1 - Lada Niva Legend 2021 prvni 01Nejslavnější ruské auto má nové jméno, dosavadní zmatky mají rozumné řešení - 2 - Lada Niva Legend 2021 prvni 02
Rusové si dnes konečně udělali pořádek ve svých Nivách, obě mají stejné jméno, jen ta původní si říká Legend a ta nová Travel. Foto: AvtoVAZ

Zdroj: AvtoVAZ

Petr Miler

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.

Živá témata na fóru

zobrazit vše