Opuštěná Polárka padá k zemi. Z minimálních čísel se propadla o víc jak 40 procent, ex-manažer Škody to zkouší zamluvit

Je to smutné, ale bez silného investora za zády může nastoupit cestu krachujícího Fiskeru ve velmi krátkém čase. A má k tomu dobře nakročeno, však co může nabídnout se svým jednostranně zaměřeným portfoliem?
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Představení

Opuštěná Polárka padá k zemi. Z minimálních čísel se propadla o víc jak 40 procent, ex-manažer Škody to zkouší zamluvit

12.4.2024 | Petr Miler

Opuštěná Polárka padá k zemi. Z minimálních čísel se propadla o víc jak 40 procent, ex-manažer Škody to zkouší zamluvit

/

Foto: Polestar

Je to smutné, ale bez silného investora za zády může nastoupit cestu krachujícího Fiskeru ve velmi krátkém čase. A má k tomu dobře nakročeno, však co může nabídnout se svým jednostranně zaměřeným portfoliem?

Už skoro před rokem to s ním začalo jít z kopce a od té doby je situace jen horší. Automobilka Polestar pojmenovaná po hvězdě u nás známé jako Polárka - dříve samostatný úpravce, později tuningová divize Volva a nakonec oddělená značka švédské automobilky zaměřená jen na elektrická auta - se koncem loňského roku začala zřetelně hroutit a situaci nenapravila ani razantní úsporná opatření. Navzdory radám analytiků zůstává samostatně obchodovanou entitou na akciových burzách, což jen odhaluje její nesnáze. Její akcie se dnes prodávají za 17 centů za kus a oproti svým vrcholným hodnotám jsou tak dole o 97 procent. Přesto může být ještě hůř.

Volvo totiž řeklo sbohem a šáteček a Polestaru se v únoru začalo zbavovat. Koncem měsíce tento krok dokonalo a začátkem dubna se můžeme bavit o výsledcích značky za první letošní kvartál. Ty nakonec nejlépe ukazují, proč je tato automobilka postupně opouštěna prakticky všemi - klesající prodeje elektromobilů na klíčových trzích ženou její odbyt navzdory zdvojnásobení jejího portfolia jen níž.

Za první čtvrtletí roku 2023 prodal Polestar 12 076 vozů, což je jedním slovem málo, přesto letos zvládl z tak nízkého čísla klesnout na ještě podstatně nižší hodnotu. 7 200 aut dodaných zákazníkům za letošní „Q1” je ještě o dalších víc jak 40 procent méně a není nemístné se ptát, kdy se značka dostane do podobně nelichotivé situace jako Fisker. Na rozdíl od něj za sebou pořád má čínské Geely, nikdo ale nebude chtít finančně krvácet věčně. A pokud by Číňané o další podpory Polestaru dali ruce pryč, je s ním okamžitě konec.

Jak jsme již zmínili, tímto směrem se situace pro Polestar vyvíjí v momentě, kdy začátkem loňského roku prodával jediný model (Polestar 2), zatímco letos nabízí dva (navíc jde o Polestar 4). Ten se jen svým čínským odbytem postaral o šestinu veškerých prodejů značky, přesto celkově takto klesá. Bývalý šéfdesignér Škody, dnes šéf Polestaru Thomas Ingenlath zůstává jako vždy optimistou a situaci zkouší zamluvit. Prý se nic až tak hrozného neděje a celý rok 2024 předem označuje za „přechodový”. Ale upřímně, kam chce značka přejít? Přes Léthé do Hádova paláce? To jedině.

Je třeba si uvědomit, co vlastně Polestar nabízí - jinak stylizovaná elektrická Volva, která nabízí míň než Tesly za citelně vyšší ceny s ještě problematičtější servisní podporou. Ani lidé, kteří tato auta dostávají „zdarma” jako služební, z nich nejsou šťastní. Nevěříme tomu, že tohle má na trhu za současného stavu věcí šanci, ale samozřejmě se rádi necháme překvapit.


Opuštěná Polárka padá k zemi. Z minimálních čísel se propadla o víc jak 40 procent, ex-manažer Škody to zkouší zamluvit - 1 - Polestar 2 2020 nove foto 01Opuštěná Polárka padá k zemi. Z minimálních čísel se propadla o víc jak 40 procent, ex-manažer Škody to zkouší zamluvit - 2 - Polestar 2 2020 nove foto 02Opuštěná Polárka padá k zemi. Z minimálních čísel se propadla o víc jak 40 procent, ex-manažer Škody to zkouší zamluvit - 3 - Polestar 2 2020 nove foto 03
S Polárkou to nevypadá dobře, zapadající hvězda elektrických aktivit Volva může při současném vývoji svých aktivit zajít úplně. Foto: Polestar

Zdroj: Polestar

Petr Miler

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.